English

توسعه داوری و میانجیگری در دستور کار ویژه دستگاه قضایی است

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی گفت: در راستای توسعه روش‌های جایگزین رسیدگی‌های قضایی که یکی از وظایف شورای حل اختلاف است، توسعه داوری و میانجیگری در دستور کار ویژه دستگاه قضایی است.

توسعه داوری و میانجیگری در دستور کار ویژه دستگاه قضایی است
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، صمد خدابخشی به مناسبت هفته گرامیداشت قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف این استان از زمان بدو تشکیل تا اتخاذ تصمیم ۲۲ روز است.

وی بیان کرد: ۳۷ هزار و ۹۱۳ پرونده دادرسی الکترونیکی در طول یک سال گذشته در استان مرکزی تشکیل شده است.

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی ادامه داد: ابلاغ الکترونیکی در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی است و در کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی، دسترسی‌ آسان و سرعت در کار نقش موثری دارد.

خدابخشی اظهار کرد: ابلاغ الکترونیکی یکی از مهمترین اصول دادرسی است و ۳۲۷ دادرسی الکترونیکی نیر در این مدت با زندان برقرار شد.

وی با بیان اینکه، مجموعه شورای حل اختلاف یک نهاد ۲۱ ساله است که با فراز و نشیب‌های مختلفی در این مدت روبرو بوده، گفت: قوانین و آیین‌نامه‌های مختلفی در جهت این موضوع تاکنون به تصویب رسیده است.

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی اضافه کرد: ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ فقره پرونده در یک سال گذشته به مجموعه شوراهای حل اختلاف استان وارد و ۱۱۵ هزار و ۵۸۶ پرونده مختومه شد.

خدا بخشی عنوان کرد: مجموع پرونده‌هایی که در اجرای احکام و شعب شورای حل اختلاف استان رسیدگی شد به ۱۲۹ هزار و ۴۷ فقره پرونده رسید و ۱۲۸ هزار و ۳۶۹ پرونده نیز مختومه شد.

وی تصریح کرد: ۶ پرونده قتل عمد طی یک سال گذشته با تلاش شورای حل اختلاف زندان، صلح‌یاران، معتمدین و موثرین در این استان منجر به رضایت قطعی شده است.

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی افزود: در راستای توسعه روش‌های جایگزین رسیدگی‌های قضایی که یکی از وظایف شورای حل اختلاف است، توسعه داوری و میانجگری در دستور کار ویژه دستگاه قضایی است.

خدابخشی گفت: حوزه داوری نوعی مرکز حل اختلاف است که در سنوات گذشته مورد توجه جدی قرار نگرفته و متولی خاصی نداشت اما در ۲ سال گذشته، سیاستگذاری، اخذ تصمیم، جذب، آموزش و نظارت بر داوران به مرکز حل اختلاف واگذار شد که در این راستا بر اساس آیین‌نامه مصوب ریاست قوه قضاییه و دستورالعمل‌های مربوطه، آزمون برای داوران برگزار و منتخبان مصاحبه و توانستند پروانه داوری بگیرند.

وی اظهار کرد: در حوزه داوری که نوعی قضاوت خصوصی است و اشخاص می‌توانند قاضی خود را انتخاب کنند، به حدود ۳۰ داور حرفه‌ای استان مرکزی در طول یک سال گذشته پروانه داده شد و اساسنامه به آنها ابلاغ شده است.

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی ادامه داد: کانون داوری مطابق اساسنامه تشکیل می‌شود و جاهایی که نیاز به داور باشد باید از این افراد بهره‌گیری شود و در مجموع در حوزه داوری اقدامات خوبی صورت گرفته است.

خدابخشی عنوان کرد: در حوزه میانجیگران که در امور کیفری می‌توانند برای رسیدگی به اختلافات مورد استفاده قرار گیرند، ۲۲ پروانه میانجگری داده شده و در دادگاه کیفری از این افراد حسب مورد استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته قانون‌ جدید شوراهای حل اختلاف که در متن آن ایجاد دادگاه‌های صلح پیش‌بینی و به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید، آیین نامه اجرایی آن در خردادماه امسال توسط رئیس قوه قضائیه مصوب و ابلاغ شد.

معاون حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف، تغییرات عمده‌ای در این شوراها ایجاد می‌شود که با تشکیل دادگاه‌های صلح که در زیرمجموعه دادگاه‌های دادگستری است و صلاحیت رسیدگی به یک سری دعاوی را دارند، شوراهای حل اختلاف مجاز به صدور رای نیستند.

خدابخشی بیان کرد: تاکید قانون‌گذار بر توسعه شوراهای حل اختلاف تخصصی است و به طور مثال استان مرکزی به دلیل پایتخت صنعت ایران، تمرکز ویژه بر شعب ویژه صنعت، معدن و تجارت در شهرستان‌های اراک و ساوه است و بیش از ۷۵ درصد پرونده صنعتگران و واحدهای تولیدی ساوه با نگاه تخصصی در این شعب بررسی می‌شود.

وی گفت: حدود ۱۹۱ صلح‌یار داریم که اعضای رسمی شورای حل اختلاف نیستند و این افراد معتمد محلی از صنوف و اقشار مختلف هستند که حسب مورد در برخی پرونده‌ها از آنها بهره‌گیری می‌شود و با اجرایی کردن قانون‌شورای حل اختلاف پس از فراهم کردن زیرساخت‌ها و نیروی انسانی، در حوزه صلح و سازش خدمات بهتری به مردم ارایه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه