English

رئیس دانشگاه صنعتی هویزه در گفتگو با موج؛

دانشگاه صنعتی شهدای هویزه در زمینه پژوهش های کاربردی مهار ریزگردها پیشگام است/آماده آموزش نیروهای متخصص در زمینه نفت و گاز هستیم

رئیس دانشگاه صنعتی هویزه گفت: این دانشگاه در حال انجام سه نوع پژوهش که شامل پژوهش نانو، پژوهش ریزگردها و نفت پتروشیمی است.

دانشگاه صنعتی شهدای هویزه در زمینه پژوهش های کاربردی مهار ریزگردها پیشگام است/آماده آموزش نیروهای متخصص در زمینه نفت و گاز هستیم

امین ضا نقره آبادی رئیس دانشگاه صنعتی هویزه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش خوزستان عنوان کرد: معمولاً از هفته پژوهش به عنوان یک نماد و معیار برای مهم جلوه دادن پژوهش استفاده می شود و دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی با به نمایش درآوردن دستاوردهای پژوهشی این موضوع تحقق می یابد اما باید گفت برای این کار بهتر است از فرهنگ پژوهش و تقویت این فرهنگ استفاده کنیم چرا که در جامعه کنونی فرهنگ پژوهش ملزوم تر از خود پژوهش است.

نقره آبادی ادامه داد: معمولاً برای انجام پژوهش به ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی نیازمندیم و ضعف در انجام و کم کاری در این امر مهم را به کمبود ابزار نسبت می دهیم . این در حالی است که چه بسا در بهترین آزمایشگاه ها هیچ پژوهش مفیدی انجام نمی شود و هیچ نوع کنکاشی در خصوص بررسی این موضوع که چرا ابزاری که برای آن هزینه میلیونی می شود هیچ نوع برگشت سرمایه ای ندارد و این موضوع را می طلبد که در هفته پژوهش هدفمان بیشتر نشر فرهنگ پژوهش باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شهدای هویزه با تاکید بر موضوع فرهنگ پژوهش بیان داشت: جهت ترویج فرهنگ پژوهش و نهادینه کردن آن باید از سن پنج سالگی شروع به کارکنیم و از طریق آموزشهای والدین در تربیت کودکان و واکنش آنها با حس کنجکاوی نسبت به محیط طبیعی اطرافشان برای کشف حقایق تشویق کنیم تا در نتیجه در سن بزرگسالی در هر سمت و مسوولیتی اعم از دانشجو و دانش آموز، مسوول و مدیریت قرار گیرد به سمت پژوهش گرایش پیدا کند.

وی افزود: مطمئناً پول و منابع مقوله ای مهم و کلیدی برای انجام پژوهش است اما همه این امکانات بدون داشتن فرهنگ پژوهش نتیجه و منفعتی برای انجام پژوهش های کاربردی در بر ندارد.

نقره آبادی با اشاره به حضور دانشگاه صنعتی هویزه در نمایشگاه هفته پژوهش استان خوزستان اذعان داشت: هدف از حضور این دانشگاه شناسایی توانایی های بالقوه و بالفعل و معرفی این دانشگاه جوان به مردم استان خوزستان است.

وی با اشاره به مهمترین دستاورد پژوهشی دانشگاه صنعتی هویزه علیرغم جوان بودن و کوچک بودن این دانشگاه در زمینه مهم ترین مشکل خوزستان از لحاظ محیط زیستی که همان مسئله ریزگردها است، گفت: با توجه به اینکه منطقه دشت آزادگان در زمینه بروز و تشکیل  ریزگردها مبدا و منشا است، این دانشگاه سعی بر آن داشته تا از پژوهش های کاربردی به صورت میدانی از آن منطقه استفاده کرده و با به کارگیری یک قطعه زمین یک هزار متری اقدام به مطالعاتی در کم کردن این معضل زیست محیطی کند.

نقره آبادی در خصوص پژوهش کم کردن ریزگردها تصریح کرد: در حال پرورش یکسری باکتری هایی هستیم که بتوانیم با پخش کردن این باکتری ها ریزگردها به همدیگر چسبیده و دیگر از حالت ریزگرد درآمده و باد قدرت جابجایی آنها را نداشته باشد. در حال حاضر این پروژه در کشور چین در حال انجام است اما انتقال باکتری از چین به علت تفاوت آب هوایی امکان پذیر نیست. ما از ظرفیت های دانشگاه صنعتی هویزه استفاده کردیم و این طرح پژوهشی که حدود 5 تا 10 سال به صورت کاربردی زمان بر است که خوشبختانه در سال اول این مرحله با موفقیت به پایان رسید.

این استاد دانشگاه  افزود: دومین کاربردی که می توان از پژوهش مذکور نام برد حاصلخیز کردن زمین ها برای کشاورزی است. که در نتیجه می توان به پرورش گیاهان کوچک برای خنک کردن هوا استفاده کرد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به کیفیت پژوهش در مقابل کمیت گفت: در دانشگاه صنعتی هویزه به دنبال کمیت و فراوانی پژوهش نیستم بلکه هدف و مبنای کار را بر کیفیت پژوهش در سطح عالی گذاشتیم و در حال حاضر این دانشگاه در حال انجام سه نوع پژوهش که شامل پژوهش نانو، پژوهش ریزگردها و نفت پتروشیمی است.

وی گفت: همجواری دانشگاه صنعتی هویزه با بزرگترین مخزن نفتی کشور این امر را واجب کرده که به تربیت نیروی انسانی و انجام پژوهش در زمینه نفت و گاز به مذاکره و انعقاد تفاهم نامه ای با شرکت ملی مناطق نفت خیز بپردازیم.

نقره آبادی در جواب خبرنگار موج نسبت به بزرگترین چالش اصلی دانشگاه ها برای انجام پژوهش گفت: به عنوان کسی که عضو هیئت علمی هستم آئین نامه و پول را مهم و لازم می دانم اما به عقیده بنده فرهنگ پژوهش مهمتر از پول و آئین نامه است. به عنوان مثال اگر مقالات علمی هیچ امتیازی برای اساتید و اعضاء هیئت علمی نداشته باشد باز با استفاده از رسالتی که فرهنگ پژوهش برای ما بوجود می آورد نباید از تنها ترین راه که به ارائه گزارش های پژوهشی به جهان است دست برداریم و به این فرهنگ برسیم که این آئین نامه ها تنها تسهیل کننده راه هستند و پژوهش رسالتش کمک به رفاه بشریت است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه