English

آغاز بازسازی محوطه قلعه سالار محتشم خمین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: اجرای طرح مرمت، تعمیر و بازسازی محوطه قلعه سالار محتشم این شهرستان با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال آغاز شد.

آغاز بازسازی محوطه قلعه سالار محتشم خمین
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، علی مشهدی روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: جمع‌آوری سنگ‌فرش مستهلک شده و زیرسازی آن به مساحت ۵۰۰ مترمربع و سنگ فرش جدید، پاکسازی کف فرش آسیب دیده، باغچه‌سازی و امور مربوط به زیباسازی محوطه قلعه تاریخی سالار محتشم توسط پیمانکار و با نظارت و کارشناسی این اداره انجام می‌شود.

وی با اشاره به سنتی بودن مجموعه مصالح به کار رفته در قلعه سالار محتشم خمین، ادامه داد: این مصالح با گذشت زمان فرسوده شده و بر همین اساس مرمت این بنای تاریخی به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد.

مشهدی یادآور شد: قلعه سالار محتشم خمین متعلق به نوادگان محتشم است که ۱۸۰سال پیش توسط میرزا علی‌خان کمره‌ای معروف به سالار محتشم در دوره قاجار ساخته شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین اضافه کرد: این بنای تاریخی شامل یک‌هزار مترمربع عمارت اشرافی در یک باغ و تلفیقی از معماری کلاسیک اروپا و معماری سنتی ایران است.

مشهدی تصریح کرد: این خانه هم اکنون در اختیار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خمین است که قسمتی از آن به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه قلعه سالار محتشم خمین در سال ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۵۸۰۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت، افزود: این بنای تاریخی دارای عکاس خانه اختصاصی است و اکنون عکس‌های بسیاری از آن به جای مانده که علاوه بر ارزش هنری از نظر شناخت تاریخ شهرستان نیز دارای اهمیت است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین یادآور شد: این بنا پس از مرمت و تجهیز، در خردادماه سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسی خمین تبدیل شد و با نصب پیکره‌هایی، رسومات قدیمی این شهر از جمله «شب چله»، «کردعلی به کوه» و «کوسه ناقالدی» در آن به نمایش گذاشته شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه