English

معاون سلامت دامپزشکی قزوین هشدار داد؛

پیشگیری از هرپس ویروس ها در واحدهای پرورش اسب

معاون سلامت دامپزشکی قزوین گفت: در صورت گزارش و یا مشاهده هر گونه علائم مشکوک به این بیماری مراتب به نزدیکترین اداره دامپزشکی استان و یا شهرستانها اطلاع رسانی شود.

پیشگیری از هرپس ویروس ها در واحدهای پرورش اسب
به گزارش خبرگزاری موج قزوین

، دکتر امیر جوادی معاون سلامت دامپزشکی قزوین در ادامه افزود: ویروس های هرپس اسبی به ویژه هرپس ویروسهای تیپ ۱ و ۴ اسب (EHV۱ ,EHV۴) از عوامل مهم عفونی و بیماری زا در تک سمی ها هستند که دارای انتشار گسترده جهانی می باشند؛

 طوری که شیوع این عفونت ها در اسب می تواند منجر به لغو برنامه ها و رویدادهای اسب ها با مقاصد مختلف آموزشی و ورزشی و غیره باشد.

دکتر جوادی همچنین اظهار داشت: این ویروس ها با ایجاد علایمی همچون تنفسی، تولید مثلی، سقط جنین و فلجی در اسب ها می توانند موجب بروز خسارات مهم اقتصادی و اجتماعی بر بخش های مختلف صنعت اسب گردند.

وی در خصوص راههای انتقال این ویروس گفت: انتقال هرپس ویروس های اسب از طریق تماس مستقیم و یا غیرمستقیم صورت می گیرد و به طور معمول از حیوان دفع کننده ویروس و از طریق هوا به اسب های سالم و حساس منتقل می شود اما ترشحات سقطی و جنین سقط شده از عمده ترین راه های انتقال بیماری هستند. 

همچنین جمعیت اسب های آلوده و اغلب مبتلایان به شکل نهفته و موضوع تراکم به عنوان منابع اصلی آلودگی محسوب می شوند.

 دکتر جوادی اخذ کامل سابقه بیماری و معاینه دقیق حیوان را در کنار تایید آزمایشگاهی از راههای تشخیص قطعی بیمارهای ناشی از هرپس ویروس ها برشمرد و جداسازی اسب های بیمار از سالم، ضدعفونی تجهیزات و امکانات و مراقبت های اساسی از قبیل استراحت کافی و تغذیه مناسب را برای کنترل بیماری حائز اهمیت دانست.

دکتر محسن ایماندار رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین نیز در پایان خاطر نشان کرد: با عنایت به اینکه دفع ویروس از طریق مجرای تنفسی در یک دوره کوتاه مدت حدود یک هفته ای رخ می دهد و این بهترین زمان برای شناسایی و تشخیص ویروس عامل بیماری است، لذا بهتر است نمونه های مورد نظر برای اثبات وجود ویروس در سریع ترین زمان ممکن پس از ظهور علائم بالینی اخذ شوند که همه این موارد منوط به گزارش و اطلاع رسانی سریع صاحبان دام ها و یا همکاران دامپزشک شاغل در بخش خصوصی در صورت مشاهده علایم مشکوک می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر