English

برگزاری همایش «روز ملی اصناف» در هرمزگان

همایش «روز ملی اصناف» هرمزگان با حضور معاون دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، استاندار، رئیس سازمان صمت هرمزگان، امام جمعه بندرعباس، رئیس اتاق اصناف هرمزگان و جمع دیگری از مسئولان استانی، اصناف و بازاریان در سالن سینمای مجتمع تجاری بندرعباس مال برگزار شد.

برگزاری همایش «روز ملی اصناف» در هرمزگان
به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان

، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در مراسم روز اصناف در بندرعباس با بیان اینکه بازاریان و اصناف همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده‌اند، اظهار کرد: در شرایط سخت کشور اصناف بازاریان هرمزگانی توانستند به خوبی فضا را مدیریت کردند و هم‌افزایی‌ها موجب شد که با کمترین چالش حوادث سال ۱۴۰۱ در سطح اصناف و بازاریان استان سپری و مدیریت شود.

وی افزود: باید تمام تلاش‌ها معطوف شود که از اصناف و بازاریان حمایت شود و در این راستا قوانین پیچیده و بروکراسی‌های حاکم که کارآفرین‌های ما را فراری می‌دهند اصلاح شوند.

امام جمعه بندرعباس عنوان‌کرد: نوسانات اقتصادی بر بازار تأثیر می‌گذارد و وقتی نوسان در قیمت‌ها باعث کاهش قدرت خرید مردم شود طبعاً مردم نسبت خریدشان از بازار کاهش خواهد یافت اما چنانچه این نوسانات کاهش یابد بازارها نیز رونق می‌گیرد.

وی گفت: ضرورت دارد آموزش‌های مهارتی برای کارآفرینان در دستور کار مسؤولان امر قرار گیرد چرا که این آموزش‌ها می‌تواند بهره‌وری را در حوزه اصناف و کارآفرینان به حداکثر برساند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده تصریح‌کرد: کاهش هزینه‌های حوزه کسب و کار از دیگر انتظارات و تاکیداتی است که باید توسط مسؤولان مورد توجه قرار گیرد اگر هزینه‌ها در این حوزه کاهش یابد قطعاً ایجاد کسب و کارها راحت‌تر خواهد شد و بخشی از اشتغال به این سمت هدایت خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به دغدغه اصناف و بازاریان در حوزه مالیات گفت: از دولت درخواست داریم که به جای تمرکز بر افزایش سالیانه مالیات تمرکز خود را معطوف به شناسایی فرارهای مالیاتی کنند.

وی عنوان‌کرد: دولت لازم است حمایت ویژه‌ای را از اصناف و بازاریان داشته باشد و به ویژه کسبه خرد را در این حوزه ببینند چرا که تکانه‌های اقتصادی می‌تواند این اشتغال‌های خرد را بیش از دیگر اشتغال‌ها دچار مشکل کند.

خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت هرمزگان با تبریک روز ملی اصناف در این همایش اظهار داشت: امروز به نیابت از ۶۰ هزار فعال حوزه کسب و کار طی یکسال گذشته از برترین های این حوزه تقدیر شد.

قاسمی افزود: امسال ۲ شاخصه جدید به مجموعه ارزیابی های قانونی و وظایفی که به عهده شان است به خصوص در حوزۀ عفاف، حجاب و برگزاری نماز در مجتمع های تجاری اضافه شد که بیش از ۶۰ نفر مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه به سهم خود از همراهی یکساله اعضای کمیسیون، دستگاه های نظارتی و انتظامی حضور در این مراسم تقدیر و تشکر می کنم، عنوان کرد: تولیدات صنایع فعال استان هرمزگان از ۲۰ میلیون تُن در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۶میلیون تُن افزایش یافته است در واقع قدرمطلق افزایش تولیدات طی این ۲ سال و نیم معادل ۶ میلیون تُن بوده است.

رئیس سازمان صمت هرمزگان، افزود: تولید در سال ۱۴۰۱ به نسبت مشابه ۱۴۰۰ به میزان ۱۷ درصد رشد و در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

قاسمی از پروژه های مهم و بزرگ در دست احداث سازمان صمت به پارس هرمز منیزیت تولید دولومیت کلسینه در شهرستان حاجی آباد، طرح توسعه آهن اسفنجی فولاد هرمزگان، طرح بیلت فولادی افرا فولاد پارس، فراطرح آلیاژ درزمینه ورق فولادی، شیشه فلوت هرمز تولید شیشه های رفلکس، شرکت پاسارگاد کربنات سدیم تولید کربنات سدیم سبک و سنگین، تولید آهن اسفنجی ستاره سیمین هرمز، محصولات پالایشگاهی پالایشگاه مهر خلیج فارس، محصولات پالایشگاهی پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای مفید مکران، آهن اسفنجی طرح توسعه فولاد کاوه جنوب کیش، محصولات پالایشگاهی پالایشگاه نفت بندرعباس، پترو پالایشگاه مکران جاسک اشاره کرد.

وی در خصوص ثبت اشتغال در سامانه رصد ملی اشتغال کشور توسط سازمان صمت هرمزگان، یادآورشد: در سال ۱۴۰۱ با تعهد ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر و عملکرد ۱۳ هزار و ۶۸۴ نفر ، در سال ۱۴۰۲ با تعهد ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر وعملکرد ۱۲ هزار و ۹۰۵ نفر در مجموع تعهدات از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مجموعه تعهدات ۳۶ هزار و ۹۰۰ نفر و عملکرد ۳۸ هزار و ۱۶ نفر است.

این مسئول از برنامه های انجام شده و در دست اقدام استان هرمزگان در راستای زنجیره ارزش از هدفگذاری تولید ۲۰ میلیون تُن فولاد خام برای استان هرمزگان، جذب سرمایه گذار جهت تولید محصولات پایین دستی فولاد خام نام برد.

رئیس سازمان صمت هرمزگان، ابراز داشت: برنامه ریزی به منظور به روز رسانی بخش تحقیق و توسعه که به دو بخش تکنولوژی ساخت و محصول تقسیم می شود، در بخش تکنولوژی ساخت که شامل انرژی های نوین، تکنولوژی تولید جدید، کاهش زیان و هزینه های ارسال به بازار، تکنولوژی بازیابی و کاهش باطله، تکنولوژی جذب و ذخیره سازی کربی، بهینه سازی کوره بلند، بهینه سازی فرآیند احتراق، کاهش آب بری و تولید پایدار فولاد، ضعف جدی وجوددارد.

قاسمی از اقدامات برجسته دولت سیزدهم تأمین مواد اولیه شرکت روی بندرعباس خارج از فرایند بورس براساس مصوبات سفر ریاست جمهور و راه اندازی مجدد واحد پس از تعطیلی ۱۰ ماهه آن واحد و تنها واحد بزرگ راکد که احیا شد با اشتغال ۲۷۵ نفر، بهره برداری از نیروگاه گازی شرکت آلومینیوم المهدی با ظرفیت ۱۸۶ مگاوات، افزایش تولید انواع قیر در استان به ۹ میلیون تُن در سال، برگزاری ۱۲۴ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با تحقق ۹۰ درصدی مصوبات ابلاغی، راه اندازی کارگاه آموزشی فرش بشاگرد با اعتبار ۵۱۵۰۳ میلیون ریال، رتبه نخست کشوری در زمینه صدور گواهی کشف معدنی طی سال ۱۴۰۲، رشد متمادی در زمینه کشف ذخایر معدنی طی سنوات اخیر و در نهایت صدور گواهی کشف، برگزاری مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی در سال ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲، طی بازه زمانی دولت سیزدهم آگهی بزرگترین مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی در استان شامل تعداد ۲۷۶ محدوده اکتشافی و معدنی منتشر شد و طی مدت ۲ ساله دولت سیزدهم در زمینه برگزاری مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی با هدف استفاده از ظرفیت بخش های خصوصی و توانمند دارای صلاحیت فنی و مالی جهت فعال سازی معادن با جدیت مورد توجه قرار گرفته است، اشاره کرد.

وی از دیگر اقدامات برجسته دولت سیزدهم به محاسبه و ابلاغ حقوق دولتی به صورت الکترونیکی در بستر سامانه کاداستر از حقوق دولتی قطعی سال ۱۴۰۰، صدور مجوز برداشت پیمانکاران دستگاه های اجرایی جهت تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی استان در حداقل زمان ممکن، آغاز فراخوان واگذاری پهنه شمال بشاگرد به وسعت حدود ۲۳۴۹ کیلومتر مربع با هدف شناسایی پتانسیل های معدنی و بهره گیری از این پتانسیل ها در زمینه محرومیت زدایی و رونق اقتصادی منطقه، توسعه اکتشافات سیستماتیک معدنی با محوریت مناطق محروم که ماحصل آن شناسایی ذخایر مطلوب در شهرستان بشاگرد شد شناسایی بیش از ۱۰۰ هزار تُن کانسنگ منگنز، صدور مجوز واردات ۱۰۶ دستگاه ماشین آلات معدنی برای ۳۶ معدن متقاضی استان با ظرفیت ماده ۱۱۰ آئین نامه اجرایی قانون، راه اندازی مجتمع بندری چند منظوره بندرخمیر جهت تسهیل در صادرات مواد معدنی به ویژه سنگ گچ و… اشاره کرد.

علی باصره گفت: هرمزگان در گذشته تنها مرکز تجارت بوده؛ اما طی این سال ها و با تلاش مدیرانی چون آقای قاسمی، رئیس سازمان صمت هرمزگان، حمایت جناب دوستی، استاندار استان و دیگر عزیزان، امروزه به یک استان صنعتی و معدنی و پیشرو در اکتشافات تبدیل شده ایم.   

رئیس اتاق اصناف استان هرمزگان اذعان داشت: ایجاد شغل یکی از اهداف بزرگ اتاق اصناف است، بخش خصوصی تنها با اکتفا به خود و بدون دخالت دولت می تواند به مسیر خود ادامه دهد.

وی عنوان کرد: همه می دانیم در سنوات گذشته از هرمزگان به عنوان یک فقیر‌ و بیکار نام می بردند؛ اما این روزها فقر و فلاکت در استان دیگر در ردیف اول نیست، اگر با همین روند ادامه دهیم از عنوان استان فقیر فاصله ای معنا‌دار خواهیم گرفت.

باصره به بندرعباس مال اشاره کرد و گفت: می توان با همت و اراده و حمایت مسئولان، چندین بندرعباس مال در این شهر احداث کرد؛ زیرا بندرعباس همچنان ظرفیت بالایی در حوزه اصناف دارد؛ اما عمده مشکل آن تنها در داشتن زمین مناسب برای احداث است.

رئیس اتاق اصناف استان هرمزگان به برخی صنوف تحت عنوان صنوف مزاحم اشاره کرد و گفت: این اصناف مزاحم نیستند و تنها آلایندگی دارند که امیدواریم زمین مناسب به این صنف اختصاص یابد و این عزیزان به پایداری اشتغال خود برسند‌.

باصره در بخش پایانی سخنانش افزود: در بحث بازرسی ها در خصوص گران فروشی کمبود نیرو داشتیم؛ اما با همت و تلاشی که سایر اصناف و اتحادیه پای کار بودند و همراه بودند، تنظیم بازار به نحو احسنت صورت پذیرفته است. بندرعباس یا هرمزگان یک شهر گران است زیرا هر سال گرانی بسیاری دست و پنجه نرم می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه