English

در گفت و گو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

مشاهده شکاف ۳۰۰ متری فرونشست در دشت نیشابور! +‌عکس

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: در بازدید که از دشت نیشابور داشتم، شکافی را مشاهده کردیم که عمق این شکاف بیش از ده متر، پهنای آن بیش از یک متر و طول آن بیش از سیصد متر بود.

مشاهده شکاف 300 متری فرونشست در دشت نیشابور! +‌عکس

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، "خطر فرونشست زمین " در کشور ما روز به روز استان‌ها و شهرهای بیشتری را درگیر خود می‌کند و بیم آن می‌رود که دیر یا زود اثرات این پدیده که از آن به عنوان زلزله خاموش در لایه‌های پایین‌تر زمین یاد می‌شود، در سطح زمین پدیدار شده و جان و مال مردم کشورمان را به خطر بیندازد.

درحال حاضر 602 دشت از 609 دشت موجود در کشور توسط فرونشست تهدید می‌شوند که یکی از جدی‌ترین خطرات متوجه دشت نیشابور است. نخستین نشانه‌های پدیده فرونشست زمین در دشت نیشابور سال 1385 بروز و ظهور پیدا کرد و اکنون بعد از گذشت ۱7 سال این فروچاله‌های عمیق و طویل آشکارا در قسمت‌های غربی و به تدریج در نقاط مرکزی نیشابور دیده می‌شوند؛ فروچاله‌هایی که کشاورزی، دامپروی، محیط زیست، حیات‌وحش، خطوط‌ راه‌آهن، آب، گاز، تأسیسات و بنا‌های این شهر را تهدید می‌کند.

بر اساس آمار آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی، پدیده فرونشست در دشت‌ نیشابور با میانگین نشست سراسری 86 میلیمتر در سال تقریبا 20 برابر حد نشست‌ نهایی قابل‌ قبول جهانی است.

این نشست که ناشی از برداشت‌های بی‌رویه ازمنابع آب‌زیرزمینی است، با تخلیه آب منافذ رسوبات ریزدانه به دلیل وزن لایه‌های بالایی آبخوان، فشردگی این رسوبات و با بروز رفتار پلاستیکی مواد ریزدانه بصورت درز و شکاف‌های کششی که عمق آنها از چند سانتیمتر تا عمقی بالغ بر ده‌ها متر است به صورت موضعی و معمولاً در بخش‌های میانی دشت ایجاد می‌شود‌.

در این رابطه، علی بیت‌اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در گفت‌وگو با موج درباره  ارزیابی اثرات فرونشست زمین در دشت نیشابور اظهار کرد: در آخرین بازدید که نهم مهر ماه از دشت نیشابور داشتم، افت حیرت‌انگیز و شدید سطح ایستابی در بازه زمانی چند دهه اخیر به طور واضح دیده می‌شد و دشت زیبا و منحصر بفرد نیشابور را در معرض خطر جدی قرار داده است.

 

بیشتر بخوانید:

فرونشست،‌ سرطانی در دل زمین/ لزوم پرداختن به این پدیده در برنامه هفتم توسعه

خشکسالی و تنگنای کم‌آبی، بحرانی که هنوز جدی گرفته نمی‌شود/ هشدار کارشناسان؛ مبارزه با خشکسالی، توسعه پایدار و مدیریت آن

 

وی ادامه داد: در منطقه‌ای که پیش از این، زمانی سطح آب زیرزمینی کمتر از بیست متر بود، اکنون عمق این آب‌ها به دویست تا سیصد متر رسیده و حتی در نواحی مجاور شهری نظیر غزالی، عمق آنها به صد و بیست متر بالغ شده است که این امر مستحدثات شهری نیشابور را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی بیان کرد: هنگام بررسی این پهنه فرونشست، در امتداد خط اصلی لوله گاز با عمیق ترین زون فرونشستی مواجه شدم که تا به‌حال دیده بودم و تصویری که همراه با تیم پژوهش از این پدیده ثبت کردیم، بازگوی فاجعه پیامدهای جبران‌ناپذیر فرونشست زمین است.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: عمق این شکاف بیش از ده متر، پهنای آن بیش از یک متر و طول آن بیش از سیصد متر بود. من که اغلب پهنه‌های فرونشستی کشور را بازدید کرده‌ام چنین ابعادی از شکاف های فرونشستی را ندیده بودم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه