English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سفرهای منطقه ای عراقچی و قالیباف چه پیامی برای جهان و محور مقاومت دارد؟

سفر عراقچی به کشورهای منطقه و همچنین حضور قالیباف در لبنان تلاش گسترده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای کنترل درگیری ها را به جهان نشان می دهد. همچنین به نیروهای مقاومت این پیام را می رساند که جلوگیری از جنگ و حمایت از آنها در این شرایط دو هدفی هستند که توامان پیگیری می شود.

سفرهای منطقه ای عراقچی و قالیباف چه پیامی برای جهان و محور مقاومت دارد؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، سفرهای منطقه ای عباس عراقچی از ۱۰ روز قبل با حضور در بیروت و دمشق آغاز شد. پس از آن وزیر خارجه به ریاض و دوحه رفت و همچنین مقصد پنجم وی بغداد اعلام شده است. اما این پایان سفرهایش نیست. زیرا گفته می شود در روزهای آینده عراقچی به قاهره نیز خواهد رفت. با توجه به اهمیت نقش قاهره در منطقه و روابطش با آمریکا و اسرائیل به ویژه در پرونده آتش‌بس غزه، ایران اهمیت زیادی برای مصر قائل است.

طرح جمهوری اسلامی ایران برای سفر به مصر در راستای تلاش‌های تهران برای در جریان قراردادن شرکا و کشورهای منطقه درباره وضعیت و خطری است که اسرائیل از طریق یک حمله بزرگ به دنبال آن است. جمهوری اسلامی در این سفرها چشم انداز وقوع یک جنگ منطقه ای که اسرائیل درصدد آغاز آن است، را برای طرف های مقابل ترسیم می کند که می تواند ثبات کل منطقه و اقتصاد همه کشورها را با خسارات قابل توجهی روبرو کند.

در همین راستا که وزارت خارجه دیپلماسی فعالی را در دستور کار قرار دارد، محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه، نیز در مسیرش برای شرکت در نشست اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) در ژنو به بیروت نیز رفت و از محله ضاحیه که در یکماه اخیر زیر آتش اسرائیل بود، بازدید کرد. در هر دو دیدار مقامات لبنانی با عراقچی و قالیباف، مقامات کشورمان بر صلح، ثبات و البته حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت تأکید شد.

براین اساس هم‌زمان با تلاش‌های محور مقاومت در عرصه میدانی، دیپلماسی و سیاست خارجی فعالی نیز از سوی جمهوری اسلامی در منطقه پیگیری می شود. این همان رویکردی است که همواره تهران بر آن تأکید دارد. زمانی که حزب‌الله در جنوب لبنان و حماس در نوار غزه با اسرائیل درگیر است، جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد به عنوان کانون محور مقاومت از آنها حمایت کند. این حمایت ها اکنون در قالب رایزنی های سیاسی است که مقامات دو قوه مجریه و مقننه پیگیری می کنند.

اما آیا جلوگیری از جنگ منطقه ای و یا برخوردهای نظامی پینگ پنگی تنها با رایزنی با کشورهای خاورمیانه ممکن است؟

تجربه تاریخی و بررسی زمینه های وقوع جنگ های بزرگ جهانی و منطقه ای نشان می دهد جلوگیری از چنین بی ثباتی هایی صرفاً از طریق کشورهای یک حوزه مقدور نیست به ویژه اینکه آن منطقه جغرافیایی، خاورمیانه باشد، جایی که اکثر کشورهایش وابستگی های عمیق نظامی، سیاسی و مالی به غرب دارند و همچنین به دلیل مناسبات تجاری با چین و روسیه، این دو کشور هم از توان اثرگذاری بر رهبران کشورها برخوردارند. بنابراین انتظار می رود عراقچی برای اثربخشی کامل اقداماتش سفرهایی به مسکو، پکن و پایتخت های اروپایی هم داشته باشد. همچنین شاید در نهایت لازم باشد گفتگوهایی با واسطه یا حتی بی واسطه با آمریکا نیز داشته باشد. برای جلوگیری از جنگی فراگیر که می تواند دستاوردهای چند نسل را نابود کند و موجب تحمیل خساراتی بر چند نسل آینده شود، این کارها ضروری است.

مسئله نهایی آنکه حتی اگر درگیری نظامی مستقیمی با اسرائیل رخ دهد، تهران بایستی روابط دیپلماتیک خود را همزمان با کشورهای منطقه حفظ و حتی توسعه دهد. بنابراین سفرهای پی در پی عراقچی به پایتخت های کشورهای عربی منطقه می تواند در آینده نیز ایران را از آسیب های عمیق تر محفوظ بدارد.

در این راستا، همانطور که اشاره شد، سفر قالیباف به لبنان تلاش گسترده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای کنترل درگیری ها را به جهان نشان می دهد. همچنین به نیروهای مقاومت این پیام را می رساند که جلوگیری از جنگ یک هدف و حمایت از آنها در این شرایط هم هدف دیگری است که توامان پیگیری می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه