English

AFC عملکرد آسیایی‌ها در جام جهانی را ارزیابی کرد

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به عملکرد تیم‌های آسیایی در ادوار جام جهانی پس از سال ۲۰۰۰ پرداخته است.

AFC عملکرد آسیایی‌ها در جام جهانی را ارزیابی کرد
به گزارش خبرگزاری موج

، قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا فردا پنجشنبه برگزار می‌شود و تیم‌های راه‌یافته به این مرحله حریفانشان را خواهند شناخت. 

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به موفقیت‌ها و لحظات تاریخی تیم‌های آسیایی در جام جهانی پس از هزاره جدید پرداخته است و به موفقیت تاریخی کره‌ جنوبی و ژاپن در جام جهانی ۲۰۰۲ اشاره کرده است.

 

۲۰۰۲ - تاریخ‌سازی کره و ژاپن

در آن سال جام جهانی برای نخستین بار به میزبانی دو کشور آسیایی برگزار شد و کره جنوبی توانست به جمع چهار تیم پایانی راه یابد.  کره و ژاپن در کنار عربستان سومین حضور متوالی‌شان را در جام جهانی همراهی کردند و چین نیز برای نخستین بار در این دوره در جام جهانی بود. ژاپن در صدر گروه H قرار گرفت و راهی دور حذفی شد و کره‌ جنوبی به جمع چهار تیم پایانی رسید.

آن یونگ هوان ستاره کره در آن دوره از رقابت‌ها بود که به خاطر بازی درخشانش به شهرت رسید. او دو گل در جام جهانی ۲۰۰۲ به ثمر رساند و توانست سومین گلش را در جام جهانی ۲۰۰۶ به ثمر برساند و دروازه توگو را باز کند. هوان بهترین گلزن تیم ملی کره در تاریخ جام جهانی شد.

 

۲۰۰۶ - حذف هر چهار نماینده آسیا در دور گروهی

چهار سال بعد در آلمان، ایران به ژاپن، کره و عربستان پیوست و حضور در جام جهانی را بعد از هشت سال تجربه کرد. در این دوره سامی الجابر پس از گلزنی مقابل تونس، اولین آسیایی شد که در سه دوره جام جهانی گلزنی کرد. ایران نیز از سه بازی‌اش در این رقابت‌ها فقط یک امتیاز برابر آنگولا کسب کرد و هر چهار تیم آسیایی در پایان مرحله گروهی حذف شدند.

 

۲۰۱۰ - درخشش دوباره کره و ژاپن

بار دیگر دو تیم کره و ژاپن توانستند از گروهشان در جام جهانی صعود کنند. استرالیا برای نخستین بار به عنوان نماینده آسیا در جام جهانی حضور داشت. پاراگوئه در یک‌هشتم نهایی ژاپن را شکست داد و اروگوئه نیز از سد کره جنوبی گذشت.

استرالیا با وجود کسب چهار امتیاز نتوانست از دور گروهی به مرحله بعد صعود کند و حذف شد. در واقع شکست سنگین چهار بر صفر برابر آلمان برای این تیم گران تمام شد و کره شمالی که برای اولین بار از سال ۱۹۶۶ در جام جهانی بود، در دور گروهی کنار رفت.

 

۲۰۱۴ - بدشانسی ایران و کی‌روش با گل مسی

چهار سال بعد در برزیل، تیم کیهیل با دو گل خود از جمله یک ضربه والی خیره‌کننده مقابل هلند، اولین استرالیایی شد که در سه جام جهانی مختلف گلزنی می‌کند. کانگوروها پس از سه شکست در انتهای جدول گروه خود قرار گرفتند و ژاپن و کره نیز عملکرد ناامیدکننده‌ای داشتند و هر کدام تنها یک امتیاز کسب کردند؛ اگرچه سون هیونگ مین اولین گلش را در جام جهانی به ثمر رساند.

در این دوره بدشانسی برای ایران و کارلوس کی‌روش رخ داد؛ چرا که گل لحظات پایانی لیونل مسی باعث شد ایران مقابل آرژانتین شکست بخورد. این در شرایطی بود که ایران در بازی نخست یک امتیاز مقابل نیجریه کسب کرده بود. شکست مقابل بوسنی و هرزگوین به امیدهای ایران برای صعود پایان داد.

 

۲۰۱۸ - حذف میلیمتری ایران

آسیا برای اولین بار پنج تیم در جام جهانی داشت. برد اول ایران مقابل مراکش ایران را برای صعود خیلی امیدوار کرد ولی بدشانسی مقابل اسپانیا و تساوی مقابل پرتغال در دیداری پرتنش باعث شد تا ایران میلیمتری حذف شود اگر مهدی طارمی موقعیت پایانی بازی را از دست نداده بود، داستان می‌توانست بسیار متفاوت باشد.

ژاپن تنها تیم آسیایی بود که با پیروزی مقابل کلمبیا به دور حذفی راه یافت و حتی از بلژیک نیز پیش افتاد ولی مقابل نسل طلایی بلژیک شکست خورد.

 

۲۰۲۲ - بازگشت جام جهانی به آسیا

جام جهانی سال ۲۰۲۲ به آسیا بازگشت و این عربستان بود که با شکست آرژانتین خبرساز شد. صالح الشهری و الدوسری دو گل خیره‌کننده به ثمر رساندند اما شکست‌ برابر لهستان و مکزیک باعث شد شاهین‌های سبز سر تعظیم فرود آورند.

قطر نیز در اولین حضورش در جام جهانی ناکام بود و بدون امتیاز رقابت‌ها را ترک کرد. ایران نیز جام جهانی سختی را سپری کرد و برد دو بر صفر برابر ولز باعث شد هواداران ایرانی دلیلی برای خوشحالی در قطر داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه