English

با حضور معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات استان مرکزی افتتاح شد

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران پنج درصد تولید سنگ دنیا را دارد اما سهم آن از بازارهای جهانی خیلی کم است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات استان مرکزی افتتاح شد
به گزارش خبرنگار مرکزی خبرگزاری موج

، محمدعلی دهقان دهنوی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات، افزود: هدفگذاری برای رسیدن به ۲ میلیارد دلار صادرات سنگ از کشور امری ضروری است و در این راستا بخش خصوصی نقش موثری دارد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم صادرات این بخش را معادل تولید برسانیم باید صادرات خود را در بازارهای جهانی به ۲ میلیارد دلار برسانیم.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این مهم نیازمند ارایه مشاوره بخش خصوصی است و در این زمینه به عنوان بخش دولتی از هیچ حمایتی دریغ نمی‌شود.

دهقان دهنوی اظهار کرد: ثروت در بخش معدن کمتر از نفت نیست و این بخش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی بیان داشت: چرا باید ثروت‌ها در زیرزمین رها شود به بهانه اینکه روزی از آنها استفاده بهتری شود، باید ثروت‌ها به درآمد جاری برسد.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: تغییراتی در دنیای فناوری روز به روز رخ می‌دهد و باید در حوزه برندسازی و فناوری تمرکز ویژه شود.

دهقان دهنوی اظهار کرد: این مهم چهره صنعت را به سرعت تغییر می‌دهد و برای توسعه صادرات نیازمند تولید رقابت پذیر در عرصه بین‌المللی هستیم.

وی ادامه داد: در کنار برندسازی باید به کنسرسیوم‌های صادراتی یکی از روش‌های مهم توجه ویژه شود و از آن غفلت نشود.

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی  نیز در این آیین، افزود: در بهترین شرایط، ۳۰۰ میلیون دلار صادرات سنگ در کشور صورت گرفته که با وجود پتانسیل‌های بالا، آمار خوبی نیست.

وی بیان کرد: بیشترین سهم صادرات سنگ دنیا با پنج میلیارد دلار مربوط به کشور چین است و صادرات ترکیه هم با سه میلیارد دلار، ۱۰ درصد است.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ادامه داد: بیشترین ارزش افزوده سنگ دنیا در ایتالیا و کمترین میزان در ترکیه است.

شکوری اظهار کرد: باید همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا ایران سهم بیشتری از بازارهای جهانی را در حوزه سنگ به دست گیرد.

وی با بیان اینکه، بیشتر سنگ دنیا در قسمت کف استفاده می‌شود، گفت: حوزه سنگ با فعالیت‌های ساختمانی ارتباط تنگاتنگی دارد اما امروز بازار ساخت و ساز داخلی هم رونق چشمگیری ندارد و تلاش سهم ساختمان‌سازی در بازار خارجی افزایش یابد.

رئیس انجمن سنگ ایران اضافه کرد: چهار و نیم میلیارد تن ذخیره در کشور وجود دارد و با انجمن سنگ ایتالیا تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش اکتشافات صورت گرفته و مذاکراتی انجام شده است.

شکوری عنوان کرد: ۲۶ درصد سنگ ایران صادر می‌شود، اما بخش عمده‌ای در داخل استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها سنگ را به صورت کوپ صادر می‌کنند و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد تا سرمایه وارد کشور شود.

شکوری اظهار کرد: ۶۵ درصد از حقوق معادن باید صرف توسعه بخش معادن، ۱۵ درصد باید خرج منطقه که معدن در آن فعالیت دارد، اعمال شود، ۱۲ درصد به منابع طبیعی، سه درصد به نظام مهندسی معدن و پنج درصد به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی برگردد.

رئیس انجمن سنگ ایران اضافه کرد: ۵۰ درصد سنگ ایران توسط استان اصفهان تولید می‌شود و استان مرکزی در رتبه دوم قرار دارد.

شکوری بیان کرد: گفته می‌شود که پنج هزار کارخانه فرآوری سنگ در کشور وجود دارد اما به واقع سه هزار و ۸۰۰ کارخانه فعال وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه