English

فرهاد توحیدی: فیلمنامه‌نویسان معماران اولیه سینما هستند

فرهاد توحیدی گفت: فیلمنامه نویسان معماران اولیه سینما هستند چرا که پیش از آنها چیزی برای کارگردانی، بازی، ساخت موسیقی، تدوین و … وجود ندارد و تنها کسی که یک کاغذ سفید وحشتناک دارد فیلمنامه نویس است.

فرهاد توحیدی: فیلمنامه‌نویسان معماران اولیه سینما هستند
به گزارش خبرگزاری موج، فرهاد توحیدی در کارگاه مبانی اولیه سینمای داستانگو که با حضور دانشجویان پزشکی، هنرجویان هنر و علاقمندان به فیلمنامه نویسی برگزار شد، با بیان اینکه آثار دانشجویی که داوری کرده در بخش مستند بسیار رضایت بخش و در بخش داستانی از کیفیت متوسط به بالا برخوردار بوده اند گفت: گاه به نظر می رسد در بین دانشجویان و هنرجویان این رشته سوء تفاهم و بدفهمی هایی درباره تفاوت داستان و پیرنگ وجود دارد که البته ترجمه هایی که از این کلمه ها شده در این سوء تفاهم بی تقصیر نبوده اند. توحیدی که سالهاست کلاس های فیلمنامه نویسی مختلفی را برگزار کرده از غلط های رایج در بین هنرجویان مثال زد و عنوان کرد: گاهی می بینم دانشجویان می گویند سیناپس فیلم مان را نوشته ایم در حالی که منظورشان سکانس بندی است و اگر متوجه این اشتباه نشوند و به این اعتبار آن را برای کمپانی در خارج از کشور بفرستند با شکست و تمسخر روبرو می شوند. این فیلمنامه نویس، سیناپس را خلاصه داستانی دانست که در یک یا دو پاراگراف بیان می شود و به قدری ساده نوشته می شود که اگر برای کودک پنج ساله ای خوانده شود آن را به طور کامل می فهمد. بخش دیگر این کارگاه به ایده پردازی اختصاص داشت که توحیدی ر توضیح آن گفت: ایده نه از مصرف ریتالین می آید و نه فرشته الهامی هست که بر شما مثل شاعران نازل شود. ایده می تواند از یک گفت و گو و یا دیدن یک تصویر به ذهن برسد ضمن اینکه در دنیای درون هر کسی انباری از داستان های بسیاری است که می تواند ایده اولیه نوشتن  داستان یا ساختن فیلم باشد. این فیلمنامه نویس درباره تجربه شخصی خودش در زمینه ایده پردازی عنوان کرد: در یکی از شماره های مجله نشنال جئوگرافی عکس ملخ هواپیمایی را دیدم که در آب زلال اقیانوسی افتاده بود.همین عکس برای من شروع نوشتن فیلمنامه ای شد درباره هواپیمایی که سقوط می کند. فیلمنامه ای که  نوشتم اما هنوز ساخته نشده است. توحیدی فیلمنامه نویس را بعد از مرحله بدست آوردن ایده  یک معمار دانست و ادامه داد: فیلمنامه نویسان معماران اولیه سینما هستند چرا که پیش از آنها چیزی برای کارگردانی، بازی، ساخت موسیقی، تدوین و ... وجود ندارد و تنها کسی که یک کاغذ سفید وحشتناک دارد فیلمنامه نویس است. نویسنده فیلم امکان مینا با بیان اینکه سفارشی بودن موضوع هم می تواند بستری برای خلق یک ایده باشد خاطرنشان کرد: ساخت فیلم سفارشی مشکلی ندارد به این شرط که موضوع سفارش داده شده را درونی بکنید و آن را از دیدگاه خودتان بیان کنید اما اگر فقط سفارش را مبنای کار خود قرار دهید فیلمی می سازید که به شعار ختم می شود. داور بخش دانشجویی جشنواره سلامت با اشاره به این موضوع که هیچ چیز نویی در دنیا نیست و حتی قدیمی ترین اسطوره ها هم تکرار اسطوره ای قدیمی تر از خود است گفت: در دنیایی که همه داستان ها تکراری است تنها فرم های تازه بیان است که داستان ها را دوباره خواندنی و جذاب می کند. وی همه فیلمنامه ها را دارای ساختاری خطی دانست و با اشاره به فیلم ۲۱ گرم گفت: این فیلم که در زمان خود بسیار مورد توجه قرار گرفت داستان خطی روشنی داشت که تنها در فرم تفاوت داشت و اتفاق ها به صورت موازی نشان داده می شدند. توحیدی از حاضرین در این نشست خواست که اگر می خواهند در زمینه فیلمسازی کاری انجام بدهند به بهانه اینکه رشته اصلی شان نیست از ساخت بهترین کاری که می توانند انجام بدهند، شانه خالی نکنند. این نویسنده سینما با نقل قولی از همینگوی در ادامه کارگاه خاطرنشان کرد: همینگوی می گوید نسخه اول را با قلب بنویسید و این حرف یعنی تازه  از نسخه های بعدی و بازنویسی است که کار جدی شروع می شود. فرهاد توحیدی در پایان به مثلث جذب مخاطب اشاره کرد و گفت: برانگیختن کنجکاوی، همدردی و تعلیق از جمله مواردی است که رعایت و در نظر گرفتن آنها می تواند به موفقیت فیلم کمک کند. کارگاه های آموزش فیلم سازی تا پنج شنبه چهارم شهریور ادامه دارد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه