English

۲ نکته مهم داخلی و بین‌المللی درباره ترور شهید "اسماعیل هنیه"

 ۲ نکته مهم داخلی و بین‌المللی درباره ترور شهید "اسماعیل هنیه"

دکتر محمود رضا امینی، خبرگزاری موج؛ یکی از نکات مهمی که در خصوص ترور شهید " اسماعیل هنیه " باید به آن توجه کرد این است که ایشان در فهرست ترور رژیم اشغالگر قدس قرار داشتند و تمامی تحرکاتشان رصد می‌شد و صهیونیست‌ها منتظر بودند در موقعیت مناسبی ایشان را ترور کنند.

با این‌حال، واقعیت این است که ترور فردی نظیر شهید هنیه در کشوری مانند ایران، حامل آثار و پیامدهای خاصی است و البته معانی قابل‌توجهی را نیز به ذهن متبادر می‌کند. متاسفانه این رویداد در ایران رخ داد که در نوع خود درباره مولفه‌های امنیتی کشورمان نیز حامل چالش‌های جدی بوده است. ازاین‌رو به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های ما پس از ترور شهید هنیه باید معطوف به این مسئله باشد که حفره‌های امنیتی خودمان را به نحوی جدی مخاطب قرار داده و رفع کنیم.

در حقیقت، هم در بُعد فنی و هم انسانی، باید در مواجهه با تحرکات تروریستی رژیم اشغالگر قدس توجه بیشتری داشته باشیم. یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با ترور شهید هنیه حتما باید آن را موردتوجه قرار دهیم، هماهنگی این رویداد با آمریکاست. اندکی قبل از ترور شهید هنیه، نتانیاهو نخست‌وزیر صهیونیست‌ها به آمریکا سفر کرد و رایزنی‌های مبسوط و گسترده‌ای با مقام‌های ارشد آمریکایی داشت. او حتی در کنگره آمریکا نیز سخنرانی و اتهامات مختلفی را علیه ایران و محور مقاومت مطرح کرد. ازاین‌رو، کاملا محتمل است که هماهنگی‌های اصلی و محوری در مورد ترور شهید هنیه، در واشنگتن صورت گرفته و دولت امریکا در این رابطه یک چراغ سبز جدی به رژیم اشغالگر قدس نشان داده باشد.

باید به این مسئله توجه داشته باشیم که اساسا رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی با آمریکا قادر به عملیاتی کردن اقدامات تروریستی خود نظیر ترور شهید هنیه نیست و نمی‌تواند آثار و تبعات مهلک این قبیل اقدامات را تحمل کند. البته در حوزه فنی نیز صهیونیست‌ها به برخی قابلیت‌های آمریکایی‌ها نیاز دارند. ازاین‌رو، اینکه می‌بینیم آمریکایی‌ها خود را کنار کشیده‌ و می‌گویند نه در ترور شهید هنیه نقش داشته‌اند و نه از آن مطلع بوده‌اند، صرفا یک موضع‌گیری اعلامی است و از هیچ ارزش عملی برخوردار نیست. ضمن اینکه هماهنگی‌های فنی و اطلاعاتی آمریکا را در ماجرای ترور شهید هنیه می‌توان رهگیری کرد. ازاین‌رو می‌توان گفت در واقعه ترور شهید هنیه با یک طرحواره و نقشه کلان روبه‌رو هستیم و ماجرا صرفا یک ترور ساده نبوده است.

البته آمریکا و رژیم اشغالگر قدس عادت کرده‌اند در مواقع اینچنینی، جلوی چشم افکار عمومی جهان، جنگ زرگری راه بیندازند، اما واقعیت این است که در اتاق عملیات و توطئه، آن‌ها کاملا هماهنگ هستند و البته در انجام اقداماتی مانند ترور شهید هنیه، منافع مشترک فراوانی نیز دارند.

بااین‌حال، این دو همواره در چنین موقعیت‌های بحرانی، نوعی تقسیم‌کار را در دستور کار دارند. کما اینکه دیدیم که ترور را اسرائیل انجام می‌دهد و رایزنی‌های پس‌ازآن با مدیریت گسترده آمریکا در دستور کار قرار می‌گیرد تا ایران واکنشی به این اقدام تروریستی نشان ندهد. موضوعی که ایران کاملا به آن واقف بوده و البته سناریوهای معنادار و قابل‌توجهی نیز در مقابله با این وضعیت تعریف شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر