English

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد؛

آمادگی ۱۶ کشتارگاه استان مرکزی برای ذبح دام موکب‌های اربعین

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۶ کشتارگاه این استان با هدف جلوگیری از آلودگی محیطی، آماده ذبح دام نذری در موکب‌های اربعین حسینی است.

آمادگی ۱۶ کشتارگاه استان مرکزی برای ذبح دام موکب‌های اربعین
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی
، «محمد فتاحی» روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: یک کشتارگاه نیمه صنعتی در زرندیه با مدیریت بخش خصوصی و ۱۵ کشتارگاه سنتی در استان برای ذبح دام ویژه نذر اربعین پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: موکب‌داران از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه به علت وجود بیماری مشترک بین دام و انسان به جد خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مرکزی گفت: ۱۵ ناظر و کارشناس بهداشتی ذبح شرعی در قالب گروه‌های نظارتی بهداشتی در طول ایام اربعین بر سلامت فرآورده‌های خام دامی مصرفی در کشتاره‌ها نظارت دارند.

فتاحی افزود: به منظور جلوگیری از تجمع‌ها و انتشار بیماری‌های مشترک خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است مردم از هرگونه ذبح دام در موکب‌ها، منزل، معابر و خارج از کشتارگاه خودداری کنند و ذبح دام‌ در کشتارگاه و زیر نظر بازرسان شرعی و بهداشتی ادارت دامپزشکی انجام شود.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش دما و به تبع آن افزایش فعالیت کنه‌های حیوانی که باعث ایجاد و انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود، برای جلوگیری از انتقال این بیماری، لازم است ذبح دام در کشتارگاه‌های دام استان انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکز گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود.

فتاحی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی و کبودی در نقاط مختلف بدن میکند.

وی بیان کرد: تب کریمه کنگو از طریق گزش، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: استفاده از دستکش، عینک و ماسک برای شهروندانی که اقدام به کشتار دام خارج از کشتارگاه می‌کنند ضروری است و برای جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان نیاز است گوشت دام‌ها به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود.

فتاحی گفت: مردم می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ (سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن اداره دامپزشکی شهرستان‌ها تماس بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه