English

گرایش توسعه یزد به سمت فناوری های برتر / منطقه ویژه فناوری برای راه اندازی پروژه های پیشران زیرساختی

مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد گفت: مناطق ویژه فناوری با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی و انسانی سبب توسعه زیرساختی نوآوری و توسعه علم و فناوری می باشند.

گرایش توسعه یزد به سمت فناوری های برتر / منطقه ویژه فناوری برای راه اندازی پروژه های پیشران زیرساختی

محمدشهاب ارکان، مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد در گفت و گو با خبرگزاری موج یزد، درباره منطقه ویژه فناوری یزد و اهمیت مناطق ویژه فناوری، عنوان کرد: منطقه ویژه علم و فناوری یزد، به عنوان یکی از اولین مناطق ویژه علم و فناوری شکل گرفته در کشور، با تعهد و تلاش در راستای انجام مأموریت خود، به دنبال دست یابی به افق روشن و چشم انداز تحقق اقتصاد دانش بنیان، ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزا، ایجاد شرایط رقابتی و هم افزایی در بین عناصر حوزه علم و فناوری و جذب و حفظ سرمایه های انسانی در استان می باشد.

وی افزود: مناطق ویژه علم و فناوری شبکه‌ای انبوه از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت‌های ارتباطی با هدف ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری ایجاد شده و رسالت آن حمایت از حوزه فناوری، شبکه سازی در این حوزه و راه اندازی پروژه های پیشران زیرساختی می باشد.  

وی معتقد است: مناطق ویژه با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی و انسانی سبب نوآوری و توسعه علم و فناوری و در نتیجه توسعه تولید، اقتصاد و ایجاد جامعه دانایی‌محور می‌شود.

وی؛ زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر موثر در ایجاد یک جامعه دانایی‌محور، ارتقای بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌، ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در اقتصاد ملی و تقویت پیوند آنها با عرصه بین‌المللی، ایجاد تسهیلات حقوقی، اجرایی و ارتباطی را از دیگر اهداف تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری دانست.

ارکان افزود: استانداری، دانشگاه یزد، پارک علم و فناوری، گروه تعاونی پیشگامان، صندوق پژوهش و فناوری شهرداری، موسسه کوثر، مخابرات و دانشگاه آزاد از سهامداران منطقه ویژه علم و فناوری یزد می باشند.

مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری؛ استان یزد را دارای قابلیت های متعدد صنعتی و خدماتی و فناوری دانست و بیان داشت: برخی از این قابلیت ها در سطح ملی و بین المللی چشمگیر می باشند. از حوزه های مزیت دار استان در بخش صنعت، می توان به کاشی و سرامیک، فولاد، نساجی، انرژی خورشیدی و همچنین در بخش خدمات می توان به گردشگری، خدمات سلامت و آموزش و پژوهش اشاره نمود. با وجود این، توسعه در استان یزد با توجه به ویژگی ها و محدودیت های طبیعی و از طرف دیگر با عنایت به پتانسیل ها و ظرفیت های انسانی، عمدتاً به سمت فناوری های برتر و صنایع پاک گرایش داشته است. همچنین وجود منطقه ویژه به عنوان متولی اکوسیستم فناوری می تواند زمینه اجرا و راه اندازی پروژه های حوزه ICT استان را تسهیل کند.

 محمدشهاب ارکان در ادامه بیان داشت: نقش منطقه ویژه علم و فناوری، ایجاد یکپارچگی و مدیریت کلان منابع و ظرفیت های استان در تبدیل شدن استان به یک منطقه ویژه علم و فناوری با تمرکز بر محورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک می باشد.

ارکان در پایان با عنوان اینکه فعالیت اصلی منطقه ویژه علم و فناوری یزد، شناسایی و ایجاد زمینه مناسب برای بکارگیری فناوری های اولویت دار استان (فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک) در بخش های صنعتی و خدماتی است افزود: به عبارت دیگر، منطقه ویژه علم و فناوری یزد، در راستای تحقق اهداف و برنامه های خود، به دنبال ایجاد صنایع پاک و کم آب خواه در بستر دانش بنیان می باشد.

شبکه سازی عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری کشور

منطقه ویژه علم و فناوری یزد در راستای شبکه سازی عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری کشور که شامل شرکت های دانش بنیان، کارخانه های نوآوری،  شتابدهنده ها، استارتاپ ها، سرمایه گذاران خطر پذیر، فری لنسرها می باشد با اهداف ثبت نیازمندیهای اعضای اکو سیستم و اطلاع رسانی برگزاری رویداد، همایش و سمینارها اقدام به ایجاد پلتفرم yazdino.com  نموده است. همچنین کارخانه نوآوری درخشان به عنوان یکی از پروژه های منطقه ویژه علم و فناوری پذیرای تیم های شتابدهنده ها، استارتاپ ها، شرکت‌های نوپا و فضای کار اشتراکی می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر