English

رییس اداره بهداشت دامپزشکی مرکزی خبر داد؛

ایمن‌سازی ۱۰ هزار و۸۸۶ قلاده سگ در استان مرکزی علیه هاری

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۰ هزار و ۸۶۶ قلاده سگ امسال در این استان به صورت رایگان علیه بیماری هاری ایمن سازی شدند.

ایمن‌سازی ۱۰ هزار و۸۸۶ قلاده سگ در استان مرکزی علیه هاری
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، سید کمال سجادی اظهار کرد: تنها راه کنترل بیماری مشترک انسان و حیوان انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون است.

وی گفت: هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی تمام پستانداران را درگیر می‌کند و مخزن این بیماری در طبیعت گوشتخواران وحشی هستند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه هاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: هر نوع تماس با بزاق حیوان‌ها می‌تواند خطر انتقال بیماری را به همراه داشته باشد.

سجادی در خصوص علائم این بیماری بیان داشت: بیماری هاری به ۲ شکل تهاجمی و آرام در حیوان بروز پیدا می‌کند و در فرم تهاجمی تغییر رفتار حیوان، ترشح بزاق به صورت کف آلود، اقدام به حمله به انسان و سایر حیوانات و حتی اشیا بی جان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: در شکل آرام حیوان با تغییر رفتار آرام و گوشه گیر شده و هیچ حرکتی از خود بروز نمی‌دهد.

سجادی از واکسیناسیون سالیانه سگ‌های صاحب دار در استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۸۶۶ سگ‌های صاحب دار که عمده آنها سگ‌های خانگی و سگ گله هستند به صورت رایگان توسط اکیپ‌های دامپزشکی علیه بیماری هاری واکسینه می‌شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی این اداره کل واکسیناسیون مرتب و سالیانه سگ‌های گله و خانگی را از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلاء به بیماری هاری عنوان کرد و گفت: کنترل جمعیت حیوانات پرسه زن و بدون صاحب هم از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری هستند و که متولی این اقدام و در شهرها شهرداری‌ها و در روستاها و دهیاری‌ها هستند.

سجادی افزود: از دیگر راه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری در انسان این است که دام‌ها و سگ‌های خانگی کمتر با حیوانات وحشی ارتباط داشته باشند و تا حد امکان تماس کودکان با سگ‌های خانگی توسط والدین کنترل شود چرا که این بیماری می‌تواند حتی از طریق لیسیدن و خراشیده شده پوست هم منتقل شود.

وی تاکید کرد: تأمین سلامت شهروندان در اولویت اقدامات است و ایمن سازی قلاده‌های سگ تا پایان سال جاری تداوم دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه