English

معاون میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی:

مرمت مسجد سپهداری در دستور کار قرار گرفت

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از آغاز مرمت مدرسه سپهداری خبرداد.

مرمت مسجد سپهداری در دستور کار قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر افزود: عملیات اجرایی شامل آواربرداری، پاکسازی و برچیدن کف‌فرش آجری فرسوده بام و اجرای مجدد بام، مرمت تزئینات آجری و کاشی‌کاری، تراشیدن بندکشی‌های فرسوده و اجرای بندکشی بخش‌هایی از دیوارهای آجری، اجرای عایق نانو برای گنبد آجری مدرسه سپهداری، مرمت و اجرای اندودهای گچ جداره‌های داخلی بنا با تخصیص اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 880 میلیون ریال آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل  فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: مدرسه سپهداری نخستین مدرسه بنا شده در اراک است که به مدرسه امام خمینی (ره) شهرت دارد. این مدرسه یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار است که همزمان با تأسیس بازار اراک به دستور یوسف خان گرجی، سپهدار اعظم و بانی شهر اراک ساخته شده است.

محمودی ادامه داد: در پیرامون حیاط مدرسه بیست و پنج حجره وجود دارد و هر حجره دارای یک ایوان کوچک در جلو و قسمت نشیمن در عقب، سردر و لچکی حجره‌ها با کاشی‌های خشتی هفت‌رنگ تزئین یافته است.

وی اظهار کرد: گنبد مدرسه یک‌پوش است که در نوع خود بزرگترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک محسوب می‌شود و از عناصر داخلی مدرسه می‌توان به آب‌انبار و صحنی وسیع با حوضی سنگی در میان آن اشاره کرد.

به گفته محمودی مدرسه سپهداری جز مجموعه تاریخی بازار به شماره 1285 در تاریخ 10 آبان 1355 درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه