English

معاون دانش و پژوهش لشکر ۱۹ فجر فارس:

مهمترین ابزار انتقال فرهنگ و هنر، کتاب و مکتوبات است

اسماعیل محبی پور معاون دانش و پژوهش لشکر ۱۹ سپاه فجر استان فارس گفت: مهمترین عامل تاثیرگذاری بلند مدت اجتماعی و مهمترین ابزار انتقال فرهنگ و هنر، کتاب و مکتوبات است و فرهنگ کتابخوانی و نشر و فعالان این عرصه را باید پاس بداریم.

مهمترین ابزار انتقال فرهنگ و هنر، کتاب و مکتوبات است
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، اسماعیل محبی پور معاون دانش و پژوهش لشکر ۱۹ سپاه فجر استان فارس در حاشیه تکریم از خدمات نیم قرن داریوش نویدگویی یکی از فعالان عرصه کتاب در شیراز اظهار داشت: فرهنگ مکتوب و هنر کتابت را بشر در آغازین روزهای حیات خود با سنگ نوشته ها و حکاکی ها ابداع کرد و هدف از این کار نیز انتقال و انتشار داشته های ذهنی و ماندگار کردن آنها بود. کتاب یکی از ارزشمندترین ابداعات بشر است و می بینیم که عمر بسیاری از کتب سال ها و حتی قرن ها از عمر نویسندگان آنها فراتر می رود و دست به دست می شود.

وی ادامه داد: امروز که در عصر تکنولوژی های نوین نیز هستیم آنچه که همچنان تضمینا ماندگار است مکتوبات است.

او اظهار کرد: ماندگار بودن فرهنگ مکتوب و کتابت هم برای کسانی که در نوشتن دست دارند و هم کسانی که به نشر آن کمک می کنند یک یادگار ماندگار است. آن اهمیت و تاکیدی که در دین اسلام به بحث سوادآموزی شده بخشی مربوط به کتابت است و به همین دلیل است که کاتبان وحی همگی از شخصیت های محترم تاریخ اسلام هستند.

این استاد دانشگاه گفت: امروز کتاب با ورود تکنولوژی های جدید قدری مهجور مانده و از طرفی سرگرم شدن اقشار و سنین مختلف مردم به دسترسی به آن ها به راحتی فراهم شده موجب دوری از کتاب شده اما حقیقت مطلب این است که کتاب عمق و ژرفایی و مانایی دارد که هیچگاه فضای مجازی از آن برخوردار نخواهد بود. 

معاون لشکر ۱۹ سپاه فجر فارس

محبی پور گفت: برای گریز از مهجور شدن کتاب، متخصصان امر و فرهنگوران باید راهی پیدا کنند که در کنار تکنولوژی ها، کتاب همچنان مورد استفاده قرار گیرد، در این میان علاوه بر محتوا، شکل و اندازه و قیمت و البته استفاده از تبلیغ در همان فضای مرسوم مجازی نیاز به تأمل دارد.

وی ادامه داد: با فرهنگ کتابخوانی است که می‌توان در یک فضایی آرام، ذهن را آزاد کرد و با آرامش کتاب را ورق زد و آنچه که مورد نیاز و علاقه است را در آن جست و جو نمود.

او اظهار کرد: کتاب در خلوت و غیر خلوت یار خوب و صادق  انسان است. در سن کودکی و نوجوانی او را لبریز از علم و دانش و دانستنی ها می کند و مسیر را برای او روشن می کند  و در سنین میانسالی و کهنسالی نیز، همدمی باوفا برای مرور گذشته و درک درست مسیر باقی مانده و بایدها و نبایدهای زندگی است.

معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: فرهنگ مکتوب کردن و کتابخوابی نیاز به افکار و دستان هنروری دارد که آنرا برای ما حفظ کند و این روش زندگی که در آن همه چیز باید سریع و کوتاه باشد و لانه به لانه شدن‌ها نمی تواند حافظ فرهنگ اصیل باشد و روز به روز به سرگشتگی انسان بیشتر دامن خواهد شد.

وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی و اسلامی با نوشتن، خواندن، فهمیدن و عملکرد صحیح باقی خواهد ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه