English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

هدف اسرائیل در نوار غزه پس از کنترل محور فیلادلفیا چیست؟

کابینه نتانیاهو تصویب کرد ارتش در محور فیلادلفیا (مرز بین نوار غزه و مصر) باقی خواهد ماند. در این مرحله به نظر می‌رسد برنامه بعدی این رژیم کنترل ارائه خدمات اجتماعی در بین مردم نوار غزه و حذف نهادهای دولتی حماس در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه است.

 هدف اسرائیل در نوار غزه پس از کنترل محور فیلادلفیا چیست؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، روز جمعه (9 شهریور) کابینه نتانیاهو تصوب کرد ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا (مرز بین نوار غزه و مصر) باقی می‌ماند. این تصمیم علی‌رغم مخالفت گالانت، وزیر دفاع و همچنین فشارهای مصر و آمریکا برای ترک این محور گرفته شد. گالانت پس از اعلام رسمی تصمیم کابینه گفت نتانیاهو بین آزادی ربوده‌شدگان و کنترل محور فیلادلفیا، دومی را برگزید.

در خصوص اهمیت این محور برای نوار غزه و علت اصرار اسرائیل بر کنترل آن گزارش‌‌ها و اخبار زیادی منتشر شده، اما در این تحلیل قرار است به این پرسش پاسخ داده شود که پس از تکمیل استقرار نظامی ارتش اسرائیل در مرز غزه-مصر موسوم به محور فیلادلفیا (یا صلاح الدین)، برنامه بعدی این رژیم چیست؟ پاسخ به این پرسش در خبری است که چند روز قبل منتشر شد، اما چندان موردتوجه قرار نگرفت.

چند روز قبل ارتش اسرائیل سرهنگ «الاد گورن» در واحد هماهنگی عملیات دولت در نوار غزه را به سمت ریاست تلاش‌های بشردوستانه - غیرنظامی در نوار غزه منصوب کرد. گفته می‌شود موضوع کاری وی شامل تحقق تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه با هماهنگی جامعه بین‌المللی و در عین حال حفظ منافع اسرائیل خواهد بود.

این بدان معناست که اسرائیل در این مرحله از جنگ که وارد ماه یازدهم خود شده، بنا دارد وارد فاز جدیدی شود به این صورت که:

-در کنار عملیات‌های نظامی، به موضوع غیرنظامی-انسانی نوار غزه بپردازد.

-تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه را یکپارچه و در اجرای آن‌ها مشارکت کند.

-مؤلفه دولت مدنی را فعال کند و ارتباطات مستقیمش را با مردم غزه شکل بدهد.

از دید کارشناسان اسرائیلی، «پیروزی» یحیی سنوار تنها زمانی محقق می‌شود که او و حماس همچنان حاکمان نوار غزه باشند. بازگشت سنوار به‌عنوان «رهبر» تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که شاخه‌های دولت حماس دست‌نخورده باقی بمانند و وی آنها را کنترل کند. بنابراین رژیم صهیونیستی در نظر دارد در این مرحله از نبرد، وارد مقابله با حکومت غیرنظامی حماس شود. این به معنای سلب مالکیت فوری توزیع کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه از دست حماس است.

براین اساس، ایجاد یک پست ارشد جدید در ارتش اسرائیل که معادل سرلشکر است با مأموریتی که متمرکز بر مسائل بشردوستانه در نوار غزه است، نشان می‌دهد این رژیم قصد دارد مرحله مهمی از عملیات را در این منطقه با اجرا بگذارد که البته ابعاد پنهان آن به‌راحتی برای مردم و افکار عمومی دنیا قابل درک نیست.

براین اساس، احتمالا حذف تدریجی نهاد آنروا از نوار غزه و معرفی یک نهاد بشردوستانه دیگر که وابسته به حماس نیست، تلاش برای ایجاد یک برنامه غیرنظامی در شمال نوار غزه در قالب چارچوب‌های آموزشی برای کودکان با کنترل کامل بر محتوای آنها و همچنین جلوگیری از انتظار گزارش‌های وزارت بهداشت نوار غزه در مورد تعداد کشته و مجروحین جنگ، از مهم‌ترین اقدامات این نهاد تازه تأسیس در ارتش اسرائیل باشد.

اسرائیل امیدوار است با برقراری ارتباط مستقیم با مردم غزه فضایی ایجاد کند که در یک روند تدریجی، مشروعیت و حمایتی که حماس از مردم غزه دریافت می‌کند، کاهش یابد. ضمن اینکه آسیب رساندن به قدرت و توانایی‌های دولتی حماس از دید رژیم صهیونیستی، ابزاری برای آسیب زدن به تصویر پیروزی سنوار در نوار غزه است.

اما تجربه ده ماه گذشته نشان می‌دهد، اسرائیل در این زمینه هم شکست خورده است. در ماه‌های نخست جنگ که بحث توزیع کمک‌های بشردوستانه مطرح شد، نتانیاهو برای خارج کردن نهادهای دولتی حماس از روند خدمات اجتماعی، ایده فعال کردن طوایف در نوار غزه را مطرح کرد. طبق این پروژه، کمک‌های بین‌المللی در اختیار روسای طوایف قرار می‌گرفت و آنها هر کدام به تناسب این کمک‌ها را بین مردم تقسیم می‌کردند. ولی این طرح به نتیجه نرسید. یکی دلیل اصلی آن قدرت نهادهای دولتی حماس بود که امکان جایگزینی آنها توسط طوایف و نهادهای محلی وجود نداشت. دلیل دیگر در مشروعیت حماس در بین ساکنین نوار غزه بود. مردم این منطقه کماکان ترجیح می‌دانند نهادهای دولتی کار توزیع را انجام دهند. لذا روسای طوایف از این پیشنهاد نتانیاهو استقبال نکردند.

حال ایجاد یک پست نظامی با اهداف غیرنظامی درارتش اسرائیل با هدف حذف نهادهای حماس از بخش خدمات اجتماعی، بیشتر از آنکه امکان عملیاتی شدن داشته باشد بر پیچیدگی مشکلات این رژیم در نوار غزه می‌افزاید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه