English

معاون علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

جلوگیری از سقط ۴۰۵ جنین سالم، با حمایت مرکز نفس فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سه سال گذشته با راه‌اندازی مرکز نفس از ۴۰۵ سقط جنین سالم در فارس جلوگیری شده است.

جلوگیری از سقط ۴۰۵ جنین سالم، با حمایت مرکز نفس فارس
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با آگاه‌سازی آحاد مردم می‌توانیم به سوی جامعه‌ای سالم‌تر حرکت کنیم.

او با بیان اینکه محرومیت‌زدایی در حوزه سلامت در مناطق محروم از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بود، افزود: تعداد ۲۶۱ بهورز در راستای ارائه خدمت در مناطق روستایی و عشایری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز به کارگیری شدند.

رضاییان‌زاده ادامه داد: با توجه اهمیت تقویت زیرساخت‌های حوزه بهداشت در مناطق محروم و کم‌برخوردار، ۱۴۰ دستگاه موتورسیکلت به ارزش ۸۰ میلیارد ریال به بهورزان مناطق صعب‌العبور استان تحویل داده شد.

این مقام مسئول در دانشگاه با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تاکید بر اهمیت این موضوع گفت: مرکز مردمی «نفس» از خرداد ۱۴۰۱ تاکنون در ۲۹ شهرستان فارس راه‌اندازی شده و در این مراکز، ۴۰۵ مادر باردار که قصد داشتند جنین خود را سقط کنند، شناسایی و از تصمیم خود، منصرف شده‌اند.

او ژنتیک اجتماعی و اقدامات صورت گرفته در این زمینه را یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی در بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه برشمرد و اضافه کرد: پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری نوزادان استان فارس در هفته نخست تولد برای ۲۳ بیماری متابولیک ارثی صورت گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه راه‌اندازی ۲۹ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان را از جمله این اقدامات دانست و افزود: با راه‌اندازی این مراکز پوشش غربالگری شنوایی به نزدیک ۱۰۰ درصد رسیده و در این طرح، نوزادان دچار اختلال شنوایی در سه ماهه نخست پس از تولد، شناسایی و برای کاشت حلزون در نوبت قرار می‌گیرد و عمل کاشت حلزون به صورت رایگان برای این نوزادان انجام می‌شود.

این مقام مسئول در دانشگاه با بیان وضعیت بیماری سالک و شیوع بیشتر این بیماری در مناطق کم‌برخوردار، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در سال گذشته، تمامی شهرستان‌های استان فارس به مرکز تشخیص و درمان سالک مجهز و تمامی بیماران مبتلا سالک به صورت رایگان درمان می‌شوند و با انجام اقدامات کنترلی در سال ۱۴۰۲، تعداد موارد مثبت شده این بیماری ۶۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

رضاییان‌زاده همچنین از ساخت ۷۸ مرکز بهداشت و درمان در فارس طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: کسر درآمد‌ها از جمله چالش‌های ما طی سال‌های گذشته بود که در این راستا نرم‌افزار سلامت‌نگار طراحی شد و در حال حاضر درآمد‌ها کمک بزرگی به رفع مشکلات مراکز بهداشت و درمان کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی پنج مرکز «سراج» را یکی دیگر از  جمله این اقدامات برشمرد و افزود: در تیم خدمت‌رسان این مراکز روانپزشک، پزشک عمومی، روانشناس و مددکار حضور دارند و با پیگیری مستمر بیماران، ارائه خدمات روانپزشکی، حمایت اجتماعی، روان درمانی و مشاوره، ویزیت در منزل، برگزاری کلاس‌های آموزشی باعث کاهش عود بیماری و بازگشت آن‌ها به جامعه انجام می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه