English

خرید توافقی و مشارکتی لیمو از کشاورزان رودان

با حضور مدیرتعاون روستایی هرمزگان، اعضا هیئت همراه، مدیرجهادکشاورزی رودان و اصحاب رسانه، جلسه ای با موضوع «خرید توافقی و مشارکتی لیموترش» در محل جهادکشاورزی شهرستان رودان برگزار شد.

خرید توافقی و مشارکتی لیمو از کشاورزان رودان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، عیسی برخورداری پور مدیرتعاون روستایی استان هرمزگان در این نشست اظهار داشت: از دیرباز تاکنون، فرآیند برداشت محصول لیمو با دو هدف «خشک کردن لیموترش و آبلیموگیری» انجام می شد و در همین راستا با راه اندازی کارگاه های کوچک و بزرگ در زمینه خشک کردن لیمو یا آبلیموگیری می توان به اقتصادی نمودن این محصول کمک کرد. 

وی در ادامه گفت: برداشت زود هنگام مرکباتی از جمله لیموترش موجب افت کیفیت و عدم بازار پسندی محصولات‌ خواهد شد. 

مدیرتعاون روستایی هرمزگان به «طرح خرید مشارکتی» اشاره کرد و گفت: اداره تعاون روستایی هرمزگان پس از خریداری لیموترش مرغوب از باغداران با خشک کردن محصول، سود حاصل از فروش لیموترش خشک شده را به باغداران پرداخت می‌کند. 

برخورداری پور گفت: با توجه به اینکه استان هرمزگان دارای تنوع محصول های کشاورزی باغی و زراعی است ما بدنبال جذب سرمایه گذار هستیم تا در این خصوص بتوانیم، کارخانه ای را در استان راه اندازی کنیم.

وی به خرید تضمینی لیموترش اشاره کرد و گفت: در مکاتبه با وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر شد پس از بررسی‌های بیشتر، خرید حمایتی محصول لیموترش از باغداران هرمزگانی در دستور کار قرار گیرد. 

مدیر تعاون روستایی هرمزگان افزود: در خرید حمایتی با اختصاص یارانه دولت، محصول لیموترش با قیمتی بیشتر از قیمت خرید فعلی از باغداران خریداری می‌شود.

وی در پایان افزود: کشاورزان باید عضو تشکل های کشاورزی شوند تا ما بتوانیم به آنها خدمات ارائه دهیم و پیگیر آن هستیم که با تغییر الگوی کشت؛ محصول لیموترش بازار پسند را کشت کرده و در افق پیش رو، این محصول را به بازارهای جهانی صادر کنیم. 

در ادامه این نشست عزیز سیدی رئیس خدمات فنی تعاون روستایی هرمزگان عنوان کرد: «لیموترش» عمده‌ترین محصول تولیدی هرمزگان در بخش باغبانی است و شهرستان رودان رتبه اول تولید لیموترش در استان و کشور را براساس هم‌سنجی میزان تولید به خود اختصاص داده است.

فراز امیری مدیر جهادکشاورزی شهرستان رودان در این نشست خاطرنشان کرد: شهرستان رودان دارای 40 هزار هکتار سطح سبز انواع محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است و از این تعداد 24 هزار هکتار به کشت مرکبات، 9 هزار هکتار به انواع و اقسام محصولات نخیلات و مابقی اراضی نیز به کشت محصولات سبزی، صیفی و همچنین محصولات استراتژیکی گندم و کلزا اختصاص داده شده است.

وی گفت: از 24 هزار هکتار اراضی زیرکشت مرکبات در رودان بالغ بر 10 هزار هکتار اراضی به کشت لیموترش در این شهرستان اختصاص دارد. 

مدیر جهاد‌کشاورزی رودان مهمترین ارقام لیموترش این شهرستان را مکزیکن لایم «لیمو ترش محلی»، لیسبون، خارکل و پرشین لایم عنوان کرد و گفت: سالانه بین 80 تا 100هزار تن لیموترش در شهرستان رودان تولید می شود و این آمارها نشان دهنده آن است که رتبه‌ اول سطح زیر کشت و تولید لیمو در کشور به رودان اختصاص دارد.

وی افزود: زمان برداشت لیمو ترشهای رقم مکزیکن لایم 25 مردادماه هر سال انجام می شود و این در حالی است که زمان برداشت لیموترش رقم لیسبون شهریورماه است و این محصول با کیفیت به شهرستان های اصفهان، شیراز، مشهد و تهران عرضه می شود.

وی ضمن بیان اینکه قاچاق لیموش ترش در رودان وجود ندارد، ابراز داشت: با توجه به اختلاف ارز، کاهش ارزش ریال باعث شده تا مسئله قاچاق لیمو ترش از آن سوی مرزها به ایران کاهش یابد و قطعا قاچاق لیموترش صرفه اقتصادی بالایی ندارد.

مدیرجهاد کشاورزی رودان ابراز داشت: برای صادرات لیمو ترش، تولیدکنندگان این محصول می بایست با کشت ارقام تجاری و بازار پسند نقش خود را در بازارهای جهانی بیشتر کنند.

امیری خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهمترین مولفه‌ها برای داشتن فروش خوب، تولید محصول با کیفیت و بسته بندی مناسب و درجه‌بندی آن است که اکنون کارگاه‌هایی برای این منظور در رودان فعال است و آمادگی پرداخت تسهیلات برای ایجاد کارگاه‌های سورتینگ و بسته بندی جدید وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت صرفا به معنای تغییرکشت نیست، ابراز داشت: صحبت ما این است که تراکم کشت کاهش یابد و امید می‌رود که تولیدکنندگان این محصول با مشارکت جهادکشاورزی به صورت هدفمند طرح الگوی کشت را دنبال کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه