English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

جهت‌گیری سیاست خارجی دولت چهاردهم چگونه خواهد بود؟

«همزمان با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به عباس عراقچی به عنوان وزیر خارجه کشورمان، تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت آینده سیاست خارجی ایران در دولت چهاردهم و ریل و جهت گذاری های آن مطرح می شود. به بیان ساده تر، دیدگاه های متنوعی در مورد جهت گیری های سیاست خارجی این دولت ارائه می شود.»

جهت‌گیری سیاست خارجی دولت چهاردهم چگونه خواهد بود؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، مدت زمان زیادی از گرفتن رای اعتمادِ وزیر پیشنهادی امور خارجه در دولت چهاردهم یعنی عباس عراقچی از سوی مجلس شورای اسلامی نمی گذرد. عباس عراقچی از جمله دیپلمات های سرشناس کشورمان است که چندین سال مسوولیت مذاکرات برجام با طرف های اصلی این توافق را برعهده داشته است. البته که وی در رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل نیز سال ها در دانشگاه ها و مراکز آکادمیک نظیر دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه سابقه تدریس و کار علمی داشته است.

در این راستا، عباس عراقچی تنها اندکی پس از انتخاب شدن به عنوان وزیر خارجه کشورمان، عزم و اراده جدی خود جهت استیفای منافع ملی ایران و توسعه روابط و مناسبات با کشورهای مختلف جهان را مورد اشاره قرار داده است. در این میان، برخی به طور خاص با توجه به سابقه عراقچی در قالب مذاکرات اتمی ایران و غرب، این سوال را مطرح می کنند که جهت گیری سیاست خارجی ایران در دوره تصدی وی بر وزارت خارجه کشورمان چگونه خواهد بود؟

در پاسخ به سوال مذکور توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا، باید توجه داشته باشیم که حوزه سیاست خارجی، عرصه ای حساس در هر کشوری است. از این رو، ریل سیاست خارجی کشورها، ثابت است و دولت های مختلف صرفا می توانند اندک تغییراتی در سیاست های تاکتیکی کشورشان در حوزه سیاست خارجی اعمال کنند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و اینکه تصور شود دولت چهاردهم یا هر دولت دیگری می تواند به کل ریل سیاست خارجی کشورمان را تغییر دهد، به هیچ عنوان گزاره‌ای منطقی و درست نیست.

کما اینکه شخص مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشورمان هم صریحا به این مساله اشاره داشته است. از این رو، اینکه انتظار تغییرات جدی در حوزه سیاست خارجی کشورمان در دولت چهاردهم را داشته باشیم، منطقی نیست.

نکته دوم اینکه در منطقه غرب آسیا و البته جهان، شرایط خاصی از منظر درگیری های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک که نمودهای عینی خود را در قالب منازعات و جنگ و درگیری های میدانی نشان می دهند، قابل رصد و مشاهده است. به بیان ساده تر، در جهان کنونی، تنش ها و درگیریهایی که ریشه در تضادهای فکری دارند، برجسته‌تر شده‌اند و همین مساله موجب گسترش ناامنی در جهان فعلی شده است.

در این چهارچوب، ایران نیز در منطقه ای قرار دارد که اکنون شاهد شدیدترین تنش و درگیری ها در سطح جهان است. حال در این وضعیت حجساس، سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز تا حد زیادی در مسیر و ریل های مشخصی حرکت خواهد کرد و چندان نباید انتظار تغییرات جدی در روند کلی سیاست خارجی ایران در دوره حضور دولت مذکور در قدرت را داشت.

در این میان، همانطور  که عباس عراقچی وزیر خارجه جدید کشورمان گفته است، ایران در دوره جاری تا حد زیادی معطوف به دیپلماسی اقتصادی است و سعی خواهد کرد با توجه به واقعیات موجود جهان، تا جای ممکن منافع خود را در حوزه مذکور در سطوح مختلف تامین کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه