کامبیز صبری در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:
کسی که بخواهد کار منیر فرمانفرماییان را بفهمد باید نمایشگاه «نهان و عیان» را ببیند
یک مجسمه ساز و مدرس هنر از کیفیت نمایشگاههای برگزار شده در موزه هنرهای معاصر در سال جاری و اهمیت تداوم آن برای ارتقای جایگاه نظری هنر معاصر ایران سخن گفت.
کامبیز صبری مجسمهساز و مدرس هنر در گفتوگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در مورد نمایشگاههای برگزار شده در موزه هنرهای معاصر تهران در سال جاری گفت: کارهای خوبی در موزه هنرهای معاصر انجام شده است. به عنوان مثال با برگزاری نمایشگاه «نهان و عیان» کار تخصصی و پژوهشی انجام شده که جایش در هنر ما خالی بوده است؛ برگزاری این نمایشگاه واقعا کار ارزشمندی است.
این مجسمهساز در پاسخ به این سوال که برخی از افراد برگزاری نمایشگاه نهان و عیان در موزه هنرهای معاصر را نقد کردهاند و گفتهاند نمایشگاهی که مختص به هنر مدرن است چرا در موزه هنرهای معاصر برگزار میشود؟ گفت: پایههای هنر مدرن در ایران براساس هندسه است و اگر اینگونه به هنر مدرن نگاه کنیم، میبینیم که هنر مدرن و هنر معاصر به هم مرتبطند. اگر کسی بخواهد کار هنرمندی چون منیر فرمانفرماییان را درست بفهمد باید نمایشگاه «نهان و عیان » را خوب و دقیق ببیند تا متوجه شود که چگونه هندسه وارد آینهکاری میشود. فردی که ارتباط میان هنر مدرن و هنرهای معاصر را نمیداند و سؤال برایش پیش آمده است باید سؤالش را از متخصص بپرسد و توضیح بخواهد. چنین فردی نباید برای برگزاری نمایشگاهی چون «نهان و عیان» در موزه هنرهای معاصر رأی صادر کند زیرا متهم نمودن همدیگر بدون آگاهی کافی هیچ فایدهای ندارد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ارائه نمایشگاه «نهان و عیان» یک ارائه آوانگارد است. برگزارکنندگان این نمایشگاه از آخرین تکنیکهای دنیا استفاده کردهاند تا پیامشان را به مخاطب منتقل کنند. نمایشگاه «پرسونا» (مجموعه آثار اندی وارهول) هم در چند گالری انتهایی موزه، یک نمایشگاه آوانگارد بود. نمایشگاه خیلی خوب چیده شده بود و من از کیوریتوری آن راضی بودم.
صبری ادامه داد: من در سطح دنیا از موزه ها و نمایشگاههای زیادی بازدید کردهام و وقتی نمایشگاههای امروز موزه هنرهای معاصر تهران را با سایر نمایشگاههای جهان مقایسه میکنم متوجه میشوم که نمایشگاههای فعلی این موزه در جای درستی ایستادهاند. اگر برگزاری چنین نمایشگاههایی به مدت حداقل ۱۰ سال تداوم یابد هنر ما تکانی میخورد. مردم از سراسر نقاط جهان به اینجا میآیند کمااینکه در دوره مدیریتی آقای سمیع آذر مردم از کشورهای دیگر به موزه هنرهای معاصر میآمدند تا آثار به نمایش گذاشته شده را ببینند.
این هنرمند تاکید کرد: از نظر من موزه هنرهای معاصر میتواند در اوج باشد. این موزه پتانسیل آنرا دارد فقط باید حداقل چیزهای مورد نیازش را بر آورده کرد.
وی با اشاره به تغییر و تحولات بعد از انتخابات و وزارتخانه و احتمال تغییر در زیر مجموعه معاونت هنری از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، عملکرد مدیریت فعلی موزه هنرهای معاصر را چنین ارزیابی کرد: مدیران فعلی موزه هنرهای معاصر در جریان امور قرار گرفتهاند و حیف است که عوض بشوند چون تا بخواهی فردی را روی کار بیاوری و دوباره تربیت کنی، از نظر معنوی و مادی میلیاردها ضرر کردهایم.
او افزود: وقتی میبینم نمایشگاه مهمی چون «نهان بر عیان»در موزه برگزار میشود، درمیابم که احسان آقایی الآن در جایگاه خودش است و کاملا به این درک رسیده است که چه کاری باید بکند. به موازات چنین مواردی مجتبی موسوی در سازمان زیباسازی هم همین بود؛ یعنی در اواخر کارش به مدیری تبدیل شده بود که میدانست باید چکار کند اما فردی به صورت سلیقهای او را به سمت دیگری نهاد. این صحیح نیست و به کشور ضربه میخورد. ما آدمهایی چون آقایی و موسوی را کم داریم.
کامبیز صبری در پایان سخنانش گفت: با مروری بر تاریخ درمی یابیم که اگر حکومتی زمان مناسبی را صرف کند تا بداند که چگونه باید کشور را مدیریت کند و پس از آن زمان مناسب دیگری را برای اجرایی کردن آنچه فهمیده است صرف نماید میتوانیم شاهد سازندگی های ماندگار باشیم.
وی تاکید کرد: ما باید یاد بگیریم و اجازه بدهیم که آدمها بعد از صرف زمانی خاص برای کسب تجربه، در یک آرامش کار کنند.
ارسال نظر