English

یک کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

حزب‌الله در مقابله با اسرائیل نیازی به کمک ندارد/اسرائیلی‌ها از بحث حمله به لبنان عقب‌نشینی کرده‌اند

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: وقتی حماس توانست اسرائیل را زمین‌گیر کند، ضرورتی ندارد کسی بخواهد به حزب‌الله کمک کند در حالی که قدرت این سازمان صدها برابر قدرت مقاومت فلسطین است.

حزب‌الله در مقابله با اسرائیل نیازی به کمک ندارد/اسرائیلی‌ها از بحث حمله به لبنان عقب‌نشینی کرده‌اند

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره سفر اسماعیل قاآنی به مناطقی از جبهه مقاومت و دیدار با فرماندهان و همچنین برخی سخنان در داخل کشور مبنی بر حمایت از حزب‌الله در صورت وقوع جنگی بین اسرائیل و این سازمان، گفت: اصلاً نیازی نیست جمهوری اسلامی ایران وارد چنین فضایی شود. وقتی حماس توانست این رژیم را زمین‌گیر کند و اسرائیل بعد از حدود 10 ماه همچنان در حال تلفات دادن است، چه ضرورتی دارد کسی بخواهد به حزب‌الله کمک کند در حالی‌که قدرت حزب‌الله صدها برابر قدرت مقاومت فلسطین است.

وی افزود: لذا اصل این گزاره که اگر اسرائیل حمله کند، حزب‌الله از پس آن برنمی‌آید، منتفی است. از سویی همه می‌دانند اگر اسرائیل دست به چنین کاری بزند، کل جبهه مقاومت همان‌طور که به پشتیبانی مقاومت فلسطین وارد عمل شد، این‌بار هم از حزب‌الله حمایت می‌کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: اسرائیل برای اینکه بتواند فشار را از مناطق شمالی بردارد تا بتواند جنگ غزه مدیریت کند، گاه و بی‌گاه ادعا می‌کند که آماده حمله به لبنان است در حالی‌که اگر این حمله اتفاق بیفتد، احمقانه‌ترین تصمیم تاریخ خودش را گرفته ایت. رژیمی که نتوانسته در 160 کیلومتر مربع و آن هم در مواجهه با مقاومت محاصره شده و با وجود بمباران­‌های شدید و تخریب بیش از 80 هزار خانه، به نتیجه‌ای دست یابد، چطور می‌تواند در سرزمینی بزرگ‌تر و آنهم در مواجهه با حزب‌الله که محاصره نیست و این سازمان می‌تواند صدها برابر مقاومت فلسطین واکنش نشان دهد، اقدام مؤثری انجام دهد؟!

زارعی ادامه داد: حزب‌الله هم امروز در آمادگی صد درصدی است و طرح‌های عملیاتی خود را آماده کرده و جمعیت عظیمی پای کار دارد. طبق گزارش حزب‌الله بیش از 100 هزار نیروی رزمی در این سازمان آماده هستند؛ بنابراین این ایده که اسرائیل به حزب‌الله حمله کند منتفی است، ولی از انجا که اسرائیل ثابت کردهه گاهی اقدامات احمقانه می‌کند، حزب‌الله اقدام سنگین اسرائیل را منتفی نمی‌داند و خود را برای پاسخ به تجاوز احتمالی آماده کرده است. با این حال من گمان نمی‌کنم صحنه فعلی، صحنه آمادگی اسرائیل برای حمله به حزب‌الله باشد و تهدیدی علیه لبنان وجود ندارد. ضمن اینکه در هفته‌های اخیر که این خبر مطرح شد طرف‌هایی که می‌دانستند اسرائیل شکست می‌خورد از جمله امریکایی‌ها، به نتانیاهو فشار آوردند که این کار را انجام ندهد.

وی درباره احتمال فعال شدن جبهه سوریه علیه اسرائیل در ماه‌های آینده گفت: هیچ چیزی قابل‌پیش‌بینی نیست، اما علامتی هم وجود ندارد که سوریه مقدماتی برای این کار فراهم کرده باشد. در واقع بعضی خبرسازی‌ها برای این صورت می‌گیرد که نشان دهد منطقه در حال تشنج است. در حالی‌که در میدان عمل اسرائیلی‌ها از حمله به لبنان در دو هفته گذشته منصرف شده‌اند و دیگر حرفی از آن نمی‌زنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه