English

مدیر کل جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد؛

تولید ۱۸۶۹ تن عسل در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از استقرار و فعالیت هفت‌هزار و ۴۳۱ زنبورستان در استان خبر داد.

تولید ۱۸۶۹ تن عسل در کردستان
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، پیمان اسکندری  درباره وضعیت تولید عسل در کردستان اظهار داشت: براساس سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی، 933 هزار و 94 زنبورستان در کشور وجود دارد که سال گذشته استان آذربایجان شرقی با 12.18 درصد رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استان کردستان با 7.83 درصد بالاتر از استان‌های فارس با 7.7 درصد، مازندران با 6.99 درصد و آذربایجان غربی با 6.91 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی از استقرار و فعالیت هفت‌هزار و 431 زنبورستان در کردستان خبر داد و افزود: از این تعداد دو هزار و 534 زنبوردار تحت پوشش بیمه با یک‌هزار و 781 فرد شاغل به امر تولید عسل و سایر فرآورده‌های جانبی زنبورعسل در استان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در کردستان 304 هزار و 850 کندوی سنتی و مدرن سرشماری شده است که در مجموع 1869 تن از 126 هزار تن عسل تولیدی کشور از زنبورستان‌های این استان برداشت شده است.

وی بیان کرد: در استان کردستان 4795 کلنی از کلنی‌های فعال موجود به تولید "ژل رویال" اختصاص دارد که از آن 196 کیلوگرم ژل رویال استحصال شده است.

اسکندری اذعان داشت: با وجود افزایش تعداد کلنی‌ها به‌میزان 8 درصد در سال 1402 نسبت به 1401، میزان برداشت عسل به‌ترتیب 2372 تن بوده که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی، تلفات زنبورهای عسل و لارومیری کاهش (21درصدی) داشته است. اگرچه به‌خلاف برداشت عسل کمتر، میزان استحصال بره‌موم از 8172 کیلوگرم به 8668 کیلوگرم و زهر زنبورعسل از 74هزارم کیلوگرم به 98هزارم کیلوگرم افزایش داشته است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، سرانه کلنی زنبورعسل برای هر زنبوردار کردستانی را 41 کلنی ذکر کرد و گفت: شهرستان‌های کامیاران با میانگین بیش از 56 کلنی و سروآباد با بیش از 21 کلنی نسبت به سایر شهرستان‌ها به‌ترتیب بیشترین و کمترین سرانه تعداد کلنی را دارا هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه