English

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان:

اگر شرکت چینی به تعهداتش عمل نکند میزان قرار داد پروژه ۱۵هزار واحدی را کاهش می دهیم

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: در اجرای پروژه ۱۵ هزار واحدی نهضت ملی مسکن اگر شرکت های چینی به تعهداتشان عمل نکنند بازهم میزان قرار داد را کاهش خواهیم داد و مطابق آنچه که در قوانین موجود است از ظرفیت قانونی استفاده خواهیم کرد و پروژه را از طریق پیمانکاران بومی پیش خواهیم برد.

اگر شرکت چینی به تعهداتش عمل نکند میزان قرار داد پروژه 15هزار واحدی را کاهش می دهیم
به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان

، مجید سلحشور مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در نشست خبری عملکرد شورای هماهنگی وازرت راه و شهرسازی دولت سیزدهم گفت: در سه ساله دولت سیزدهم بالغ بر 9هزار هکتار زمین در حوزه شهری و روستایی برای ایجاد پروژه های ملی مسکن تامین شد و در واقع این اقدام بسیار ارزشمندی بود.

وی عنوان کرد: امید داریم تا پایان سال 1403 در شهر بندرعباس، بیش از سه هزار واحد نهضت ملی مسکن به بهره برداری برسد و همچنین تا هفته دولت بالغ بر 800 واحد مسکونی را در سایت پیامبر اعظم که توسط بنیاد مسکن ساخته می شود را به بهره برداری می شود.

سلحشور ابراز داشت: در طرح نهضت ملی مسکن بیش از 189هزار نفر ثبت نام کردند که بعد از بررسی‌ها بیش از 54هزار نفر تأیید نهایی شده‌اند و برای آن‌ها افتتاح حساب شده است. 

وی ضمن بیان اینکه تکلیف هرمزگان در نهضت ملی مسکن احداث 66 هزار واحد مسکونی بود، اذعان داشت: پروژه‌های نهضت ملی مسکن در 13 شهرستان استان فعال شده است که به تفکیک 49هزار واحد شهری و 16هزار واحد روستایی است.

سلحشور با اشاره به تعریف پروژه های نهضت ملی مسکن در سامانه مربوطه تصریح کرد: پروژه های نهضت ملی مسکن شامل پروژه های بافت فرسوده، پروژه های خود مالک شهری، پروژه های مسکن مهر تبدیلی، پروژه های مسکن محرومین و پروژه های مسکن حمایتی است. 

وی همچنین افزود: 29هزار واحد از 66 هزار واحد مسکن تکلیف هرمزگان مسکن حمایتی است.

وی با اشاره به تأمین زمین برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ابراز داشت: قبل از آغاز هر پروژه ای در حوزه مسکن باید زمین مناسب برای اجرا آن تامین شود و یکی از پر چالش ترین اقداماتی که ادارات راه و شهرسازی در سراسر کشور انجام دادند، تأمین زمین برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن بود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در ادامه بیان داشت: در هرمزگان حدود سه هزارو 200 هکتار زمین در حوزه شهری شناسایی، تامین و الحاق شد و نیز این اقدام روند اداری و مشخصی دارد. 

سلحشور به مراحل آماده سازی زمین برای ساخت اشاره کرد و گفت: پس از شناسایی زمین، اقدامات مربوط به امکان سنجی و همچنین اخذ استعلامات لازم از دستگاه های ذی ربط انجام می شود و در کارگروه ها و کمیسیون ها تخصصی مطرح می شود و نهایتا در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب می رسد.

به گفته وی، در شهر بندرعباس و در شمال بلوار شهید رجایی بالغ بر 950 هکتار زمین شناسایی شد و اقدامات مربوط به استعلام آن انجام شد و کارگروه های امور زیر بنایی و شورای برنامه ریزی مطرح و به تصویب رسید و ما توانستیم قریب به هزار هکتار در دولت به محدوده شهر اضافه کنیم و از این محل برای اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن و سایر پروژه های مشارکتی استفاده کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان، عنوان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری 11شهر استان را به عنوان اولویت شناسایی کردیم هر چند که قطعاً محدوده‌های بیشتری نیز وجود دارند اما ضرورت بازآفرینی در 11 شهر شناسایی شده بیشتر است.

سلحشور با اشاره به اینکه بیش از سه هزارو 942 پروانه ساخت در حوزه بازآفرینی شهری در محلات ناکارآمد هرمزگان صادر شده است، بیان داشت: بدنبال ساخت معابر جدید در محلات ناکارآمد شهری هستیم. 

وی ضمن بیان اینکه، بازآفرینی شهری یک اقدام بین بخشی است، اذعان داشت: با حضور تسهیل گران، معتمدان و همچنین مشارکت مردم باید برای محلات ناکارآمد، احیا بافت فرسوده و بازگشایی معابر اقدامات دسته جمعی انجام دهیم و از سیاست های تشویقی شهرداری ها که در وزارت کشور ابلاغ شده به نحو مطلوب بهره ببریم. 

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه عنوان کرد: در طول سه سال گذشته، سه هزارو 523 تن قیر برای بازگشایی‌ها تخصیص پیدا کرده است و هرمزگان در حوزه بازآفرینی جزو 5 استان پیشتاز کشور است. 

تعدادی افراد از محل بند اول تبصره 18 قانون بودجه در سنوات 1400، 1401 و 1402 برای اخذ تسهیلات نوسازی بافت فرسوده پیش بینی شده بود و در مجموع در استان هرمزگان بالغ بر 465 واحد از این تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن استفاده کردند. 

وی خاطرنشان‌کرد: در حوزه پروژه‌های راهسازی و بهره‌برداری از اماکن عمومی نیز در مجموع 28 پروژه با اعتباری بالغ بر سه هزارو 261 میلیارد تومان در نقاط مختلف استان به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به بهره‌برداری بیش از 101 کیلومتر راه جدید اذعان  داشت: 14 پروژه در حوزه راه با اعتباری بالغ بر دو هزار و 961 میلیارد تومان بهره برداری رسید.

به گفته وی، در حوزه پروژه اماکن عمومی نیز  14 پروژه با سرمایه گذاری291 میلیارد تومان افتتاح شد. 

وی افزود: مجموعه راه و شهرسازی متولی، احداث ساختمان های عمومی است و دستگاه های اجرایی نیز در حوزه احداث این ساختمان ها سایر عملکردی هستند و هرمزگان طی دولت سیزدهم 13 هزار متر مربع سالن ورزشی ساخته است. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به پروژه شهر جدید خلیج فارس واقع در شرق بندرعباس اشاره کرد و گفت: هفته آینده جلسه ای در شورای عالی معماری و شهرسازی داریم و پس از کارهای مطالعاتی آن، بزودی با کمک سرمایه گذاران اجرای شهر جدید خلیج فارس را آغاز می کنیم و این اتفاق بزرگ منجر به توسعه شرق بندرعباس می شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه گفت: شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید ایران، مجری پروژه شهر جدید خلیج فارس است و پس از انجام مطالعات، قطعا اعتبار دقیق آن را اعلام می کنیم.

وی با اشاره به پروژه 15هزار واحد مسکونی بندرعباس تصریح کرد: پیمارنکار پروژه 15هزار واحد مسکونی بندرعباس، ارتش نیست بلکه کارگزار آن ارتش است و در واقع وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور برای پروژه های انبوه سازی، کارگزار در اختیار می گیرد تا کارها از طریق آن پیش ببرد. 

سلحشور در ادامه ابراز داشت: اگر کارگزار متولی شود به طور قطع تقیدات قانونی و حقوقی آن کمتر است و از مهمترین دلایلی که کارگزاران برای پروژه های نهضت ملی مسکن به میدان می آیند، همین امر است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان ابراز داشت: راه شهرسازی هرمزگان، تعداد مشخصی نیرو دارد و همچنین تکلیف 66 هزار واحد مسکونی را بر دوش راه و شهرسازی ها گذاشته شده اما در صورتی که تعداد نیروی انسانی افزایش نیافته است و تمام این موارد نیز به راهبری، پیگیری و مدیریت نیاز دارد برهمین اساس کارگزاران انتخاب می شوند تا اموراتشان را دنبال کنند.

وی افزود: پیمانکار ۱۵ هزار واحدی نهضت ملی ارتش و نیروی دریایی نیست بلکه کارگزار ارتش در آن مقطع زمانی انتخاب شده است و آن هم با شرکت چینی قرار دادی منعقد کرده است و شورای مسکن استان به جهت مشکلاتی که در کار بود حدود 25 درصد از قرار داد را کاهش دادیم و این همان 25 درصدی است که به پیمانکاران داده شده تا کار را دنبال کند.

سلحشور در ادامه عنوان کرد: شرکت چینی هم متعهد شده تا ظرف یک ماه آینده کار را شروع کند و ماشین آلات آماده است اما با تعداد زیادی از تجهیزات و نیروی انسانی، می توان کار را پیش برد و این مسئله در حال پیگیری است. 

وی تصریح کرد: در صورتی که شرکت های چینی به تعهداتشان عمل نکنند بازهم میزان قرار داد را کاهش خواهیم داد و مطابق آنچه که در قوانین موجود است از ظرفیت قانونی استفاده خواهیم کرد و پروژه را از طریق پیمانکاران بومی پیش خواهیم برد.

وی در بخش پایانی سخنانش افزود:  در دولت سیزدهم؛ قریب به 20 هزار واحد مسکونی تحویل مردم داده شد که از تعداد حدود 11 هزار واحد مسکونی در حوزه روستایی و مابقی آن در حوزه شهری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه