English

در دانشگاه کردستان

پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی رونمایی شد

پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی با حضور رئیس و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان، رئیس پژوهشکده کردستان شناسی و همچنین مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان برگزار شد.

پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی رونمایی شد
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، رئیس دانشگاه کردستان پیش از رونمایی از پوستر آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی ، گفت: در راستای گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان، این مراسم چهاردهم تیر ماه جاری در دانشگاه کردستان برگزار می شود.

حامد قادرزاده با اشاره به اینکه زبان و ادبیات کردی جایگاه والایی در ادبیات کشور دارد و باید تلاش کنیم آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم، افزود: افرادی که در زمینه فرهنگ و ادبیات کردی تلاش کرده و جزو نام آوران این حوزه هستند را باید به مردم معرفی کنیم، زیرا جزو سرمایه های اجتماعی کشور ما محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: توجه به زبان و ادبیات کردی موجب ماندگاری بیشتر آن خواهد شد و در همین راستا پژوهشکده کردستان شناسی در طول سال، برنامه های متنوعی را برای ارتقای زبان و ادبیات کردی برگزار می کند.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: در آئین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی از نام آوران این عرصه که در قید حیات هستند و در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام فعالیت دارند، تجلیل خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان نیز در این مراسم بیان کرد: پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان یکی از ظرفیت های بزرگ این دانشگاه است که در همه عرصه های فرهنگ و ادبیات کردی و به صورت کلی سرمایه های اجتماعی ایران فعالیت می کند.

علی اکبر مظفری یادآور شد: آئین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی که چهاردهم تیر در دانشگاه کردستان برگزار می شود به همت پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه آزاد سنندج و مؤسسه فرهنگی راژه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه هایی که درصدد انجام آن هستیم، چاپ کتاب کردی در حوزه کودک است، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک فرهنگستان کردی در کشورمان راه اندازی شود.

فعالان ۱۲ محور زبان و ادبیات کردی تجلیل می شوند

مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: مرکز کردستان شناسی از سال ۱۳۸۴ تا کنون ۹ همایش بزرگداشت را برگزار کرده که با همایش بزرگداشت عالم بزرگ عبدالکریم مدرس این همایش ها آغاز و آخرین آن هم در سال ۱۴۰۳ همایش ملی میرزا احمد داواشی بود.

مسعود بیننده افزود: این همایش و رویداد هم دهمین همایشی است که ویژگی های خاص خود را دارد که یکی از ویژگی های همایش تجلیلی از نام آوران زبان و ادبیات کردی این است که محوریت آن بر اساس شخضیت خاصی نیست و فعالان محور زبان و ادبیات کردی را به صورت کلی مورد توجه قرار داده است.

وی اظهار کرد: ویژگی دوم این همایش این است که تمام ابعاد این حوزه را شناسایی کرده و در ۱۲ محور فرهنگ نویسی، آموزش زبان، انجمن های ادبی، زبان شناسی، ترجمه، نقد ادبی، رمان نویسی، شعر، انتشارات و روزنامه و مجلات کردی، ویرایش نسخه های خطی و پایگاه های خبری از فعالان این حوزه تجلیل می شود.

مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان ادامه داد: در این ۱۲ محور حداقل تمامی فعالان زبان کردی را به دیگران می شناساییم.

بینندج یادآور شد: ویژگی سوم این همایش نیز این است که سعی شده به خاطر گستردگی زبان و ادبیات کردی چه از لحاظ لهجه و گویش و چه از لحاظ گستردگی جغرافیایی تمام فعالان لهجه های مختلف را شناسایی و از آنها تجلیل کنیم.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان نیز در نشست بیان کرد: این پژوهشکده به مناسبت روز قلم که مصادف با ۱۴ تیر ماه جاری است، همایشی را در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان با تاکید بر تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی برگزار می کند.

یادگار کریمی گفت: هدف عمده از برگزاری این همایش تکریم و شأنیت بخشی به آن دسته از پژوهشگران و مفاخر اصیلی است که در خدمت حفظ و پاسداشت میراث معنوی ایران، با ابزار قلم و با زبان کردی هستند

وی افزود: امیدواریم برگزاری این همایش باعث رشد، بالندگی و توسعه این زبان به عنوان یکی از المان های اصلی هویت ایرانی و ثروت های ملی شود.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان ادامه داد: آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کردی در ۱۲ محور اصلی برگزار می شود که ۱۵ داور داخلی و خارجی به بررسی رزومه افراد نام آور پرداخته اند.

کریمی گفت: نتایج داوری چند روز آینده مشخص می شود، اما پیش بینی می کنیم در این آیین از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از مفاخر زبان و ادبیات کردی تجلیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه