در نشست خبری مدیر عامل بنیاد رودکی مطرح شد؛
شفاف سازی در عملکرد مالی بنیاد رودکی/درآمدمان یک سوم و هزینههایمان چند برابر شده
نشست خبری مدیرعامل بنیاد رودکی با موضوع شفاف سازی در عملکرد مالی بنیاد رودکی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، در پی حواشی پیش آمده در خصوص عملکرد مالی بنیاد رودکی، مدیر عامل این بنیاد نشست خبری با موضوع شفاف سازی عملکرد مالی بنیاد رودکی را برگزار کرد این در حالی است که به رغم گذشت چند ماه از تاریخ انقضای حکم صفیپور در مسند مدیرعاملی بنیاد هنوز بقیا او در این سمت در هاله ای از ابهام است.
علیاکبر صفیپور در ابتدای این نشست گفت: چند روز پیش در برنامه ای در شبکه چهار سیما (شب تئاتر) حضور یافتم که متاسفانه به رغم اینکه اصول یک برنامه رسانه ای ایجاب می کند، این برنامه باید نهایت بی طرفی را رعایت می کرد اما دوستان حاضر در این برنامه از همان ابتدا با موضع گیری، بر طبل منفی را کوبیدند و من واقعا نمی دانم چرا ماجرا به این گونه هدایت شد. البته در همان برنامه یک سری نکات روشن شد که به دلیل محدودیت زمانی نتوانستیم به طور کامل نسبت به برخی از ابهامات پاسخ دهیم از این جهت برای برگزاری این نشست اقدام کردیم.
حسابرسی ما بر عهده سازمان حسابرسی است
وی افزود: ما ضرب المثلی داریم که می گوید به پایی که راه می رود سنگریزه می خورد، در کار اداری این ضرب المثل کاملا صدق میکند. اگر فعالیتها زیاد و کار در جریان باشد، مشکلات و سوالهایی هم پیش میآید. من متوجه شدم که به رغم انتشار گزارش مالی این مجموعه در سه ماه پیش بر روی سایت بنیاد و سایت های مرتبط با وزارت ارشاد، کماکان شاهد برخی پرسشها هستیم که ما را برآن داشت تا این نشست را برگزار کنیم.
مدیرعامل بنیاد رودکی افزود خوشحالم که در طی سه سال گذشته حسابرس قانونی بنیاد رودکی سازمان حسابرسی کل کشور است که گزارش آنها هم شامل جزیی ترین نکات از قبیل حقوق مدیران و میزان حمایت ها می شود. ما مکلف هستیم بر اساس یک مسیر قانون مند و دارای ضابطه کارها را انجام دهیم و در پایان سال است که سازمان حسابرسی می آید و ضمن بررسی به ما هم نکاتی را تذکر می دهد و هم نسبت به تایید گزارش مالی ما اقدام می کند.
صفیپور ضمن دعوت از اصحاب رسانه برای مصاحبه با کارشناسان سازمان حسابرسی گفت: شما اگر قضاوت منصفانه ای داشته باشید متوجه شرایطی می شوید که مطلوب بوده است و خوشبختانه ما در این مدت توانسته ایم از این سازمان هم گزارش حسابرسی مطلوب دریافت کنیم. این موضوع باعث افتخار ماست که چنین اتفاقی برای مجموعه بنیاد رودکی رخ داده است. ما در سال ۹۷ هم همین مسیر را طی می کنیم و شما در گزارش ها مشاهده خواهید کرد مسیری که سال گذشته طی شده در این چارچوب اتفاق افتاده است.
بنیاد را با سه میلیارد تومان بدهی و ۱۰۰ میلیون دارایی تحویل گرفتم
وی با تاکید بر اینکه باور دارد که بنیاد رودکی از روزمرگی درآمده و صاحب یک رویکرد استراتژیک مبتنی بر برنامه است، تصریح کرد: شاید مرور گذشته بد نباشد، وقتی بنده در تیر ماه ۱۳۹۵ ، وارد بنیاد رودکی شدم، بر اساس گزارش مدیر امور مالی بنیاد، موجودی ما کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، بدهی ما سه میلیارد تومان و هنوز حقوق ماه قبل پرسنل هم داده نشده بود. تعمیرات فضاهای در اختیار بنیاد عقب افتاده بود و مشکلات بسیاری هم وجود داشت.با دوندگی هایی که انجام شد در ابتدا حقوق عقب افتاده خرداد ۹۵ را به کارکنان پرداخت کردیم و از آن زمان تاکنون تلاش کردیم دیگر تاخیری در پرداخت حقوق ها نداشته باشیم.
پس از آن مدیرعامل بنیاد رودکی به تشریح فعالیت های انجام شده و نحوه هزینه کرد و در آمدهای بنیاد در دوره سی ماهه تصدی خودش پرداخت و گفت: در حال حاضر در این مجموعه برنامه داریم و براساس آن پیش می رویم. در این راه ممکن است گاهی ایرادهایی هم پیش بیاید که من به عنوان مدیرعامل بنیاد دوبار به دلیل اشتباهاتم عذرخواهی کردهام. اما این نباید باعث شود که ما کل عملکرد و دستاورد یک مجموعه را زیرسوال ببریم.من باز هم تاکید می کنم که بنیاد رودکی بودجه رسمی ندارد و آنچه وزارت ارشاد به ما پرداخت می کند براساس کمک مالی است.در سال 96 تفاهمنامه ای بین بنیاد و وزارت ارشاد امضا شد و براساس آن قرار شد که مبلغ بیست میلیون تومان پرداخت شدکه یک و نیم میلیارد تومان کمتر از مبلغ مصوب بود.
وی در این نشست اعلام کرد که بودجه این بنیاد در سال ۹۶ کمی بیش از ۲۸۵ میلیارد ریال بوده که از این میان ۲۱۵ میلیارد ریال را از وزارت ارشاد در قالب کمک مالی و دریافت معوقات دریافت کردیم. این بودجه ها در سه سرفصل کمک و اداره ارکسترها، کمک به صیانت از موسیقی و کمک به توسعه نمایش بوده است.
علی اکبر صفیپور تصریح کرد:بر همین اساس از این بودجه، به ترتیب ۱۲۰ ، ۴۰ و ۵۵ میلیارد ریال بودجه مصوب مربوط به هر کدام از سرفصل های مذکور بوده که البته این طبیعی است که مبلغ وصولی به مجموعه ها نسبت به بودجه تصویب شده کمتر باشد و ما هم به ترتیب در هر سرفصل تعیین شده ۹۵, ۵/ ۳۴و ۵۰/۵ میلیارد ریال را از وزارتخانه دریافت کرده ایم.
وی تاکید کرد: این آمار بودجهای مربوط به سال ۹۶ بوده که درآمد اختصاصی ما ۳۰/۷ میلیارد ریال بوده است.
صفیپور در مورد بودجه سال ۹۷ گفت: بودجه حمایتی وزارت ارشاد که مصوب شده ۳۹۴ میلیارد است که تا کنون تا کنون ۸۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است. البته ما امسال حدود ۴۰ درصد افزایش بودجه داشتیم که از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال درآمد بنیاد و ۲۹۴ میلیارد ریال میزان کمک مالی وزارت ارشاد به ما بوده است.
وی سپس به مقایسه درآمدهای مراکز زیر مجموعه این بنیاد پرداخت و گفت: در سال گذشته بنیاد رودکی از محل تئاتر ۱۷میلیارد ریال در آمد داشته است که مربوط به کلیه اجراها در برج آزادی، تالار حافظ و تالار وحدت میشود. بیش از شصت درصد این درآمد یعنی ۱۳میلیارد ریال آن از نمایش الیورتوئیست آقای پارسایی که اتفاقا دو برابر تعرفه به ما اجاره سالن داده بود، بدست آمد.
صفیپور افزود: در هشت ماه گذشته، در آمد بنیاد در تالار وحدت از حوزه موسیقی ۷۶۰ میلیون تومان و در حوزه نمایش ۳۶۰ میلیون تومان، در تالار حافظ ۹۷ میلیون تومان و در آزادی ۴/۳ میلیون تومان پول گرفتیم. در واقع در هشت ماهه اول سال جمع درآمدها در تالار وحدت حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان و هزینههایش سه میلیارد و هشتصد میلیون تومان بوده است.
وی تصریح کرد: جمع اینها نشان می دهد که درآمد ما نسبت به سال گذشته یک سوم شده است. این در حالی است که تعرفههای ما مربوط به سال ۹۳ است و تغییری نکرده اما هزینههای ما افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی بخش عمدهای از نمایشها و کنسرتها در سال جاری با بحران مخاطب روبرو شده است.
صفی پور با اعلام اینکه در سالن برج آزادی در حوزه تئاتر حمایت صد در صدی میکنیم، در مورد تعداد اجراهای تئاتر در این مرکز هم گفت: سال گذشته در برج آزادی کلا ۲۴ شب اجرا داشتهایم. که ۱۸ شب آن مربوط به جشنواره زندانیان بود. در سال ۹۷ تا کنون ۱۰۵ شب اجرا مربوط به پنج عنوان برنامه داشتهایم.
بودجه ها و درآمدها صرف چه کاری می شود
مدیرعامل بنیاد رودکی تشریح کرد: بودجه های دریافتی ما در چهار بخش کلی هزینه می شود که عبارتند از: پرداخت حقوق کارکنان بنیاد رودکی که حدود 395 نفر حقوق و حق الزحمه پرداخت می کنیم. نگهداری فضاها و هزینه های ضروری(پول آب، برق، گاز، تعمیر و نگهداری و...) و مشارکت در تولید و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری.
او ادامه داد: تخفیف ها و حمایت ای ما شامل چند حوزه مختلف می شود که عبارتند از اول آثاری که توجه به فرهنگ و هنر ایرانی داشته باشند، دوم موسیقی نواحی و گروه های شهرستانی که برای اجرا به تهران می آیند، سوم طرحها و ایدههای جدید، چهارم برنامههای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، پنجم برنامه های آیینی و مناسبتی (که مورد حمایت ما و معمولا رایگان هستند) پنجم برنامه هایی که در ارزیابی خوب ارزیابی شده اما گروه در اجرا با مشکلاتی روبرو میشود و در پایان برنامه درآمدشان کفاف هزینههایشان را نمی دهد و ما برای اینکه گروه با شکست از مجموعه ما خارج نشود از آنها حمایت میکنیم. نمونه این کار برای کار خانم صابری انجام شد که در تالار وحدت اجرا رفت و در ابتدا قرار بود 15 درصد تخفیف بدهیم که در نهایت وقتی دیدیم گروه نتوانسته درآمد مناسبی داشته باشد این رقم تخفیف را تا 48 درصد بالا بردیم.
صفی پور ادامه داد: همچنین حمایت از جشنواره های موسیقی، تئاتر، مدولباس و تجسمی را حمایت می کنیم و فضاهایی که داریم را در اختیار جشنواره های مختلف قرار می دهیم.
مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: البته بر اساس مذاکرات با گروه ها و براساس مستنداتی که دارند، میزان هزینه هایشان برآورد میشود و برنامه و گزارش معاونت برنامه و بودجه اهمیت آن برنامه را تعین می کند و میزان این حمایتها و تخفیف و یا در اختیار قراردادن امکانات مشخص می شود. نکته قابل توجه این است که تا 20 درصد تخفیف به گروهها مسئولیتش برعهده مدیرعامل است و بالاتر از آن باید تاییدیه هیات مدیره را هم داشته باشد.
صفی پور در ادامه در مورد هزینهای سالن اجرا و نحوه حمایت مستتر در آن هم گفت: یک تئاتر در هر شب اجرا در تالار وحدت باید 5 میلیون تومان پرداخت کند به اضافه 9 درصد مالیات برارزش افزوده. اما براساس برآورد ما هزینه تالار وحدت برای هر اجرا حدود 20 تا 25 میلیون تومان است که شامل هزینه هایی همچون نگهبان دم در تا راهنماها و عوامل فنی و هزینه های جاری و مسائل دیگر است. شما مابه التفاوت این رقم را حساب کنید و مقایسه کنید با اجاره بهاهایی که سالن های دیگر می گیرند. در واقع این اجاره بهای کمتر به این دلیل است که ما کمک هایی از وزارت ارشاد می گیریم و کمک می کنیم.
وی تصریح کرد: در سال ۹۷ نوزده نمایش اجرا شده و ما از ۹ تای آنها یک ریال هم دریافت نکردهایم و به نمایشهایی مانند کوروش خانم صابری ۴۷ درصد و ریچارد سوم آقای نریمانی ۲۰ درصد تخفیف دادهایم. نمایش شط رنج ۲۰ درصد تخفیف گرفته است. سالنی که در طبقه هفتم داریم را به صورت رایگان به گروه های نمایشی می دهیم تا در آنجا تمرین هایشان را برگزار کنند. دکتر رفیعی که به زودی نمایشی روی صحنه می برند، حدود سه ماه سالن تمرینی ما را به صورت رایگان در اختیار داشته است.
صفیپور تصریح کرد: همانطور که گفتم ما به تمام گروههای تئاتری فضای رایگان تمرین میدهیم و به آقای پارسایی هم مانند دکتر رفیعی برای یک فعالیت تئاتری فضا دادیم که البته ۱۲ روز بیش از قرارداد ما بود که هزینه آن هم تنها کمی بیش از دو میلیون تومان بود.
عذر خواهی کردم اما ...
وی در مورد دو مرتبه عذرخواهی اش بابت برنامه های اجرا شده گفت: درآمد هنری ما کاهش و هزینه های ما افزایش پیدا کرده است. بنابراین مجبوریم این هزینه ها را از جاهای دیگر مانند وزارت ارشاد تامین کنیم و من با هنر مدیریتی خود این روابط را تنظیم میکنم. یکی از افتخارات ما در سال ۹۵ و ۹۶ کسر بودجه نداشتیم. در صورت حضور مدیر بعدی در این مجموعه مشکلی نخواهد داشت چرا که ما تا این لحظه بدهی نداریم. اسپانسرهایی تامین کردهایم و درآمد سال گذشته را به امسال منتقل کردهایم.
صفی پور افزود: در یکی از اقدامات ما رونمایی از یک محصول آرایشی بود که بعدا من از بابت آن عذر خواهی کردم. چون من در سفر روسیه بودم و به رغم اینکه خودم برنامه را تایید کرده بودم اما باید دقت بیشتری می کردم چرا که این برند لوازم آرایش وارداتی بود و ما باید از کالاهای ایرانی حمایت می کردیم.
وی افزود: اما در مورد رونمایی از خودرو در این تالار برداشت من متفاوت از همه دوستان است چرا که تالار وحدت از نظر استحکام توان تحمل تا پنج تن را دارد و در نمایش میسیسیپی هم خود رویی طی دو ماه اجرایش در دو سال ۹۶ و ۹۷ هر شب روی سن بود و حرکت هم میکرد.
مدیر عامل بنیاد رودکی گفت: گرچه نمونه این همایش ها در تالارهای دیگر سطح کشور برگزار می شود و منعی برای آنها نیست اما بهتر است به خاطر شانیتی که برای این تالار و فعالیت هنری که در آن انجام می شود از نمونه این کار انجام نشود.
در بخش دیگری از این نشست صفی پور در مورد حاشیه های پیش آمده در مورد تئاتر می سی سی پی نشسته می میرد گفت: برخورد ما با این تئاتر، همان برخوردی بود که با نمایش آقای پارسایی داشتیم. همایون غنی زاده هیچ فضای تمرینی از ما نخواست و تعرفه امسال ما که برای هر اجرا 6 میلیون تومان است را از او برای هر اجرا 9 میلیون تومان دریافت کردیم.
او ادامه داد: ما در هر قراردادی داریم که با گروه ها داریم در آن سقف بلیت فروشی را تعیین می کنیم. در قرارداد با آقای غنی زاده سقف بلیت را 140 هزار تومان قرار داده ایم. عوامل می سی سی پی گفتند که هزینه های ما در این زمینه زیاد است. دستمزد بازیگرانشان دو یا سه برابر شده بود. به همین دلیل با ما وارد مذاکره شدند که قیمت بلیت هایش را افزایش دهند. اما ما در نهایت قبول نکردیم و همان قیمت 140 هزار تومان شد و حتی جلوی سایت متخلفی که بلیت های گران تر را ارائه کرده بود گرفتیم.
بودجه عمرانی ما جدای از حمایت مالی ارشاد است
صفی پور در ادامه به بودجه عمرانی بنیاد اشاره کرد و گفت: بابت نگهداری فضاها اعتبارات مجزایی میگیریم که در قالب بودجه های دولتی عمرانی لحاظ میشود. بر اساس تفاهم نامهای که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم ۴۴ میلیارد ریال بود که ۳۵ میلیارد آن پرداخت شد. ما در سال گذشته ۵ میلیارد تومان برای تعمیر و نگهداری مجموعه هزینه کردیم و مابهالتفاوت را از درآمدهای اختصاصی خود تامین کردیم. البته مدیر کافه رستوران برج آزادی هم با بودجه خودش برای بهینه سازی آنجا دو میلیارد تومان هزینه کرد.
ارسال نظر