English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

امیرعبداللهیان در اجلاس سازمان همکاری اسلامی چه موضوعاتی را پیگیری کرد؟

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی به گامبیا سفر کرده، با دبیرکل این سازمان و همچنین وزرای خارجه چند کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 امیرعبداللهیان در اجلاس سازمان همکاری اسلامی چه موضوعاتی را پیگیری کرد؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، روز شنبه (15 اردیبهشت) پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا برگزار شد. در این نشست، گامبیا ریاست نشست سران سازمان همکاری اسلامی را به مدت سه سال از عربستان سعودی تحویل خواهد گرفت. موضوع اصلی این اجلاس «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو پیرامون توسعه پایدار» بود که در آن مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام، به‌ویژه موضوع فلسطین و وضعیت باریکه غزه ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور یافت. وی در حاشیه این اجلاس، نشست‌هایی با وزرای خارجه سایر کشورهای اسلامی برگزار کرد که در این گزارش به‌طور خلاصه به آنها اشاره می‌شود:

 

 امیرعبداللهیان: ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو برای توسعه پایدار

وزیر امورخارجه کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت شدید تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه، بر ضرورت تقویت اتحاد و همبستگی بیش از پیش کشورهای اسلامی‌ برای توقف فوری نسل‌کشی، جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به سراسر غزه تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: افکار عمومی جهان و به‌ویژه جهان اسلام، قویاً از ما انتظار دارند در نتیجه این اجلاس سران، توصیه و اقدامات مهمی داشته باشیم که شامل موارد زیر است:

۱-  تاکید بر برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله  در رفح و حتی کرانه باختری؛

۲- رفع کامل محاصره انسانی غزه؛

۳- تبادل اسرا؛

۴- موظف ساختن رژیم اسراییل به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و تجهیزات آنها از غزه و تضمین بین‌المللی بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛

۵- اعمال تحریم فوری تسلیحاتی و تجاری علیه رژیم اسراییل؛

۶- حمایت از قرار موقت الزام‌آور دیوان بین‌الملل دادگستری و فراهم کردن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان جنایات اسرائیل. برای تضمین صلح و امنیت در منطقه و جهان اسلام، باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد.

 

دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، با حسین ابراهیم‌طه دیدار کرد. وی با طرح پیشنهاداتی به ابراهمی‌طه خاطرنشان کرد: اقدام دبیرخانه سازمان برای مستندسازی جنایات رژیم اسرائیل و ایجاد سازوکاری برای این موضوع، همچنین ایجاد واحدی در دبیرخانه برای رصد جنایات رژیم اسرائیل و انجام تحقیق و تفحص بین‌المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی بسیار حائز  اهمیت است و تحقق این امر می‌تواند به ابتکار آفریقای جنوبی کمک کند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن استقبال از پیشنهادات‌ امیرعبداللهیان، آمادگی کامل دبیرخانه سازمان تحت‌مسئولیت خود برای همکاری با ایران را اعلام کرد.

 

دیدار با وزیر امور خارجه اندونزی

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در بانجول، با رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی نیز گفت‌وگو کرد.

 امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد با اتخاذ مواضع منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی‌به‌ خصوص در اجلاس بانجول، رژیم صهیونیستی دست از نسل‌کشی و کشتار زنان و کودکان بردارد و تلاش‌های جمعی منجر به احقاق حقوق ملت فلسطین شود.

 وی همچنین با اشاره به سفر  مهم رئیس‌جمهور کشورمان به اندونزی، تاکید کرد: توافقات این سفر مورد توجه و پیگیری جدی ما است و در مسیر پیگیری اجرای اسد پیشرفت‌های خوبی را مشاهده می‌کنیم.

خانم مارسودی نیز با تاکید بر اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، بر اهمیت نقش ایران در کمک به صلح و ثبات‌ پایدار در منطقه اشاره کرد و اهمیت تمرکز بر تجاوزات اسرائیل در غزه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: بدون تحول در حل و فصل مسئله فلسطین به نفع مردم فلسطین، تغییر در  وضعیت روابط بین کشورهای اسلامی و اسرائیل در راستای منافع جهان اسلام نیست.

 

دیدار با وزیر امور خارجه بنگلادش

در ملاقات امیرعبداللهیان با حسن محمود، وزیر امورخارجه بنگلادش، ضمن قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین، بر اهمیت تعامل و هماهنگی بین کشورهای بزرگ اسلامی در حمایت از مسئله فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی به‌عنوان خواست مشترک ملت‌های مسلمان و همه مردم جهان تاکید کرد.

حسن محمود در اظهارات خود بر روند توسعه روابط تهران و داکا و همچنین لزوم اهتمام در مسائل مشترک از جمله موضوعات در دستور کار اجلاس سران اسلامی اشاره کرد.

 

دیدار با وزیر امور خارجه عربستان

امیر عبداللهیان در ادامه دیدارهایش با امیر فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ملاقات کرد. در این نشست طرفین با تأکید بر اینکه مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند.

آنها همچنین در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل‌نظر و توافق کردند.

 

دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه کشورمان با هاکان فیدان، همتای ترکیه‌ای خود نیز دیدار کرد. امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری  با رژیم صهیونیستی، این اقدام را مهم توصیف کرد.

 فیدان نیز توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست و از تقویت همکاری‌های دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با تشریح رویکرد و مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه به‌ویژه اوضاع فلسطین به‌عنوان مهم‌ترین مسئله جهان اسلام، موضع‌ همتای ایرانی خود مبنی بر ضرورت ایفای نقش فعال و پویاتر کشورهای اسلامی‌به خصوص ترکیه و ایران در سازمان همکاری اسلامی را موردتاکید قرار داد.

 

دیدار با وزیر امور خارجه سودان

امیرعبداللهیان در ملاقات با حسین عوض، وزیر امور خارجه سودان، تاکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در امور سودان و آماده کمک به برقراری بازگشت آرامش و ثبات به این کشور هستیم.

حسین عوض نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و تقدیر از مواضع اصولی ایران در حمایت از کشورش، آخرین تحولات و اوضاع سودان و بروز بی‌ثباتی توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت  برخی دولت‌های غربی را برای همتای ایرانی خود تشریح کرد.

 

دیدار با وزیر امور خارجه مصر

امیرعبداللهیان در دیدارش با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در خصوص آخرین روند تلاش‌های فیمابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد. وی با تأکید بر آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، خواستار مساعدت قاهره در این زمینه شد.

 شکری نیز با اشاره به پیامدهای تداوم جنگ در غزه و خسارات بالای انسانی و مادی در این منطقه، ابراز امیدواری کرد  تلاش‌های سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ علیه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین شود.

وی یک‌بار دیگر حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم کرد و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را به وزیر امور خارجه کشورمان تسلیت گفت.

 

دیدار با وزیر امور خارجه مالی

امیرعبداللهیان در دیدار با عبدالله جوپ، وزیر امور خارجه کشور مالی با اشاره به نگاه ویژه مقامات ایران‌ به توسعه همکاری با آفریقا و کمک به خودکفایی کشورهای آفریقایی در برخی عرصه‌ها، بر آمادگی کشورمان برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک همکاری‌ها و توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه مالی نیز با اشاره به موضع کشورش در ابراز همبستگی با کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق،  تاکید کرد: مالی این اقدام تروریستی علیه کشور برادر و دوست، ایران را محکوم و واکنش خوب و بجا و روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کند.

وی بر تعهد، جدیت و اقدامات عملی مالی برای توسعه و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

 

دیدار با وزیر امور خارجه گامبیا

امیرعبداللهیان در یکی از آخرین رایزنی‌های خود در حاشیه اجلاس سران همکاری اسلامی ‌با مامادو تانگارا، وزیر امورخارجه گامبیا دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در این نشست برگزاری و‌ مدیریت موفق اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را به همتای خود و دولت و‌ مردم گامبیا تبریک گفت. وزیر  امور خارجه کشورمان همچنین ابراز امیداری کرد نتایج اجلاس بانجول برای امت اسلامی سودمند و ثمربخش باشد.

وزیر خارجه گامبیا نیز به‌ خاطرات خوب خود از سفرش به تهران و اصفهان و مشاهده ظرفیت‌های گسترده ایران در عرصه‌های مختلف علم و فناوری و دانشگاهی اشاره و تاکید کرد: ما ایرانیان را به شجاعت‌شان می‌شناسیم و خواستار دوستی و همکاری با کشورهای بزرگ اسلامی از جمله ایران هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه