English

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی:

اکنون ۱۰ هزار نفر در صنعت تولید برق کشور فعال هستند

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی گفت: اکنون ۱۰ هزار نفر در صنعت تولید برق کشور فعال هستند و تا حد توان تلاش می‌کنند تا از واحدهای موجود نیروگاهی، برق را تولید کرده و به مردم برسانند.

اکنون ۱۰ هزار نفر در صنعت تولید برق کشور فعال هستند

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، سید محسن موسوی ظهر امروز در نشست خبری مشترک مدیران عامل صنعت برق آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انرژی برق تحت مدیریت شرکت مدیریت برق در استان تولید شده و توسط شبکه انتقال به شهر و روستاها می‌رود. مبدا تولید برق نیز نیروگاه است.

وی خاطرنشان کرد: تولید برق از جمله فعالیت‌های سخت کاری محسوب می‌شود به خصوص وقتی تجهیزات مربوطه مستهلک شوند. اکنون ۱۰ هزار نفر در صنعت تولید برق کشور فعال هستند و تا حد توان تلاش می‌کنند تا از واحدهای موجود نیروگاهی، برق را تولید کرده و به مردم برسانند.

وی ادامه داد: سه نیروگاه بزرگ استان آذربایجان شرقی شامل نیروگاه تبریز با ۷۰۰ مگاوات، سهند با ۶۵۰ مگاوات و صوفیان با ۶۰ مگاوات در مجموع ۱۴۰۰ مگاوات در زیرمجموعه شرکت مدیریت تولید برق استان با همان ظرفیت زمان تاسیس خود در حال فعالیت هستند و زحمات بسیاری برای پایداری این ظرفیت کشیده می‌شود.

موسوی گفت: نیروگاه حرارتی تبریز دارای برج خنک کن تر است و این برج مصرف آب بالایی دارد. به ازای هر مگاوات برق، نزدیک به دو مترمکعب آب استفاده می‌شود. در نیروگاه سهند اما از تکنولوژی جدیدی استفاده شده و دارای برج خشک است و مصرف آب آن نیز یک دهم مصرف نیروگاه تبریز است.

وی با اشاره به زحمات پرنسل صنعت تولید برق استان، افزود: در لحظه پیک مصرف، حتی یک مگاوات هم یک مگاوات است و همکاران به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا در زمان پیک بتوانیم وضعیت را به بهترین نحو مدیریت کنیم. ما روزهای تعطیل هم نداریم و افتخار می‌کنیم که همکاران ما در لحظات پیک مصرف که همه به برق نیاز دارند، در حال فعالیت هستند تا حداکثر تولید را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: وقتی یکی از واحدهای تولید از مدار خارج می‌شود، باید کوره‌ها آب شوند. همکاران ما به خاطر این‌که این کوره‌ها حتی یک ساعت زودتر به لحظه پیک برسند، صبر نمی‌کنند تا کوره‌ها خنک شوند بلکه در دمای ۶۵ درجه وارد کوره شده و کارهای مربوطه را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که نیروگاه حرارتی تبریز علی رغم نیاز به مصرف بالای آب، امسال در حد توان صرفه جویی می‌کند، ادامه داد: شرکت‌های آب مسئول هستند تا ساعتی ۹۰۰ مترمکعب آب به این نیروگاه برسانند ولی با توجه به وضعیت خشکسالی و کمبود بارش‌ها، این نیروگاه امسال بیشتر از ۳۰۰ مترمکعب را طلب نمی‌کند و تا حد امکان نیز سعی دارد تا شب‌ها، آب را ذخیره کند و به لحظه پیک برساند.

رسول اسماعیل زاده در این نشست خبری اظهار کرد: شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، سه استان شمالغرب کشور شامل آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل را تحت پوشش قرار داده و چهار شرکت توزیع برق در زیرمجموعه آن در حال تبادل انرژی هستند.

 وی با بیان این‌که این شرکت با چهار کشور خارجی در حال مبادلات بیرون مرزی بوده و یکی از استراتژیک‌ترین شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور است، افزود: ظرفیت اسمی نیروگاه‌های برق استان اردبیل ۱۵۰۰ مگاوات است که حدود یک سوم مقدار مصرف آن‌ها این استان بوده و باقی تولید مازاد برق آن‌ها به آذربایجان شرقی هدایت می‌شود. ظرفیت اسمی نیروگاه‌های برق در استان آذربایجان غربی نیز به میزان ۱۷۰۰ مگاوات است. هر سه استان شمالغرب کشور به لحاظ بهره مندی از نیروی برق، تقریبا در حد ممتاز بوده و بیشترین بهره مندی را در سطح کشور دارند.

وی با اشاره به بالا بودن تراز تولید برق در منطقه و انتقال برق تولیدی مازاد به سایر نقاط کشور، اظهار کرد: شبکه توزیع برق کشور یک شبکه به هم پیوسته بوده و باید هر لحظه مقدار تولید و مصرف برابر باشد زیرا برق قابل ذخیره سازی نیست و برق مازاد نیز بایستی به نقاط موردنیاز در این شبکه انتقال یابد.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، کشورمان با ناترازی ۱۴ هزار و ۵۰۰ مگاواتی رو به رو بود که باعث شد تا در راستای مدیریت مصرف بهینه انرژی اقدام کنیم. این وضعیت ناترازی به بهترین نحو مدیریت شده و همزمان طرح‌های گسترده‌ای برای تولید برق در کشور در حال انجام است اما با این حال، رشد مصرف برق در کشور هفت درصد است که این رشد مصرف در آذربایجان شرقی بیشتر مربوط به صنعت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه