English

تصویر ماهواره‌ای «رصدخانه زمین ناسا» از توفان گرد و غبار سیستان

تصویر ماهواره‌ای رصدخانه زمین ناسا از توفان گرد و غبار زابل نشان می‌دهد که هامون خشکیده منشأ اصلی این توفان‌هاست.

 تصویر ماهواره‌ای «رصدخانه زمین ناسا» از توفان گرد و غبار سیستان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تصویر ماهواره‌ای جدید از رصدخانه زمین ناسا، توفان گرد و غباری را نشان می‌دهد که در اواسط سپتامبر در بخش‌هایی از ایران، افغانستان و پاکستان حرکت کرده و همچنان در جریان است.

ناسا گفت: این تصویر که توسط ابزار VIIRS (سوئیت رادیومتر تصویربرداری مادون قرمز مرئی) در ماهواره NOAA-NASA Suomi NPP به‌دست آمده، توده‌های غلیظی از گرد و غبار را نشان می‌دهد که صدها کیلومتر در سراسر منطقه خشک پاکستان و افغانستان می‌وزد. به نظر می‌رسد گرد و غبار از تالاب‌های هامون سرچشمه می‌گیرد که تا حدودی شهر زابل ایران را احاطه کرده است.

redseadust_amo_2023175_lrg-1-960x640

در این گزارش آمده است: هنگامی که هامون خشک می‌شود، این منطقه به‌دلیل یک ویژگی آب‌وهوایی پایدار به‌نام باد لوار (باد 120 روزه)، که از اواخر ماه مه تا اواخر سپتامبر از شمال‌غربی می‌وزد، به کانون توفان‌های گرد و غبار تبدیل می‌شود که استان سیستان‌ و بلوچستان در جنوب‌شرقی ایران را درگیر می‌کند.

به‌گفته ناسا، بیش از دو دهه از سطح پایین آب در تالاب هامون می‌گذرد که منجر به افزایش قابل‌توجه توفان‌های گرد و غبار شده است. این امر به‌ویژه در طول بادهای 120 روزه، بادهای شدید تابستانی که از اواخر ماه مه تا اواخر سپتامبر رخ می‌دهد، دیده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه