English

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی:

ساخت استخرهای معیشتی در مناطق روستایی موجب احیا و رونق کشاورزی می شود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت استخرهای معیشتی در مناطق کوهستانی و روستاهای دور افتاده موجب ذخیره سازی آب برای همه فصول و احیا و رونق کشاورزی و کمک به معیشت روستاییان می شود.

ساخت استخرهای معیشتی در مناطق روستایی موجب احیا و رونق کشاورزی می شود

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، نشست بررسی مشکلات تکمیل استخر ذخیره آب کشاورزی در روستاهای بخش الموت شرقی و غربی عصر پنجشنبه با حضور نمایندگان کشاورزان منطقه و لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاونان و مدیران سازمان در محل سالن جلسات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.

در این نشست مسائل و مشکلات مربوط به تکمیل استخرهای معیشتی شش روستا از توابع الموت شرقی و غربی در شهرستان قزوین بررسی شد. 

لطف الله سیاهکلی در این نشست اظهارداشت: تغییر اقلیم و کاهش بارندگی و منابع آبی موجب شده در بسیاری از مناطق کوهستانی و روستاهای دورافتاده در فصول غیرزراعی دچار چالش شده و مزارع و باغات کشاورزان با بحران کم آبی مواجه شود.

وی بیان کرد: در این شرایط باید منابع آبی را مدیریت کنیم و با توسعه طرح های آبیاری تحت فشار و قطره ای و ساخت استخرهای معیشتی برای ذخیره آب و استفاده در مواقع لزوم از چالش ها عبور کنیم.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در دوران نمایندگی مجلس در سفرهای متعددی که به روستاهای دورافتاده و مناطق کوهستانی و کم برخوردار داشتیم با چالش ها و مطالبات روستاییان و کشاورزان بیشتر آشنا شدیم و پیامدهای بی آبی را مشاهده کردیم که چگونه یک روستایی برای حفظ باغات و مزارع خود که تنها سرمایه معیشت و زندگیش بود سختی می کشد لذا با استفاده از نظر کشاورزان و کارشناساندو طرح مهم « ساخت استخرهای معیشتی» و« انتقال آب با لوله» را با عنوان « انقلاب لوله» مطرح کردیم و در جلسات تخصصی با وزیر سابق آقای ساداتی نژاد از این طرح استقبال شد و پایلوت کشوری شدیم و حرکت ارزشمندی کلید خورد.

وی افزود: خوشبختانه جناب آقای نیکبخت وزیر فعلی جهاد کشاورزی نیز با تسلط و دانش خوبی که از کشاورزی دارد با این عرصه آشناست و مشکلات و موضوعات مختلف کشاورزی را درک می کند که پس از طرح موضوع « انقلاب لوله» و« استخرهای معیشتی» ایشان نیز با درک درست از دستاوردهای آن موافقت کردند این کار تداوم یابد و قرار است حمایت لازم صورت گیرد تا آن را در استان با سرعت بیشتری اجرا کنیم.

سیاهکلی اظهارداشت: اعتقاد دارم وزارت جهاد کشاورزی باید تمام قد مدافع منافع کشاورزان، دامداران، باغداران، عشایر و فعالان این عرصه باشد و هرکسی درختی کاشت، دامی پرورش داد، مزرعه و باغی را احیا کرد باید مورد حمایت جدی قرار گیرد و وظیفه داریم با همه توان از این افراد دفاع کنیم تا امنیت غذایی کشور تامین و تضمین شود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بزودی در جلسه مشترک با مدیران جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان مشکلات را بررسی خواهیم کرد و آمادگی داریم در صورت لزوم از وزیر جهاد نیز برای تسریع در اجرای ساخت استخرهای معیشتی و انتقال آب با لوله کمک بگیریم.

سیاهکلی از رویکرد خوب ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان( محمد حسین عطایی) و معاونان و مدیران این سازمان و مدیریت جهادی آنها تشکر و قدردانی کرد و خواستار تسریع در تکمیل استخرهای معیشتی نیمه تمام در مناطق کوهستانی استان شد.

وی گفت: از تیم مدیریتی جهاد جناب آقای عطایی که مدیری پاک دست و کاربلد هستند و با مدیریت انقلابی در جهاد موجب پیشرفت کارها شده اند قدردانی می کنیم زیرا در گذشته حتی یک استخر هم در الموت نداشتیم اما امروز بیش از ۹ استخر ساخته شده و چند مورد نیز در دست ساخت است و با انقلاب لوله که آغاز شده امیدواریم بتوانیم در زمان بی آبی به کشاورزان کمک کنیم.

سیاهکلی یادآورشد: اخیرا از جناب آقای مخبر معاون محترم رئیس جمهور درخواست کردیم از حجم 800 میلیون مترمکعبی آب شاهرود حداقل ۵۰ میلیون مترمکعب به عنوان سهم استان موافقت کنند که در صورت تخصیص آن می توانیم کشاورزی الموت، طارم و کوهین را احیا و عقب ماندگی ۳۰ ساله را جبران کنیم.

وی اظهارداشت: ساختاربودجه نویسی اشتباه است و ایراد دارد زیرا قرار نیست در همه سرفصل‌ها توزیع اعتبار داشته باشیم و خرد کردن اعتبارات موجب می شود کارها به سامان نرسد و به نوعی بودجه را حیف و میل می کنیم در حالی که اگر در هر سال به چند سرفصل مهم مانند کشاورزی، آبرسانی و یا جاده سازی اعتبارات قابل توجهی اختصاص دهیم تا طرح ها به پایان برسد به دستاوردهای بهتری می رسیم.

سیاهکلی اظهارامیدواری کرد با تامین بموقع اعتبارات بخش کشاورزی زمینه توسعه و رونق فعالیتهای این بخش مهیا شود.

در این جلسه مقرر شد با تامین اعتبارات استانی و ملی از محل مصوبات سفر رئیس جمهوری  و کمیته برنامه ریزی شهرستان مراحل تکمیل و ساخت استخرهای معیشی و انقلاب لوله تسریع شود.

در ادامه نمایندگان کشاورزان و مجری طرح استخرهای معیشتی نیز گزارشی از مشارکت های اهالی روستا و مشکلات کم آبی ارائه کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر