English

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین:

کاهش مواد آلی خاک مهمترین مولفه تاثیرگذار در دشت قزوین است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: کاهش مواد آلی خاک مهمترین مولفه تاثیر گذار در دشت قزوین و امنیت غذایی است.

کاهش مواد آلی خاک مهمترین مولفه تاثیرگذار در دشت قزوین است
به گزارش خبرگزاری موج قزوین

، مهرزاد محصص مستشاری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین در مراسم روز جهانی خاک افزود:  آب و  خاک دو منبع مهم در تامین امنیت غذایی جامعه است و اگر برای صیانت از خاک برنامه ای نداشته باشیم قطعا در آینده با چالش های جدی و تهدیدات زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

وی کمبود مواد آلی خاک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، شوری و عدم کارایی مصرف آب و کودهای نامناسب را از مهمترین چالش های منابع آب و خاک ذکر کرد.

مستشاری تهیه نقشه های خاک، نظارت بر مطالعات خاکشتاسی ، پایش کمی و کیفی خاک، توسعه کاربرد کودهای آلی و زیستی ، تعیین نیاز ابی محصولات زراعی و باغی را از مهمترین برنامه های توسعه قانون خاک ذکر کرد.

وی با بیان اینکه گسترش شوری خاک در کشاورزی در کشور و  استان قزوین به وفور دیده می شود اضافه کرد: بخشی از اراضی کشاورزی استان قزوین در معرض شوری است و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت شوری در استان عملیاتی شود.

وی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان قزوین را بزرگترین تهدید برای خاک های کشاورزی ذکر کرد.

مستشاری یادآور شد: ۷۰ درصد از خاک های کشور که قابلیت کشاورزی دارند جزو ۴ کلاس خاک محسوب می شوند.

در ادامه افشین کمرگچی از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در خصوص بهره وری از منابع آب و خاک مطالبی بیان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر