English

با حضور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران:

کاتالیست واحد RCD پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: ایران با بومی سازی، از تحریم کاتالیست RCD عبور کرد.

کاتالیست واحد RCD پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج مرکزی، جلیل سالاری، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، دوازدهم مهرماه ۱۴۰۲ در آیین رونمایی از کاتالیست RCD  در پالایشگاه شازند اظهار داشت : تولید این کاتالیست در کشور اقدام بزرگی بوده است.

وی تصریح کرد: زمانی که واحد RCD در پالایشگاه اصفهان به عنوان واحد کیفی سازی نفت کوره انتخاب شد، سوال این بود که ۱۵۰۰ تن کاتالیست را چگونه می توان تولید کرد و امروز با توجه به خصوصی سازی ها، پالایشگاه شازند در این عرصه پیشرو است.

سالاری با اشاره به تحریم کاتالیست و تامین آن از منابع ثانوی برای رفع نیاز کشور گفت: امروز حوزه دانش و صنعت در کنار هم قرار گرفته اند و کاتالیست که می توانست پاشنه آشیل کشور باشد، تولید می شود و در واقع افتخاری در کشور خلق شده و دستاوردهای بومی سازی شده را در کشور شاهدیم و حتی  به صادرات خدمات فنی و مهندسی ورود کرده و با شرکت های بزرگ جهان در رقابت قرار گرفته ایم و بنزین با استفاده از کاتالیست های ایرانی تولید می شود.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، نیز در این آیین بیان داشت: بومی سازی کاتالیست، کاری کاملا تیمی بوده است و با همت پالایشگاه شازند و شرکت اکسیر نوین، کار تست کاتالیست در سخت ترین زمان(آذرماه ۱۴۰۱ و سردترین ماه سال در شازند) انجام گرفت و تدابیری بالایی در این رابطه اندیشیده شد.

مجید رجبی با اشاره به اینکه نیاز پالایشگاه شازند به این کاتالیست ۷۵۰ تن است، گفت: حدود ۵۰۰ تن توسط شرکت اکسیر نوین تهیه شد و مابقی نیاز نیز از کاتالیست های سال های گذشته تامین شد که البته تهیه، ترخیص و تامین هزینه آن، کاری نفس گیر بود.

رییس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند با اشاره به بارگیری کاتالیست داخلی همراه با کاتالیست مازاد در انبار واحد RCD بیان کرد: تفاهم نامه پیرامون تولید این کاتالیست در سال ۱۳۹۸ منعقد و پس از یک سال مقرر شد که شرکت اکسیر نوین ساخت کاتالیست را ظرف ۱.۵ سال دنبال کند که این شرکت در گام نخست حدود ۵۰۰ تن کاتالیست را وارد پالایشگاه کرد و برای تامین باقیمانده کاتالیست مورد نیاز( حدود۲۰۰ تن) باید اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده می شد.

محمدی تصریح کرد: ادامه واحد  RCD، واحد RFCC است که و اگر کاتالیست باقی مانده تامین نمی شد علاوه بر تاثیر بر عملکرد واحد RFCC روزانه دو میلیون دلار خسارت به سیستم وارد می شد ولی به سرعت و با همت مهندسین و کارشناسان پالایشگاه برای تامین باقی مانده کاتالیست اقدامات موثر رقم خورد.

در این آیین، محمد امیدی مدیرعامل شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا اظهار کرد: شرکت از سال ۱۳۹۱ تولید صنعتی کاتالیست را آغاز کرد و با ظرفیت سه هزار تن و ۶۰ نوع محصول فعال شد. با توجه به وابستگی شرکت به کاتالیست طرح توسعه در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید به ۱۰ هزار تن در سال رسید و تولید ۱۱۰ نوع محصول دنبال شد.

وی افزود: کاتالیست RCD یکی از با اهمیت ترین کاتالیست هاست و تامین آن از خارج مشکلات زیادی از جمله تاخیر در واردات و خروج ارز به دنبال داشت که به همین دلیل به همراه پژوهشکده صنعت نفت به طرح تهیه این کاتالیست ورود کردیم و طراحی، مهندسی و ساخت خط تولید با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورو آغاز شد و پس از عقد تفاهم نامه با پالایشگاه شازند در دیماه ۱۴۰۱ کاتالیست بارگیری شد و امروز در بهترین شرایط است.

امیدی بیان داشت : سولفور این کاتالیست بین سه تا چهار هزار ppm است و در دمای پایین تر نسبت به کاتالیست های دیگر تهیه شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه