English

در اولین دوره آموزشی توسعه کارآفرینی مطرح شد:

لزوم الگو برداری از طرح های بازآفرینی شهری در دولت

اولین دوره آموزشی توسعه توانمند سازی کارآفرینی و کسب و کارهای اجتماعی با هدف ایجاد تسهیل گری کارآفرینی در سطح مناطق تهران و ایجاد هم افزایی بین دستگاه های مرتبط با کارآفرینی با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد.

لزوم الگو برداری از طرح های بازآفرینی شهری در دولت

به گزارش خبرگرازی موج ؛ " سید علی محمد موسوی" معاون وزیر کار و امور اجتماعی در جریان اولین دوره آموزشی توسعه توانمند سازی کارآفرینی و کسب و کارهای اجتماعی  با اشاره به موفق بودن الگوهای طرح  های بازآفرینی شهری گفت: طرح بازآفرینی در شهرداری تهران الگوی مناسب و‌موفقی بوده که می‌تواند در دولت نیز مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند در مناطق و محلات طرح های مشابهی را اجرا کند و در محلات و مناطق شهری حضور پر رنگی را داشته باشد .

وی با ذکر از آنجاییکه در شهرداری وابستگی دولتی کمتر است و اصلاح نظام حکمرانی بیشتر می توان گفت که اجرای  برنامه ها با سرعت عمل و انعطاف پذیری بیشتری صورت می گیرد گفت: از همین رو ما نیز به عنوان نماینده دولت آماده ایم تا  از لحاظ فنی و مالی تا جایی که می توانیم برای اجرای موفق طرح های کارآفرینی در مناطق و محلات کمک کنیم .

"مهناز استقامتی" شهردار منطقه ۸ تهران، نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه شهرداری ها اغلب دارای پتانسیل خوبی برای توسعه کسب و کار و حمایت از کارآفرینی هستند گفت :یکی از اقدامات ما در شهرداری منطقه8 در حوزه کارآفرینی، راه اندازی خط تولید ماسک با مجوز وزارت بهداشت در دوران شیوع ویروس کرونا بود. گسترش ویروس کووید19 سبب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، به خصوص در میان زنان سرپرست خانوار ما شده بود ؛ اما با راه اندازی این خط تولید و در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار، فضایی برای اشتغال دوباره این افراد ایجادشد.

وی از برگزاری آموزش های مجازی نحوه فروش محصولات در بستر فضای مجازی است به عنوان یکی دیگر از اقدامات شهرداری برای تسهیل در کارآفرینی یاد کرده و گفت : همچنین در همین راستا تلاش کرده ایم تا با اقدامات دیگری از قبیل ایجاد وحمایت ازمشاغل خانگی در محله های سیزده‌گانه، ایجاد و حمایت ٥ مرکز مهارت آموزی کوثر و ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، برگزاری اولین دوره پاتوق فروش در منطقه جهت آشنایی کارآفرینان در حوزه بازاریابی و تهیه وساماندهی بانک اطلاعات کارآفرینان محلات در راستای سیاست های شهرداری تهران ، زمینه را برای ایجاد بسترهای مناسب کارآفرینی مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی افرادی که در منطقه نیازمند هستند و به خاطر کرونا بیکار شده اند، تهیه شده است گفت :  به افرادی که نامشان در این بانک اطلاعاتی قرار دارد آموزش مجازی داده شده تا زنان سرپرست خانوار بتوانند معیشت خود را انجام دهند .

 

یکی دیگر از سخنران های این برنامه "سیدمالک حسینی" رییس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بود که با اشاره به ضرورت اشتغال پایدار بر تغییر سیاست های این حوزه تاکید کردو گفت: هزاران مجموعه در کشور هستند که با مشکلات اقتصادی رو‌برو شده اند که این نشان می‌دهد، سیاست ها باید در ایران تغییر کنند.

مالک حسینی با تاکید بر اینکه ما متولی تغییر سیاست ها در جامعه نیستیم، گفت: البته باید در شهرداری  نقش تسهیل گری خود را به خوبی ایفا کنیم.

وی با ذکر اینکه در غالب کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی تلاش داریم تا برای افراد بیشتری شغل ایجاد کنیم گفت : انتظار داریم  در انتهای این دوره آموزشی که در حال برگزاری است ، همه شرکت کنندگان به رهبران توسعه و تسهیل، کسب و کار محله محور در تهران تبدیل شوند . این دوره در دو سطح مبتدی و پیشرفته برگزار می شود و باید نقش راهبری و پیشگام بودن را در محله برای توسعه کسب و کار ایفا کنند .

وی با بیان اینکه کرونا ، تعداد زیادی از شهروندان تهرانی ، از آموزش پانصد خانواده کودکان کار با رویکرد دستیابی به معاش پایدار خبر داد و افزود: این اقدام در حقیقت چرخه کاملی است که می‌تواند موردی باشد برای دوره عملیاتی.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش و داشتن شغل برای جلوگیری از آسیب ها گفت: برای نگهداری معتاد متجاهر بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان روزانه هزینه مستقیم انجام می شود . همچنین برای اینکه بتوانیم افراد را از  گرمخانه ها خارج و به آغوش خانواده برگردانیم باید بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه کنیم .

وی تاکید کرد: اقدامات در حوزه کارآفرینی و داشتن شغل پایدار می تواند از آسیب ها جلوگیری کند و هزینه ها را کاهش دهد .

 

کاوه حاجی علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این آیین با تاکید بر محله و کارآفرینی در مقیاس محله ای گفت: در گذشته مجموعه ای از ویژگی مشترک که امکان تعامل بوده، محله را شکل می داد و محله مفهوم اجتماعی می داد اما در دوران معاصر شکافی در مدرنیته ایجاد شد و مفهوم سنتی آن را تغییر داد و افراد به موجوداتی تبدیل می شوند که ارتباط آنها کمتر می شود .

وی در ادامه با بیان اینکه فقر در دوران معاصر شهری شده و مجموعه ای از محلات شکل گرفته که مکان تمرکز فقر هستند، افزود: مهارت پایین عدم برخورداری از تامین اجتماعی مناسب فقر را ایجاد میکند و فقر عامل ریشه ای مشکلات بعدی است که در محلات شکل می گیرد .

حاجی علی اکبری با تاکید بر اینکه سیاست ها باید به درمان بپردازد و مفهوم تسهیل گری در این چارچوب شکل می گیرد گفت :

سیاست ما در سازمان نوسازی متکی بر نوسازی اجتماعی است چرا که معتقدیم بدون در نظر گرفتن سیاست گذاری اجتماعی، و برنامه ریزی عملا ممکن نیست .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه