English

مال حرام؛ مانعی برای استجابت دعا

سزاوار است انسان مواظب معاملات خود و کسب و درآمدش باشد و از خوردن مال حرام و شبهه‌ناک اجتناب کند، همچنین از درآمد اموالی که به‌واسطه عارض شدن صفتی حرام می‎شوند؛ مثل غضب، دزدی، کم‌فروشی، ربا، ندادن خمس و زکات و… پرهیز کند؛ چراکه مال حرام، آثار و پیامدهای منفی در زندگی انسان می‎گذارد.

مال حرام؛ مانعی برای استجابت دعا
به گزارش خبرگزاری موج از خرم آباد، یکی‌ از اصول مهم اخلاق اقتصادی، رعایت حلال و حرام است از نظر اسلام قدم برداشتن برای کسب حلال، عبادت و موجب اجر و ثواب است؛ چه این که حرکت کردن برای به دست آوردن مال حرام، معصیت و باعث عذاب و نفرت و از هم پاشیدگی زندگی است. از طرفی خداوند رزق و روزی هر شخصی را در حلال قرار داده و دعوت به خوردن حلال و پاکیزه فرموده، لیکن انسان بر اثر رذایل اخلاقی مانند بخل، طمع و... به‌سوی حرام می‎رود و زندگی خود را آلوده می‎کند. در روایات اسلامی در مورد لزوم پرهیز از خوردن مال حرام و تاثیر آن در زندگی انسان، تاکید فراوان شده است. براساس آموزه‌های دینی، انسان باید در طعام و غذایش جست‌وجو کند کمااینکه در آیه ۲۴ سوره عبس در این رابطه آمده است: «فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ؛ پس انسان باید به خوراک خود بنگرد». به هر حال سزاوار است، انسان مواظب معاملات خود و کسب و درآمدش باشد و از خوردن مال حرام و شبهه‌ناک اجتناب کند و از اموالی که ذاتاً حرام هستند، اجتناب کند. همچنین از درآمد اموالی که به‌واسطه عارض شدن صفتی حرام می‎شوند، مثل غضب، دزدی، کم‌فروشی، ربا، ندادن خمس و زکات و ... پرهیز کند؛ چراکه مال حرام، آثار و پیامدهای منفی در زندگی انسان می‎گذارد. آثار منفی حرام در زندگی انسانواضح است که مال حرام آثار وضعی در زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد که از جمله این آثار می‎توان به عدم قبولی عبادت اشاره کرد. با مال حرام طاعات و عبادات انسان مورد قبول حضرت حق واقع نمی‌شود چنانچه پیامبر اکرم(ص) فرمود: در بیت‌المقدس فرشته‌ای است هرشب ندا می‌کند: هر که مال حرام بخورد خداوند از او نه سنتی و نه واجبی، هیچ‌کدام را قبول نمی‌کند و در جایی دیگر فرمودند: هر که مال حرامی را به دست آورد، پس اگر آن‌را صدقه و انفاق کند، از او قبول نمی‌شود و اگر برای خود و خانواده خود به‌جای بگذارد، توشه راه جهنم او خواهد بود. امام صادق(ع) فرمود: «هر کسی مال حرامی را به دست آورد و با آن مال به حج برود، وقتی به میقات برسد و بگوید: «لبیک اللهم لبیک» خطاب می‌رسد: «لا لبیک و لا سعدیک».اثرگذاری در نسل و ذریهمال حرام، در ذریه و نسل انسان اثر منفی می‌گذارد. پیامبر اسلام(ص) فرمود: برای هر پادشاه و سلطانی، قرقی(خلوتگاهی) وجود دارد، قرق خداوند در روی زمین، حرام اوست. آن‌گاه فرمود: کسب حرام در نسل او اثر می گذارد. فرزندان نااهل و گمراه و فاسد نتیجه حرام‌خوری است. مال حرام، مانع استجابت دعا می‌شود. مال حرام، درهای اجابت دعا را بر روی انسان می‌بندد و رابطه انسان با خدا را قطع می‌کند. در تاریخ آمده است: یکی‌از اصحاب رسول خدا(ص) به نام سعد از ایشان درخواست تا خدا او را چنان قرار دهد که دعایش مستجاب شود. پیامبراکرم(ص) فرمود: غذای پاک و حلال بخور؛ هر کس دوست دارد دعایش مستجاب شود، از لقمه حلال بخورد و از لقمه حرام بپرهیزد. مال حرام، موجب فقر و فلاکت می‌شود. مال حرام، مانند موریانه است که به‌تدریج انسان را نابود و هلاک می‌کند و از درون، انسان را متلاشی می‌کند. پیامبر اسلام(ص) فرمود: کسی‌که غیر از حلال، به کسب مال بپردازد خداوند او را به فقر دچار می‌کند. سرگذشت دردناک رباخواران، افراد غاصب و حرام‌خواران دیگر، گواه بر این مطلب است.محرومیت از بهشت و رستگاری مال حرام سبب محرومیت از بهشت و رستگاری اخروی است. بهشت، جای پاکان است نه حرام‌خواران. جابربن عبدالله انصاری می‌گوید: شنیدم از پیامبراکرم(ص) که فرمود: کسی‌که گوشت بدنش از حرام روییده باشد، وارد بهشت نخواهد شد و در حدیثی دیگر فرمودند: سه گروه از افراد در روز قیامت در سایه عرش الهی در آسایش و راحتی هستند، شخصی‌که برای خدا کار می‌کند و از سرزنش ملامت‌گران باکی ندارد، شخصی که دستش را به چیزی‌که برای او حلال نیست نمی‌کند و شخصی که به آنچه که خدا بر او حرام کرده نظر نمی‌کند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر