English

یک کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

استمرار در جهاد یکی از خصوصیات بارز در سیره امام صادق (ع) بود

یک کارشناس دینی و مذهبی در خصوص سیره امام صادق(ع) گفت: استمرار در جهاد یکی از خصوصیات بارز در سیره امام صادق(ع) بود.

استمرار در جهاد یکی از خصوصیات بارز در سیره امام صادق (ع) بود

حجت الاسلام صادق فخری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج با تسلیت ایام شهادت امام صادق(ع)، اظهارداشت: طول مدت امامت امام صادق(ع) ۳۴ سال بود که در این مدت فعالیتهای ماندگار و موثری برای گسترش دین مقدس اسلام انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه در زمان این امام بزرگوار نزاع و درگیری بین بنی امیه و بنی عباس بالا گرفته بود افزود: امام صادق (ع) با استفاده از این فرصت توانست بزرگترین دانشگاه اسلامی را پایه گذاری کند که نتیجه آن تربیت چهار هزار نفر بود.

این کارشناس دینی بیان کرد: بیشترین شاگردان حضرت در کوفه بودند که طبق برخی احادیث تعداد آنها به ۹۰۰ نفر می رسید که واسطه‌ای یا مستقیما از امام صادق (ع) بهره مند می‌شدند.

حجت الاسلام فخری با عنوان اینکه در آن زمان امام صادق (ع) بر اساس علاقه و استعداد افراد را برای آموزش تقسیم بندی می کردند، خاطرنشان کرد: این تقسیم بندی و تلاش های آن حضرت سبب شد به صورت چشم گیری گسترش یافت و به درصد بالایی از قلمروهای اسلامی برسد بسیاری از مسلمانان در آن دوران طلایی به مکتب اهل بیت (ع) پیوستند.

 

بیشتر بخوانید:

شب شهادت امام صادق(ع) هیئت کجا برویم؟

عمر پر برکت امام جعفر صادق (ع) از ولادت تا شهادت

اینفوگرافیک/مختصری از زندگی نامه امام جعفر صادق(ع)

 

وی با عنوان اینکه امام صادق (ع) با زیباترین و محکمترین دلائل اسلام را به جهان معرفی کرد، گفت: از جمله موضوعات تربیتی که آن حضرت به آن می پرداخت می توان به در زمینه های سلوک فردی و اجتماعی، معاشرت با دیگران، برخورد با نسل نوجوان و جوانان، مسائل حقوقی، آداب ازدواج، موضعگیری در مقابل حکومت ها و سیاستمداران زمان، آموزه های علمی، تربیتی و پزشکی اشاره کرد.

این کارشناس دینی عنوان کرد: استمرار و  پشتکار در مسیر هدف از جمله عوامل پیروزی و توفیق در انسان به شمار می رود،  افرادی در زندگی به خواسته ها و آرزوهای خود می رسند که در راه آن نهایت تلاش و استقامت انجام داده باشند.

فخری با عنوان اینکه آن حضرت یکی از مهم ترین نشانه های شیعه را استقامت در راه حق عنوان کردند و افزود: رسیدن به سعادت حقیقی را در گرو این خصوصیات عنوان می کردند که خود نیز به آن پایبند بودند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) می تواند الگوی خوبی برای متولیان امر حجاب باشد، بیان کرد: اگر چه از جمله ویژگی های مورد انتظار برای شیعیان راستین، هدایت و اصلاح افراد منحرف می باشد اما طریق  و روش صحیح  را برای اینکار باید انتخاب کرد.

این کارشناس دینی افزود: پیروان اهل بیت(ع) تنها بدنبال نجات خود نبوده بلکه شب و روز در اندیشه اصلاح و راهنمایی گمراهان و آلودگان به انواع انحرافات نیز هستند.

حضرت صادق علیه السلام ششمین پیشوای شیعیان جهان در ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود . پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر علیه السلام و مادر گرامی اش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد . اسم آن حضرت جعفر و کنیه اش ابو عبدالله و ابواسماعیل و القاب شریفش صادق، صابر، فاضل و طاهر است.

شیخ صدوق تصریح کرده است که امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی ۲۵ شوال و بر اثر مسمومیت به شهادت رسیده است.

 ابن‌شهرآشوب نیز در مناقب و محمد بن جریر طبری سوم در دلائل الامامه نیز همین نظر را مطرح کرده‌اند.

مدفن وی قبرستان بقیع در کنار قبر پدرش امام باقر و امام سجاد و امام حسن قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه