English

توصیه‌های ویژه نماینده ولی فقیه در امورحج به حجاج در گفت‌وگو با موج:

فرصت حج نباید صرف خرید سوغات شود

در نخستین روز اعزام زائران حج تمتع 98 فرصتی دست داد تا در گفت و گویی اختصاصی با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، توصیه های ویژه وی را به حجاج ایرانی منتقل کنیم.

فرصت حج نباید صرف خرید سوغات شود

حجت السلام و المسملین سیدعبدالفتاح نواب در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در پاسخ به این سوال که چه توصیۀ ویژه ای به حجاج بیت الله الحرام دارید، با بیان اینکه اساس حج برای خودسازی انسان ها بر اساس عبودیت و مقام بندگی ابراهیم خلیل الرحمان است، گفت: حجاج گرامی باید این نکته را در این سفر نصب العین رفتار خود قرا دهند که در موسم حج بهترین های امت اسلام حضور دارند و اگر خدای ناکرده رفتار ناپسندی از حجاج سر بزند، نظام مقدس جمهوری اسلامی و نام نامی کشور عزیزمان ایران زیر سوال خواهد رفت که امروزه در دنیا به قدرتی بزرگ تبدیل شده  که مدافع حقوق مظلومین جهان است.
لذا برادران و خواهران عزیز ما که عنایات خاصه خداوند رحمان با این سفر روحانی شامل حالشان شده،  باید در این سفر معنوی تمام توجه و حضور قلبی خود را معطوف به مقوله زیارت کنند و توشه ای برای آخرت خود ذخیره نمایند.

* در سفر حج منزل آخرت خود را آباد کنید

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه افزود: بنده به حجاج عزیز ایرانی توصیه میکنم که تمام وقت خود را به اجرا و انجام مناسک معنوی حج اختصاص دهند. فرصت پیش آمده را مغتنم و تکرار نشدنی بدانید. حجاج نباید فراموش کنند که موقعیت زیارت بیت الله الحرام ممکن است هرگز برای آنان پیش نیاید کما اینکه در سازمان حج و زیارت تا 13 سال آینده ثبت نامی در حوزه حج تمتع نخواهیم داشت. پس بهتر است از این فرصت نهایت استفاده شود و برای بهره بردن بیشتر و بهتر بنده توصیه میکنم حجاج عزیز با روحانیون خدوم کاروانها ارتباط بیشتری برقرار کنند و از این عزیزان که وجودشان در کاروان ها مغتنم است برای انجام احسن عبادات کمک و یاری بگیرند. بهرحال امیدوارم خداوند حج مقبولی را برای همه زائران رقم بزند. پس بهتر است که این زمان و این سفر تکرار نشدنی به خلوص و خشوع و خودسازی اختصاص داده شود و حجاج عزیز بتوانند منزل آخرت خود را آباد کنند و از وقت گذرانی در بازارا و مراکز خرید مکه و مدینه پرهیز کنند و از یاد نبرند که این سفر سفری زیارتی است نه سفر تجارتی!

* شب های عبادت عاشقانه با معبود را از دست ندهید

حجت‌الاسلام نواب در بخش دیگری از سخنانش به یادآوری انگیزه سفر حج ، گفت: انگیزه سفرحج، در تجارت و سیاحت خلاصه نمی شود و برخی آدرس را اشتباه میروند؛ که اگر چنین باشد امکان خرید بهترین اجناس و بهترین سیر و سیاحت‌ها در بهشت کشورمان ایران همواره برایمان فراهم است، و نیازی به در نوبت ماندن ندارد و هر آن اراده کنیم مثل آب خوردن برایمان ممکن و میسر است. بر این اساس به حجاج گرامی توصیه میکنم در وهله اول علت و انگیزه این سفر را دریابند و به این فکر کنند که اصلا چرا در مکه مکرمه و مدینه منوره هستند؟ بنابراین عاجزانه تقاضا دارم شب های عبادت عاشقانه با معبود در مدینه منوره و مکه مکرمه را از دست ندهند که اگر از دست رفت تکرار شدنش امری بعید است. توصیه میکنم حجاج شب زنده داری کنند و اعمال حج ابراهیمی را با عشق و علاقه به جا بیاورند. بیاد داشته باشند که در مدت حدود یک ماه در مکانی شرف حضور دارند که نزدیک ترین و بهترین مکانی است  که می توانند بی پرده با خالق خود به عبادت بپردازند و راز و نیاز عاشقانه با معبود خود داشته باشند.

* زمان حج نباید صرف خرید سوغات شود

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و الزامی و وظیفه‌ای که در زمینه حمایت از تولید ملی بر روی دوش تک تک ما قرار دارد، بهتر است در وهله اول خریدی صورت نگیرد و همانطور که پیشتر اشاره کردم زمان حضور در مکه مکرمه و مدینه منوره صرفا به عبادت پرداخته شود. اما اگر به هر دلیل شخصی حجاج ارجمند حس می کنند که باید هدیه ای در قالب سوغات خریداری نمایند، بهتر است که این هدایا را از داخل کشور تهیه نمایند که کمکی هم به اقتصاد کشور و حمایت از تولید ملی باشد.

* جزییات سفر حج سال 1398

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با ارائه جزئیاتی از تشرف زائران حج تمتع سال 98 گفت: به یاری خداوند امسال در موسم حج 86 هزار و550 زائر در قالب 575 کاروان به خانه خدا مشرف می شوند. اما پیشتر باید بار سهولت در تفهیم موضوع، مفاهیمی را توضیح دهم؛ در برنامه سفرحج تمتع ما اصطلاحی داریم به نام "مدینه قبل" و "مدینه بعد". یعنی تقریبا نیمی از کاروان ها در هنگام ورود به عربستان اول وارد مدینه می‌شوند و نیمی دیگر اول وارد فرودگاه جَدِه و مکه. برای همین امسال حدود 311 کاروان مدینه قبل هستند و در هنگام ورودشان به عربستان وارد مدینه خواهند شد و انشالله در مسجد شَجَرِه مُحرِم شده و بعد از آن به مکه مشرف می شوند. و مابقی کاروان ها یعنی تعداد 264 کاروان هم در قالب کاروان های مدینه بعد به محض ورود در فرودگاه جده پذیرش می شوند و در جُحفِه، مُحرِم خواهند شد. کاروان های مدینه بعد انشالله بعد از به جا آوردن مناسک حج برای زیارت حرم پیامبرگرامی اسلام صلوات الله علیه و ائمه مظلوم بقیع سلام الله علیه به مدینه سفر خواهند کرد؛ که انشالله دعای خیر ما تا انتهای سفر همراه این عزیزان خواهد بود و امیدواریم این سفر معنوی را با خیر و برکت به پایان ببرند و نایب الزیاره ما و مردم عزیز کشورمان هم باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه