فرشته حبیبی در گفتگو با خبرگزاری موج:
«پنهان» از یک مستند تصویری فراتر است/ قصههای «برندگان» شبیه قصه آدمهای معاصر ماست
یک روزنامهنگار میگوید تماشای مستندهای «پنهان» و «برندگان» به ترتیب به دلیل عمق تحقیقی و پژوهشی که دارد و متکی بر قصه است، فرصتی مغتنم برای مخاطبان فراهم کرده است.
فرشته حبیبی روزنامه نگار و دبیر سرویس هنر مجله زنان در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، درباره بسته مستند «پنهان-برندگان» که از 26 مهرماه روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته است، بیان کرد: مستند پنهان به کارگردانی شیرین برق نورد با تمرکز بر موضوع دیوار برلین، روایت خود را با آدمهایی پی میگیرد که تجربهای از زیستن در سایه سنگین دیوار داشتهاند و به این ترتیب فیلم با تکیه بر تاریخ شفاهی، به نقد مفهوم دیوار پرداخته است.
وی ادامه داد: «پنهان» به موضوع ملیتگرایی پرداخته است؛ موضوعی که در شرایط بحرانی امروز جهان، جنگ ها و تنش های خاورمیانه، اختلافات مرزی و موج مهاجرتها اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.
دبیر سرویس هنر مجله زنان با بیان اینکه طرح موضوع ملیت، تداعی کننده مباحث دیگری از جمله وطنپرستی، نژادپرستی و داعیه خاک و خون نیز است، مطرح کرد: فیلم با نگاه نقادانهای که به مساله ملیت کرده، نیمنگاهی به آسیبشناسی تبعات نژادپرستی و وطن پرستی افراطی نیز داشته است.
حبیبی افزود: جنگ و مهاجرت امروزه دو روی یک سکه محسوب میشوند و در جهان امروز که موج مهاجرت به ویژه از آسیا به اروپا را شاهد هستیم پرداختن به مسایلی از این دست نقش مهمی در شکل دهی به جوامع چند ملیتی آتی دارد.
وی تاکید کرد: در حقیقت همه جهان در حال حاضر با مساله ملیت درگیر است، یعنی هم آن طیفی که مجبور یا مایل به مهاجرت هستند و هم آن سرزمینی که مهاجرپذیر است یا بالاجبار مهاجر قبول میکند.
این روزنامهنگار با بیان اینکه «پنهان» مستندی بسیار عمیق است، یادآور شد: این فیلم موفق شده است از یک مستند تصویری فراتر رود و همچون مقالهای پژوهشی موضوع خود را پرورش دهد و به مفاهیم قابل تامل دیگری نقب بزند.
حبیبی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره مستند برندگان به کارگردانی امید عبدالهی نیز گفت: «برندگان» دو خط قصه پررنگ دارد که بر محور موضوع مهاجرت میچرخد؛ دو کاراکتر اصلی که برشهایی از زندگیشان به جهان مستند آمده و با خود همه حواشی مرتبط با مهاجرت را نیز آورده است.
دبیر سرویس هنر مجله زنان ادامه داد: فیلم در جستجوی انگیزه کاراکترهای اصلی برای ترک وطن، آرام آرام وارد زندگی شخصیشان شده و مسیر زندگی و شکستها و بنبستهایشان را از خلال جزییات زندگیشان مستندنگاری میکند. رویکرد فیلم بسیار همدلانه است و مخاطب را به همذاتپنداری با این کاراکترها میرساند.
حبیبی تصریح کرد: به جز دو شخصیت اصلی، در نماهای کوتاه فرعی با افرادی مواجه هستیم که از انگیزههای خود برای مهاجرت میگویند و به ناکامیهای خود و رویاهای بزرگی که در سر دارند، اشاره میکنند.
وی با بیان اینکه تماشای بسته مستند «پنهان-برندگان» که سوژههایشان از بعضی دیدگاهها قرابتی نیز بهم دارند، برای مخاطبان سینما خالی از لطف نیست، گفت: «پنهان» مستندی است که عمق تحقیقی و پژوهشی دارد و از این منظر میتواند برای کسانی که در مستند به دنبال تحلیل و مطالعه هستند جذابتر باشد. تماشای «برندگان» نیز بدین دلیل که متکی بر قصه است و قصههایش شبیه قصه آدمهای معاصر ما هستند، فرصتی مغتنم است.
حبیبی در پایان خاطرنشان کرد: از اینکه فرصت اکران این دو مستند در «هنروتجربه» فراهم شده است، بسیار خرسندم البته فکر میکنم در حال حاضر باید روی مساله جلب اعتماد مردم بیشتر کار شود تا مخاطبان بتوانند برای تماشای فیلمها به سینما بیایند و مطمئن باشند که پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود.
ارسال نظر