English

رییس کل دادگستری کردستان:

شهرداری‌ها نقش موثری در کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا دارند

شهرداری‌ها با انجام اقدامات فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا داشته باشند.

شهرداری‌ها نقش موثری در کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا دارند
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر سنندج که در راستای گرامیداشت هفته قوه قضائیه صورت گرفت، ضمن تبریک اعیاد قربان وغدیر، اظهار کرد: در راستای گرامیداشت هفته قوه قضائیه روز شنبه در محضر مقام معظم رهبری بودیم، تقریبا نقطه عطف فرمایشات ایشان، بحث اجرای عدالت بود. 

وی تصریح کرد: امسال حضرت آقا تمرکزشان بر رسیدگی و احقاق حق عامه بود و فرمودند که هرچند سایر وظایف قوه مهم است؛ اما انچه مردم می‌بینند اجرای عدالت در محکمه و دادگاه هاست از این رو این حوزه باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. 

رییس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه اجرای عدالت به عدالت حقوقی و قضایی و اجتماعی تقسیم می شود، افزود: وظیفه دستگاه قضا عدالت حقوقی و قضایی است و اجرای عدالت اجتماعی در مورد قوه قضائیه مصادیق اکمل آن در دستگاه‌های حاکمیتی، دستگاه اجرایی و دستگاه‌های خدمات‌رسان صورت می‌گیرد. 

به گفته حسینی، در حوزه حقوق عامه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل آن، با ۷۰ درصد رشد در استان مواجه بودیم و خوشبختانه مردم استان رضایتمندی نسبی از عملکرد دستگاه قضا دارند. 

وی با تاکید براینکه دستگاه‌های اجرایی و دستگاه خدمات‌رسان مسئول تحقق عدالت اجتماعی هستند، گفت: سالانه شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا هستیم در سال گذشته حدود ۵۰۹ هزار پرونده وارده مجموعه دادگستری وشوراهای حل اختلاف شده است. 

رییس کل دادگستری کردستان به ثبت تردد و مراجعه 3 میلیون و 400 هزار نفر به دادگستری کردستان در سال 1402 اشاره کرد و گفت: مسئولان قضایی استان کردستان در سال گذشته با 80 هزار نفر از مردم ملاقات داشته و به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی کرده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی موجب رشد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائیه است، گفت: مشکلات اقتصادی و مشکلات فرهنگی و نحوه عملکرد دستگاه‌ها از دلایل افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائیه بوده که شهرداری به عنوان دستگاه خدمات‌رسانی و مردمی می‌تواند با اثرگذاری در هر سه بخش در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا تاثیرگذار باشد. 

رییس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه مدیریت شهری شهرداری در بخش فرهنگ وظیفه‌مند بوده و باید به وظایف خود در این راستا عمل کند، عنوان کرد: قسمت عمده پرونده‌های ما در حوزه جرائم و حقوقی دعاوی پیش پا افتاده است که باید در این خصوص اقدامات فرهنگی صورت بگیرد. 

حسینی افزود: ارتقای مسائل فرهنگی می‌تواند بخش زیادی از دعاوی را که در جامعه اتفاق می‌افتد حل و فصل کند. 

وی گفت: حوزه وظایف و اختیارات شهرداری و شورا وسیع بوده و ذاتا به دلیل اینکه با اموال عمومی و مردم سرکار دارد بیش از سایر بخش‌ها مورد انتقاد و حاشیه سازی قرار می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه عملکرد ناقص و نادرست و اشتباه و همراه با تخلف و جرم شهرداری‌ها در ادوار گذشته هم موجب ایجاد یک بی‌اعتمادی در بین مردم شده است که باید با خدمت هرچه بیشتر این نگاه را تغییر داد. 

وی خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر حاضر گفت: اینکه بتوانید به نحوی عمل کنید که این شائبه ها را به حداقل برسانیم هنر است بدون شک هر کدام از ما در هر جایگاه و مسئولیتی باید مسئولیت‌پذیر بوده و در قبال این مسئولیت‌ها پاسخگو باشیم. 

وی خطاب به شهردار سنندج گفت: اینکه توانسته‌اید در راستای احقاق حقوق شهر و شهروند یک هزار میلیارد تومان پرونده را به نفع شهر و شهرداری برگردانید کار ارزشمند و بیانگر دغدغه‌مندی این مجموعه نسبت به حقوق عامه است، باید به نحوی عمل کنید که پرونده‌هایی که حق با شهرداری و اموال عمومی است به خاطر کم کاری شما به ضرر شهرداری تمام نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه