English

یک مسئول در شهرداری شیراز اعلام کرد؛

هزینه ۶۰ میلیون یورویی ساخت یک کیلومتر خط مترو/استفاده روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مترو شیراز

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط مترو را ۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این میزان هزینه شهرداری را به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مالی برد.

هزینه ۶۰ میلیون یورویی ساخت یک کیلومتر خط مترو/استفاده روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مترو شیراز
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، علی کلانتری سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه کلیات فاز یک خط دو مترو شیراز به بهره‌برداری رسیده، اما با کمبود واگن برای بهره‌برداری مواجه است، اظهار داشت: در تلاش هستیم از طریق مکانیزم‌های دولتی این مهم برطرف شود.

وی افزود: از فاز نخست خط ۲ مترو شیراز تنها ایستگاه استقلال باقی مانده که تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: پیرو نیاز ایجاد شده به احداث خطوط مترو از میدان گاز تا کلبه سعدی و خیابان فضیلت، طرح توسعه این خط تعریف و به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و در حال حاضر ۱۶۰۰ متر حفاری شده و تا پایان امسال خروج دستگاه یک حفاری در ایستگاه سعدی را خواهیم داشت.

کلانتری خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط ۲ شکسته شد و به دنبال اقداماتی که طی دو سال گذشته صورت گرفت، می‌توان گفت که این اقدامات بی‌نظیر بود و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال، هشت کیلومتر از خط ۲ را به بهره‌برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۵ کیلومتر مسیر از ایستگاه آزادی تا میدان کلبه سعدی تعریف شده است که شامل چهار ایستگاه آزادی، اطلسی، ادبیات و سعدی است.

کلانتری همچنین به وضعیت خط ۳ مترو شیراز اشاره کرد و افزود: برای این خط تاکنون ۴۵۰ متر حفاری انجام شده و احداث ایستگاه‌ها هم از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند. مجوز واگذاری ایستگاه‌های آرین و صنایع هم به یک شرکت عمرانی از سوی شورای شهر شیراز صادر شده است و به زودی وارد فاز اجرایی می شوند.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز همچنین با اشاره به اتصال خط یک مترو شیراز با خط ۴ به منظور دسترسی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) و حرم سید علاءالدین حسین(ع) اظهار کرد: ۲۷۰۰ متر مربع تونل در این خط با استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: این اقدام برای نخستین بار در شهر شیراز در حال رقم خوردن است که از ظرفیت تراز سکوی بلیط فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه مسافر ناوگان اتوبوس استفاده می‌شود که کار جدیدی خواهد بود، و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

کلانتری نشان کرد: خط ۴ مترو از بلوار رازی تا باسکول نادر در یک فاز به طول ۵ کیلومتر تعریف شده است که برای آن ۴ ایستگاه تعریف شده است و در سفر دوم ریاست جمهور شهید کلنگ زنی شد.

کلانتری هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط مترو را ۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این میزان هزینه شهرداری شیراز را به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مالی برد که در این راستا یک کنسرسیوم بین شهرداری و شهر آتیه منعقد شده که امید است با تعیین پیمانکار قبل از پایان امسال در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: با شروع سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر در خط یک و دو با ۱۳ رام قطار در خط یک و ۱ رام قطار در خط ۲ جابه‌جا شوند.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز به توان مهندسی داخلی مترو این کلانشهر هم اشاره و تصریح کرد: قرارداد تجهیزاتی در شهر‌های مختلف به‌ازای هر یک کیلومتر خط مترو نزدیک به ۱۶ میلیون یورو است، اما در شیراز با توجه به توان مهندسی بومی این عدد به ۷ میلیون یورو رسیده است.

رضا محمدیان رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز گفت: روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان مترو را برای حمل و نقل در شیراز انتخاب و استفاده می کنند.

محمدیان با تاکید بر اینکه ظرفیت مترو شیراز جوابگوی اضافه شدن بار جمعیتی صدرا را ندارد، افزود: بزرگراهی از دره قره پیری به سمت کمربندی در حال ساخت است که احتمالا گزینه های مثل بی آر تی در آن تعبیه شود.

وی  به اتصال خط یک به ۴ مترو شیراز و اشکالاتی که ممکن است حین احداث حادث شود اشاره کرد و گفت: در علم مهندسی، همه مسائل راه حل دارند؛ برای اتصال خط یک به ۴ روش‌هایی، چون عریض شدن خیابان، احداث مونوریل، مترو، تراموا در بافت تاریخی، زیرگذر و ... برای دسترسی به حرم و بافت مطرح شد که مترو از نظر تردد و ایمنی راحت‌تر بود.

محمدیان یادآور شد: چهره ترافیکی شهر شیراز با احداث ۴ خط مترو کاملا تغییر می کند و رضایتمندی شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه