در نشست خبری یازدهمین جشنواره عمار عنوان شد:
فیلمسازان ما به دلایل فوتی زیاد کرونا در ایران می پردازند/جشنواره عمار قلعه آزادی بیان است
نادر طالب زاده جشنواره عمار را زمینه ساز آزادی بیان دانست و گفت: تلویزیون از دیدن برخی آثار عماری ها کوپ می کند و نمی تواند آنها را بدون ممیزی پخش کند.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری یازدهمین جشنواره سینمایی عمار با حضور مین سردار آبادی دبیر اجرایی جشنواره، وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری و نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار برگزار شد.
در ابتدای این نشست سردارآبادی از ادامه روند نمایش مردمی آثار این جشنواره که امسال به صورت آنلاین برگزار می شود سخن گفت و افزود: امسال مخاطبان می تواند بعد از تماشای فیلم ها به میزان رضایت خود و به صورت داوطلبانه وجهی را به عنوان «بلیط اختیاری» برای حمایت از تولید آثار مشابه پرداخت کند که این امر هم در سامانه های مختلف نمایش دهنده و هم در سایت عمار یار وجود خواهد داشت.
وی بر افزایش تعداد آثار رسیده هم تاکید کرد.
تجلیل از کلر ژوبرت و سیدمحمود رضوی
در ادامه وحید جلیلی در مورد تجلیل های این دوره جشنواره عمار گفت: کلر ژوبرت یک نویسنده و هنرمند حوزه ادبیات کودک و مسلمان فرانسوی است که اکنون در ایران زندگی می کند. آثار ایشان در حوزه دینی ادبیات کودک از آثار با کیفیت و شاخص است که برخی از آنها ترجمه هم شده و ما هم در توان خود برای معرفی بیشتر ایشان، اقدام کرده ایم. آثاری که تلفیقی از جذابیت، معنویت و اصالت استاندارد فنی در ادبیات کودک است و برا یخانواده های دغدغه مند یک موهبت هستند.
وی افزود: به دلیل رعایت آئین نامه های بهداشتی دیگر امکان حضور در سینمای فلیسطین وجود ندارد و با همکاری رسانه ملی، یک برنامه در شبکه افق هر شب به مدت یک ساعت و نیم، مجموعه فعالیت های جشنواره عمار در کشور را پوشش خواهیم داد و در بخش های مختلف آن برنامه هم آثار خانم ژبرت معرفی خواهد شد.
جلیلی ادامه داد: سیدمحمود رضوی نیز تهیه کننده جوان، موفق و پیشرو سینمای ایران است که برخی از آثار موفق ایشان به نوعی خط شکنی در سینمای ایران محسوب می شود که توانسته اند برخی خلاءهای سینمای ایران را ترمیم کنند که در بخش تجلیل از سینماگران جشنواره عمار به ایشان پرداخته خواهد شد.
عمار بستر ساز آزادی بیان است
در ادامه این نشست نادر طالب زاده اظهار کرد: جشنواره عمار وارد حوزه آزادی بیان شد. در سالهای قبل یکی از کارهای عمار زمینهسازی برای آزادی بیان بود تا آن قشر از مستندسازان و فیلمسازانی که معتقد به انقلاب اسلامی هستند و باور دارند که این انقلاب، جریان را در داخل و خارج از کشور عوض کرده آثارشان را در این جشنواره ارائه دهند.
وی تاکید کرد: در همین راستا آثار خیلی خوبی تولید شد که وقتی من برخی از آنها را می بینم فکر می کنم اگر تلویزیون آنها راببیند کوپ می کند! اگر این یخ های سانسور بی جا شکسته شود قبل از اینکه رسانه های بیگانه بخواهند به آنها بپردازند بسیاری از مشکلات ما حل می شود. برخی از این آثار در ساختار عالی هستند و ممکن است که در ممیزی آسیب ببینند بنابراین عمار قلعه ای برای حضور برای نمایش آنه است.
طالب زاده در ادامه خطاب به برنامه سازان تلویزیون گفت: بنده تشویق می کنم برنامه سازان صدا و سیما را که فیلم ها را ببینند و فیلمسازانشان را به برنامه هایشان دعوت کنند. هر کدام از این آثار به مملکت مربوط است و برنامه سازان می توانند فیلم های عمار را شکار کنند.
فیلمسازان ما باید به جراحی موضوع کرونا در ایران بپردازند
وی سپس به موضوع کرونا پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که چندان درباره آن صحبت نمی شود شیوع و تلفات زیاد کرونا در کشور است. باید این سوال پرسیده شود که چرا این قدر فوتی دادیم؟ بررسی نقش پیروی وزارت بهداشت از FTA کاری است که باید در فیلمسازی عمار به آن بپردازیم و این جای تحقیق و تفحص فیلمسازان ما است که بررسی کنند کدام قرص ها تغییر کرد که به سرعت تعداد تلفات ما از ۵۰۰ نفر به ۱۳۰ نفر رسید. در تلویزیون ما که به این نکات پرداخته نمی شود!
عماری ها به خواست رهبر لبیک گفتند
وحید جلیلی در ادامه این نشست گفت: در جشنواره امسال حماسه هایی که پزشکان و کادر فرمان ما آفریدند را به تصویر می کشند و همنطور که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی هایشان فرمودند که «یک آوینی آرزو دارم که این فتوحات را روایت کند» این دعوت رهبری لبیک گفته شده و آثار زیادی در این زمینه تولید شده است. اگرچه فراگیری کرونا و ابعاد مختلفش جای کار بیشتری دارد.
وی در ادامه گفت: کاری که با کمک داوطلبانی که با مجموعه عمار همراهی می کردند، از این دوره در جشنواره عمار به صورت رسمی کلید زده می شود «قصه ما» نام دارد. بارها گفته ام که سینمای ایران به نقد نیاز دارد و متاسفانه نقد سینما به نقد فیلم فروکاسته شده است در حالیکه نقد سینما نقد فیلم و فیلمساز نیست. من بعد، در عمار در کنار دیدن کارهای خوبی که در سینمای ما اتفاق می افتد و دیدن ویژگی های خوب فنی آثار، آنچه که رخ خواهد داد توجه به سوژه هایی است که تا کنون ساخته نشده اند.
قصه ما فراخوانی برای مشارکت مردم و نخبگان در هم اندیشی سینمای ایران
جلیلی تصریح کرد: قصه ما قصد دارد مردم و نخبگان را در هم اندیشی در سینمای ایران شریک کند تا هر کسی که فکر می کند در تجربه زیسته خودش در هر سطحی از زندگی خانوادگی و اطرافش تا سطح ملی، سوژه هایی سراغ دارد که خوب است از آنها فیلمی تهیه شود که تا کنون به قاب سینمای ایران راه پیدا نکرده اند، معرفی کند. اگرچه فصل های مختلف این طرح به تدریج منتشر خواهد شد اما از مردم دعوت می شود که سوژه هایی که فکر می کنند ارزش این را دارند که فیلمشان در قالب های کوتاه، نیمه بلند یا بلند داستانی یا مستند ساخته شود به ما معرفی کنند تا داشته های جامعه ایرانی در قابهای دراماتیک و سینمایی ثبت شود.
وی ادامه داد: برای نمونه هزار موضوع و شخصیت در سایت ما قرار داده شده و امیدواریم با این نهضت، سینمای ایران بتواند از یک گنجینه عظیم برخوردار شود تا آثار سینماگران بتوانند با سوژه های ناب و جذاب پیشکش مردم ایران شود.
سلولهای بهاری و لذت سادگی در جشنواره عمار
جلیلی در ادامه به معرفی دو کتاب در طول این دوره جشنواره هم اشاره کرد و گفت: در برخی از دوره های جشنواره از ظرفیت رسانه ای جشنواره برای ترویج برخی از آثار خوب استفاده کردیم. امسال هم کتاب سلولهای بهاری که در واقع تاریخ شفاهی دکتر بهاروند پدر علم سلولهای بنیادی است را معرفی خواهیم کرد. اثری که به شهادت همه آنهایی که این اثر را خوانده اند یک اثر منحصر به فرد و منبع الهام برای هر کسی که علاقمند به پیشرفت ایران است.
وی افزود: دومین اثری که معرفی خواهد شد «لذت سادگی» است که مجموعه ای است از تجربه فعالان فرهنگی در اقصی نقاط کشور که دست اندرکاران جشنواره مردمی عمار بوده اند. اصل ساختار جشنواره عمار امثال همین عزیزان هستند که داوطلبانه در نقاط مختلف کشور بار این جشنواره را به دوش کشیده اند.
ضعف فیلمنامه را جبران می کنیم
وحید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش به رشد کیفی فیلمنامه های جشنواره عمار پرداخت گفت: اگرچه فکر می کردیم که کرونا مانع تولید آثار شود اما امسال با رشد جالب توجهی روبرو بودیم و تا کنون بیش از دو هزار و چهارصد اثر دریافت کرده ایم. پیشتر نسبت به فیلمنامه آثار انتقاداتی وجود داشت و سعی کردیم در بخش فیلمنامه این وضعیت را بهوبد ببخشیم. در بخش داستانی یک مسیر رو به رشد داشتهایم و امسال در بخش فیلمنامه اتفاق خوبی رخ داده و رشد محسوسی داشتهایم. اگرچه در سینمای داستانی حرفه ای هم کارهایی مانند «دیدن این فیلم جرم است» و «لباس شخصی» کارهای خوبی بودند که اتفاقاً آثار اول فیلمسازان شان بودند که از جشنواره عمار به سینما وارد شده بودند. یا «منطقه پرواز ممنوع» توانست یک میلیون نفر را به سینما بکشاند. اگر این فیلم شکست میخورد، خیلیها شمشیر میکشیدند و انتقادات تندی میکردند اما همانها سکوت معنیداری کردند و حتی برخی باوردهای نادرست از بین رفت که اگر که گمان می شد اگر کسی اثر انقلابی بسازد تنها برای یک قشر خاص ساخته است. در کل به نظر می رسد برآیند نسل جدید از دهه ۶۰ پیشروتر هستند.
سینمای سیار راه حلی میانه برای بهبود سازمان تماشا
در ادامه این نشست جلیلی در پاسخ به سوالی در مورد اکران مردمی فیلم های عمار با توجه به بروز بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: اجرای طرح نمایش فیلم در قالب سینما سیار در استانها به تصمیم ستاد کرونا بستگی دارد اگرچه سینما سیار که سال گذشته اوج گرفت، خیلی شوقانگیز بود. صحبتهایی با ارشاد داشتیم که این تجربه را مبادله و کمک کنیم مخاطب سینمای ایران صرفاً در تهران دیده نشود و سازمان تماشا، گستردهتر شود اما کرونا ماهیت اکران را نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان تحت تاثیر قرار داده است. پس سینمای ایران باید همپای این محدودیتها به ابتکاراتی برسد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. سینما سیار راه حل میانهای است که میتواند این گسل را ترمیم کند و ما این آمادگی را داریم که تجربیات خود را با سیاستگذاران در میان بگذاریم تا از ظرفیتهای سینماسیار به شکل درست استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه عمار جریانی که حضور داشت اما ظهور نداشت افزود: عده ای گمان می کردند که عمار یا از ادامه راه باز می ماند و یا اینکه به ضد خودش تبدیل می شود اما از اینکه هنوز اینقدر انقلابی مانده است عصبانی هستند. ما از نقد ستقبال می کنیم حتی اگر از سوی رسانه های همسو و به تندی مطرح شود.
ارسال نظر