English

یک کارشناس جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

حمله سایبری به دستگاه های ارتباطی حزب الله در نتیجه همکاری موساد و سی‌آی‌ای صورت گرفت

تحلیلگر مسائل جهان عرب گفت: با توجه به ۱۱ ماه جنگ در نوار غره، ارتش اسرائیل اکنون خسته و درمانده است. لذا ناگزیر در این صحنه، موساد و سی‌آی‌ای وارد عمل شدند و عملیات انفجار پیجرها را رقم زدند تا ارتش روحیه پیدا کند و صهیونیست‌ها نیز از فرار از اسرائیل منصرف شوند.

حمله سایبری به دستگاه های ارتباطی حزب الله در نتیجه همکاری موساد و سی‌آی‌ای صورت گرفت

جعفر قنادباشی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره حملات سایبری اسرائیل به حزب الله و سپس عملیات ترور فرماندهان یگان رضوان از جمله ابراهیم عقیل در روز جمعه (۳۰ شهریور) گفت: این عملیات ها در واقع واکنشی به ضرباتی است که رژیم صهیونیستی نه تنها از سوی حزب‌الله لبنان بلکه از جانب حشدالشعبی عراق و از همه مهمتر انصارالله یمن دریافت کرده که موجب به هم ریختن جامعه صهیونیستی شد. در اینجا به خصوص باید به عملیات موشکی انصارالله علیه تل آویو اشاره کرد که از آن زمان اسرائیل در معرض فروپاشی کامل قرار گرفت؛ زیرا اسرائیلی‌های ساکن تل آویو که قبل از این هم به شدت مخالف ادامه جنگ غزه بودند و علیه نتانیاهو تظاهراتی می کردند، پس از حمله انشارالله نگران اصابت این موشکها به شهر شدند. بنابراین به خروج از شهر تل‌آویو و حتی اسرائیل عمومیت پیدا کرده است چنانکه به ارتش هم سرایت یافت.

وی ادامه داد: ارتش اسرائیل خسته و درمانده است لذا ناگزیر در این صحنه، موساد و سی‌آی‌ای وارد عمل شدند و عملیات انفجار پیجرها را رقم زدند  تا ارتش روحیه پیدا کند و صهیونیست‌ها نیز از فرار از اسرائیل منصرف شوند. اینکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نقش خود را در این عملیات انکار کنند، عادی است. چرا که آمریکایی‌ها در این مسائل همیشه حقیقت را پنهان می‌کنند و ما انتظار نداریم که آنها نقش خود را بپذیرند. به ویژه اینکه این اقدام موجب کشتار غیرنظامیان و عدول از مقررات جنگ شد. بنابراین تکنولوژی به کار گرفته شده تحت نظر و با کمک آمریکایی‌ها بود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به تأثیر جنگ غزه بر تصمیم اسرائیل بر عملیات علیه لبنان عنوان کرد: رژیم صهیونیستی در غزه ای که ۴۵۰۰ برابر از ایران کوچکتر است، در ۱۱ ماه گذشته نتوانسته است اهدافش را محقق کند. با توجه به چنین تجربه ای، اسرائیلی‌ها توان ورود به لبنان را ندارند. ضمن اینکه آنها یک بار در سال ۲۰۰۵ این را تجربه کردند و پس از ۳۳ روز جنگ، شکست بزرگی را متحمل شدند. از همین رو امروز مجبور به انجام عملیاتی شدند که موجب کشتار غیرنظامیان شد. نکته مهم اینکه این عملیات ها هم توسط موساد و سی‌آی‌ای مدیریت می‌شود و نه ارتش اسرائیل.

قنادباشی تأکید کرد: در حال حاضر شهرهای شمالی اسرائیل تخلیه شده است و مقامات این رژیم علاقمند هستند که شرایط به حالت عادی برگردد و افراد تخلیه شده‌ای که گفته می‌شود ۳۰۰ هزار نفر هستند به خانه‌های خود بازگردند. در همین رابطه از منطقه حائل صحبت می شود تا بتواند امنیت صهیونیست های این منطقه را به صورت پایدار تأمین کنند. سابقه ایجاد منطقه حائل به سال ۱۹۸۲ برمی گردد. در این سال اسرائیل وارد لبنان شد و تا بیروت پیش رفت که در بازگشت، در جنوب لبنان یک منطقه حائل ایجاد کرد. هدف از این منطقه حائل، مقابله با موج انقلابی‌گری مردم لبنان به خصوص فلسطینی‌های آواره بود. الان هم اسرائیلی‌ها دنبال ایجاد مجدد همچین منطقه‌ای هستند اما حسن نصرالله ضمن رد این سیاست تاکید کرد تا زمانی که جنگ غزه ادامه داشته باشد، حتی اجازه نمی‌دهیم شهرهای شمالی اراضی اشغالی به حالت عادی برگردد.

وی در مورد تأثیر ترور فرماندهان نظامی حزب الله بر عملکرد این سازمان در روزهای آتی گفت: ساختار حزب الله شبیه ساختار ارتش نیست. در ارتش وقتی یک فرمانده کشته می‌شود تا زمان جایگزینی وی زمانی باید سپری شود اما تجربه حزب الله چیز دیگریست، چنانکه در سال ۲۰۰۵ وقتی که اسرائیل ضاحیه لبنان را کاملاً تخریب کرد باز هم ساختار نظامی این سازمان به هم نریخت. از آن زمان تاکنون این ساختار تکمیل شده است و با شهادت یک فرمانده به سرعت فرد دیگری جایگزین می‌شود و خللی در عملیات‌ها رخ نمی‌دهد. همچنین نوع ساختار حزب الله، چریکی است. در ساختارهای چریکی هر شخص نظامی، فرمانده خودش نیز هست. لذا هر یک از واحدهای نظامی حزب الله می‌تواند حتی به صورت مستقل و بدون فرمانده عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه