علی علایی در گفتوگو با خبرگزاری موج:
همه عوامل در روند ساخت فیلم به گیشه توجه دارند/ اکنون اقبال مخاطب به فیلم های کمدی است
منتقد سینما و رئیس پیشین انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: تهیه کننده همواره به گیشه توجه دارد منتهی به میزان کم و زیاد متغیر است، نگاه کارگردان ها نیز همین است.
علی علایی منتقد سینما و رئیس پیشین انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در خصوص فیلم هایی که در حال حاضر روی پرده سینما است و کدامیک از نظر وی ارزش دیدن دارد، اظهار داشت: از فیلم هایی که در حال حاضر مردم دوست دارند آنها را تماشا کنند مانند فیلم های «زودپز» و «صبحانه با زرافه ها» عقب هستم و آنها را ندیدهام.
وی در پیشنهادی برای دیدن یک فیلم خوب، اظهار داشت اگرچه این فیلم تلخ است اما پیشنهاد می کند که مردم فیلم «آنها مرا دوست داشتند» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا رحمانی را تماشا کنند.
این منتقد سینما در خصوص ذائقه امروز گیشه، تصریح کرد: پس از اپیدمی کرونا مخاطبان تمایلی به دیدن فیلم های تلخ نداشته و به تماشای فیلم های کمدی روی آورده اند و حسب این تغییر ذائقه اکتون فیلم های در ژانر کمدی نیز بیشتر ساخته می شود.
علایی با بیان اینکه ندیدن فیلم های کمدی که نام برده شد به این معنا نیست که فیلم های خوبی نیستند، افزود: مگر فردی مانند رامبد جوان که سازنده فیلم سختی بنام «نگار» بوده است می تواند فیلم غیر حرفه ای بسازد و یا سروش صحت فیلم سازی که در سریال، سینما و برنامه سازی یک جهان خاص خود دارد که جذاب نیز هست و به خوبی می تواند جهان خود را معرفی کند میتواند اثر بی کیفیتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه مجبوریم تمامی این فیلم ها را در یک دسته بندی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مردم بخاطر احوالشان از یک نوع فیلم و ژانر استقبال می کنند، من خواستار نگوهش جریان کمدی سازی در سینمای ایران نیستم اما مسئولین و فیلمسازان این حوزه را نیز سرزنش نمی کنم. به دلیل اینکه در مواقعی شرایط ایجاب می کند که این نوع فیلم ها ساخته شود.
رئیس پیشین انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی عنوان کرد: خیلی ها پیش از ساخت فیلم کمدی فیلم های خیلی جدی تلخی هم ساختند. برای مثال از میان فیلم هایی که نام بردم منصور سهراب پور تهیه کننده فیلم «زودپز» از فیلمسازی حرفه ای و کاربلد حمایت می کند. او چند سال پیش فیلم های خوب «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی و «حمال طلا» ساخته تورج اصلانی را روی پرده سینما داشته است که اتفاقا فیلمهای تلخ، جدی و دغدغه مندی بودند و حسب شرایط هم تهیه شدند.
علایی با اشاره به اینکه تهیه کننده همواره به گیشه توجه دارد منتهی به میزان کم و زیاد متغیر است، گفت: نگاه کارگردان ها نیز همین است. بطور مثال کیانوش عیاری می داند از فیلمی که می سازد کدام مخاطب استقبال می کند و کدام مخاطب جدی تر و ناگزیر کمتری دارد. همه به گیشه توجه دارند منتهی این میزان توجه حسب موقعیت دست اندرکار فیلم و نیز حسب گونه و ژانر فیلم بیشتر و کمتر است.
وی افزود: در زمانی فیلم های اجتماعی حتی گزنده و تلخ جزو پرفروش های گیشه بود و استقبال خوبی از آنها می شد. به همین واسطه ساخت فیلم ها در این دسته و گروه نیز افزایش پیدا کرده بود. مثال ها در این مورد مثل اصغر فرهادی و حمید نعمتالله و رخشان بنیاعتماد فراوان هستند.
ارسال نظر