English

اختصاص جایزه ملی مدیریت اَبَرپروژه ایران به شرکت فولاد مبارکه

در دوازدهمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران، در بخش اَبَرپروژه‌ها ،از شرکت فولاد مبارکه برای اجرای ابرپروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فاز ۱ و ۲ (۹۱۴ مگاوات) EPC با اهدای بالاترین سطح تندیس این دوره، یعنی تندیس برنز و اعطای این جایزه به حمیدرضا خسروانی‌پور، مدیر توسعه ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه تقدیر شد.

اختصاص جایزه ملی مدیریت اَبَرپروژه ایران به شرکت فولاد مبارکه
به گزارش خبرگزاری موج

 به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، در دوازدهمین جشنواره اعطای جایزه ملی مدیریت پروژه و سومین دوره اعطای جایزه نوین پروژه عصر که روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه به همت انجمن مدیریت پروژه ایران در مرکز الماس شهر تهران برگزار شد، شرکت فولاد مبارکه تندیس برنزین این جایزه را به خود اختصاص داد و افتخارآفرین شد.

حمیدرضا خسروانی‌پور، مدیر توسعه ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه، پس از دریافت این جایزه گفت: همواره حضور در عرصه‌های رقابت در سطوح شناخته‌شده که با معیارهای ارزنده به بررسی و داوری امور می‌پردازد کمک شایانی به سازمان‌ها در شناخت نقاط قوت و ضعف آن‌ها می‌نماید؛ ازاین‌رو شرکت فولاد مبارکه سال‌ها به شرکت در جوایز مختلفی ازجمله EFQM اهتمام ورزیده و ضمن رشد و توسعه بالنده خود با حضور در رویدادهای متعدد سالیانه، موفق به کسب جوایز مهمی در این زمینه شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه یکی از راهبردهای اصلی فولاد مبارکه بوده است، تصریح کرد: در این زمینه با توجه با تأکید مدیرعامل شرکت، سعی کردیم با حضور در رقابت‌های مهمی چون جایزه مدیریت پروژه، خود را محک بزنیم و این امر دستاوردهایی در پی دارد که مهم‌ترین آن‌ها خودباوری و تلاش برای تقویت بنیان مدیریتی در حوزه طرح و توسعه است.

مدیر توسعه ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه با بیان اینکه این رقابت‌ها به شناخت بیشترِ ارکان سازمان و توسعه با رویکردهای موفق مدیریت پروژه، کسب تجارب ارزشمند در این حوزه و اشتراک‌گذاری دانش خود و دیگر سازمان‌های پروژه‌محور می‌انجامد، ادامه داد: معاونت طرح و توسعه فولاد مبارکه، علی‌رغم اینکه از زمان ساخت فولاد مبارکه تاکنون با انجام موفق شمار زیادی از پروژه‌ها ،تجارب و درس آموخته‌های بسیاری کسب کرده، اما همواره سعی در یادگیری و رشد و بهبود خود داشته است. هدف اصلی از شرکت در این رویداد نیز رشد و ارتقای دانش مدیریت پروژه در این واحد بوده و در کنار آن برای اولین بار با معرفی یکی از پروژه‌های ملی در سطح ابرپروژه، فولاد مبارکه خود را در بوته آزمون قرار داده است.

به گفته خسروانی‌پور، پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود جزو پروژه‌های پیشران دولت نیز بوده است. به همین دلیل از میان دیگر پروژه‌ها انتخاب و به مرحله ارزیابی وارد شد و در نخستین حضور به دریافت تندیس برنز نائل شد که بالاترین سطح جایزه دریافت‌شده در دوره دوازدهم است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که فاز اول پروژه به دست رئیس‌جمهوری شهید، آیت‌الله رئیسی، در مهرماه سال قبل افتتاح شده بود.

وی اظهار داشت: رکوردشکنیِ زمان احداث نیروگاه گازی، نوآوری‌ها و هم‌راستایی با اهداف استراتژیک سازمان، مدیریت ذی‌نفعان و هماهنگی و جلب رضایت ایشان، همکاری در تأمین مواد و متریال در شرایط بحرانی بازار از قبیل تأمین سیمان از سایر پروژه‌ها ، مدیریت ریسک پروژه و استمرار همکاری و پیگیری مدیریت ارشد سازمان و حمایت همه‌جانبه از شاخص‌های متمایز این پروژه بوده که باعث عدم توقف تولید در پیک مصرف و پایداری تولید گردیده است.

خسروانی‌پور در بخش پایانی سخنان خود از همکاری تمامی عوامل مؤثر در اجرای ابرپروژه و همکارانی که ارائه مدارک و فرایند حضور در جایزه مشارکت کردند، مخصوصاً مدیرعامل و معاون طرح و توسعه شرکت و همکاری شرکت مپنا تشکر و قدردانی کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی پروژه‌های فولاد مبارکه:

اخذ چنین جایزه‌ای در مدیریت پروژه نشان از توانمندی فولاد مبارکه در ابعاد مختلف سازمانی دارد

جلیل نصر، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی پروژه‌های فولاد مبارکه نیز در این زمینه گفت: جایزه مدیریت پروژه ابزار قدرتمند و بسیار مؤثری در جهت رشد و نهادینه‌کردن دانش مدیریت پروژه و تشویق به التزام عملی آن در سازمان‌های دارای توسعه است. این جایزه از اواخر قرن بیستم در اروپا آغاز و بعدها با تعریف مدل PEM )Project EXcelleace Model) از سال ۲۰۰۲ به «جایزه ملی مدیریت پروژه» تغییر نام یافت و سپس در سال ۲۰۱۶ با افزودن مباحث جدیدی همچون پایداری و محیط‌زیست به مدل PEB )Project Excellence Baseline) تغییر یافت. این جایزه در ایران نیز با عضویت در سازمان IPMA و در سطوح مختلف در حال برگزاری بوده و اکنون به دوره دوازدهم رسیده است.

وی گفت: این مدل دارای 3 بخش اصلی و ۹ معیار به شرح زیر است؛

1- کارکنان و اهداف که منظور از آن رهبران، تأمین‌کنندگان، حامی مالی و تیم پروژه است که تعالی پروژه بدون آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و با معیارهایی ازجمله «رهبری و ارزش‌ها»، «اهداف و استراتژی‌ها»، «تیم پروژه، شرکا و تأمین‌کنندگان» ارزیابی می‌گردد.

۲- فرایندها و منابع که نشان‌دهنده اقدامات ضروری برای تقویت میزان تعالی از طریق فرایندهای منطقی و استفاده از منابع به شکل مؤثر و پایدار است. ازاین‌رو با معیارهای «فرایندها و منابع مدیریت پروژه» و «مدیریت دیگر فرایندها و منابع کلیدی» سنجیده می‌شود.

۳- نتایج پروژه که به بررسی نتایج پایدار و قابل‌توجه از نظر تمامی ذی‌اثران کلیدی و غیرکلیدی با معیارهایی ازجمله «رضایت مشتریان»، «رضایت تیم پروژه»، «رضایت دیگر ذی‌نفعان» و «نتایج پروژه و تأثیر آن روی محیط‌زیست» می‌پردازد.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی پروژه‌های فولاد مبارکه ادامه داد: واحد برنامه‌ریزی و پشتیبانی پروژه‌ها با همکاری و مساعدت دیگر واحدهای توسعه و مشارکت دیگر ارکان سازمان، فرصت اولین حضور در جایزه را یافت و باتوجه‌به اینکه فولاد مبارکه یک سازمان تولیدمحور است و نه پروژه‌محور، اخذ چنین جایزه‌ای در مدیریت پروژه در رقابت با سایر سازمان‌های پروژه‌محور بسیار حائز اهمیت است و نشان از توانمندی این شرکت در ابعاد مختلف سازمانی دارد. این واحد در نظر دارد با حمایت مدیریت ارشد سازمان و با اقدامات بهبود در تدوین متدلوژی و پیاده‌سازی آن‌ها و استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه (PMIS) در سال آینده جهت معرفی پروژه‌های دیگر در سطوح ارزیابی مختلف شرکت کند.

رئیس شبکه برق و اتوماسیون شرکت فولاد مبارکه:

طراحی و ساخت نیروگاه و ثبت رکورد مطلوب در سنکرون و راه‌اندازی فاز اول پروژه در مدت ۲۱ ماه بدون حضور کارشناسان خارجی

بهرام کل‌کیان، رئیس شبکه برق و اتوماسیون شرکت فولاد مبارکه نیز در این باره گفت: عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شامل دو فاز گازی به ظرفیتِ اسمی هر یک ۳۰۷ مگاوات و یک فاز بخار به ظرفیت اسمی ۳۰۰ مگاوات در شرایط ایزو است که از زمستان سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. این پروژه که در کلاس F طراحی و ساخته شده است دارای راندمان بیش از ۵۶ درصد بوده و جهت تولید و تأمین برق و کاهش وابستگی فولاد مبارکه به تأمین انرژی از شبکه سراسری اجرا شده است. ازجمله مزایا و دستاوردهای ویژه این پروژه که منجر به انتخاب آن در رویداد جایزه ملی مدیریت پروژه گردید می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1- استفاده از توان و دانش فنی گروه مپنا در طراحی و ساخت نیروگاه و ثبت رکورد مطلوب در سنکرون و راه‌اندازی فاز اول پروژه در مدت ۲۱ ماه بدون حضور کارشناسان خارجی؛ ۲ - انجام حدود ۲ میلیون نفرساعت کار ایمن و بدون حادثه در طول زمان احداث نیروگاه؛ ۳ - تأثیر پروژه در پایداری و حفظ محیط‌زیست؛ ۴ - ایجاد سیکل ترکیبی گاز و بخار و تولید برق بدون مصرف انرژی.

رئیس برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فولاد مبارکه:

شرکت در این رویداد ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف اجرای پروژه به نتایج بسیار مفیدی در حوزه مدیریت پروژه انجامید

مهدی ملت، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فولاد مبارکه نیز در همین زمینه گفت: جایزه مدیریت پروژه برتر در سطوح مختلفی به این شرح برگزاری می‌گردد: ۱ - پروژه‌های کوچک و متوسط با حداقل ۱۲ ماه زمان و تا ۵۰ میلیون یورو؛ ۲ - پروژه‌های بزرگ با حداقل ۱۲ ماه زمان و از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو؛ ۳ - ابرپروژه‌ها با حداقل ۱۲ ماه زمان و بیشتر از

 ۲۰۰ میلیون یورو.

وی خاطرنشان کرد: این روند با اعلام فراخوان عمومی توسط انجمن ملی مدیریت پروژه، تسلیم اظهارنامه، بررسی اولیه اظهارنامه‌ها، سایت ویزیت تیم‌های ارزیابی، گزارش تیم‌های ارزیابی، بررسی هیئت‌داوران و تیم‌های ارزیابی، تصمیم‌گیری نهایی در هیئت ژوری و برگزاری جشن اعطای جوایز انجام می‌گردد؛ بنابراین شرکت در رویداد از زمستان سال ۱۴۰۲ آغاز شدو در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ سایت ویزیت و بررسی مدارک و مستندات آن توسط تیم ارزیابی انجام گرفت.

ملت خاطرنشان کرد: شرکت در این رویداد ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف اجرای پروژه به نتایج بسیار مفیدی در حوزه مدیریت پروژه انجامید که دراین‌خصوص می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱ - تشویق و ترغیب تیم‌های پروژه توسعه برای انجام خودارزیابی و شناخت زمینه‌های بهبود؛ ۲ - حمایت از مدیریت پروژه حرفه‌ای در راه رسیدن به عملکردی متعالی؛ ۳ - شناسایی نمونه‌های برتر مدیریت پروژه در کشور و معرفی شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان سازمان تولیدمحور دارای توسعه؛ ۴ -دریافت گزارش بازخورد از مدیریت پروژه، نحوه اجرا و بررسی نتایج.

وی در بخش پایانی سخنان خود از واحدهای مختلف شرکت، تمامی ذی‌نفعان و بخش‌های مؤثر در پروژه، ازجمله معاونت طرح و توسعه شامل مدیریت‌های توسعه انرژی و سیالات، برنامه‌ریزی و پشتیبانی پروژه‌ها، مهندسی کارخانه، شرکت مهندسی فولاد به‌عنوان دستگاه نظارت، شرکت مپنا به‌عنوان پیمانکار پروژه، معاونت‌های تکنولوژی و بهره‌برداری، ناحیه انرژی و سیالات، حراست، روابط‌عمومی و مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، خدمات عمومی و همچنین مشاوران حوزه مدیریت پروژه و ذی‌نفعان کلیدی بیرون از سازمان شامل شرکت برق منطقه‌ای، مسئولین شهری ازجمله شورای شهر مبارکه و سازمان محیط‌زیست که همگی آن‌ها تأثیر بسزایی در فرایند اجرای پروژه و ارزیابی داشتند تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش ایراسین، اقبال شاکری، رئیس هیئت‌مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران در این مراسم اظهار کرد: انجمن مدیریت پروژه ایران از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۶۰۷ عضو حقیقی و ۶۰ عضو حقوقی فعالیت می‌کند. گواهینامه‌های چهارسطحی که انجمن صادر می‌کند بسیار معتبر است و به دو زبان صادر می‌شود. همچنین گواهینامه دلتا و گواهینامه مشاوره هم چند سالی است اضافه شده و تاکنون سه شرکت فرایند دریافت گواهینامه دلتا را طی کرده‌اند.

شاکری با بیان اینکه تاکنون طی ۱۲ دوره جایزه، بیش از ۱۰۰ پروژه را ارزیابی کرده‌ایم، گفت: برگزاری 6 دوره جایزه پژوهش برتر، برگزاری 6 کنفرانس، تدوین گواهینامه ملی مدیریت پروژه در کشور، برنامه‌ریزی برگزاری کنفرانس حکمرانی پروژه، تأسیس کمیته نونهالان و کمیته بین‌المللی انجمن و مذاکره برای داشتن محل دائمی انجمن ازجمله این اقدامات است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران اضافه کرد: در دوازدهمین دوره اعطای جایزه ملی مدیریت پروژه، جمعاً بیش از ۸ هزار نفرساعت کارشده تا امروز بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم.

گفتنی است در ادامه این مراسم، جایزه ملی مدیر پروژه برتر سال، جایزه رهبر چابک سال، جایزه مدیر پروژه جوان برتر سال برگزار شد و جایزه ملی مدیریت پروژه ایران در سه بخش پروژه‌های کوچک و متوسط، پروژه‌های بزرگ و ابرپروژه‌ها برگزار شد که در بخش ابرپروژه‌ها شرکت فولاد مبارکه با پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فاز ۱ و ۲ (۹۱۴ مگاوات) EPC موفق به کسب تندیس بالاترین سطح تندیس این دوره یعنی تندیس برنز شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه