English

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی اصفهان در گفتگو با موج مطرح کرد:

فعالیت صنایع در اصفهان فرصت است یا تهدید / بی‌مهری نسبت به حقابه قانونی و طبیعی اصفهان

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مشکلات اصفهان در زمینه محیط زیست، فرونشست، آلایندگی‌های زیست‌محیطی ناشی از صنایع بزرگ به تهدیدی برای شهر، زیست بوم و سلامتی شهروندان این شهر تبدیل شده است.

فعالیت صنایع در اصفهان فرصت است یا تهدید / بی‌مهری نسبت به حقابه قانونی و طبیعی اصفهان
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، مجید نادرالاصلی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار موج اصفهان با اذعان به ظرفیت‌های بالقوه و فراوان پهنه سرزمینی استان اصفهان گفت: مشکلات اصفهان در زمینه محیط زیست، فرونشست و آلایندگی‌های زیست‌محیطی ناشی از صنایع بزرگی مانند فولاد و پالایشگاه اصفهان به تهدیدی برای شهر، زیست‌بوم و سلامتی شهروندان تبدیل‌شده و لازم است این مهم را بررسی کنیم که حجم بالای درآمد این صنایع به‌طور اخص، چه منفعتی برای اصفهان به‌دنبال داشته است.

 

فرصت استثنایی و بالقوه اصفهان در تولید کار و ثروت

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به جایگاه ملی خود و نقشی که در بدنه حاکمیت به‌عنوان یک شهروند اصفهانی ایفا کرده، به تشریح ابعاد تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی، زیست‌بوم و همین‌طور روحیات تیزبینی، نکته‌سنجی، خلاقیت، بداهه‌گویی و نگرش مردم اصفهان در تعاملات اجتماعی-اقتصادی و ایثارگری و شهادت پرداخت.

او افزود: استقرار استان اصفهان در مرکز مدیریت استراتژیک و نقشی که این استان در پشتیبانی و حمایت جدی از کلیت کشور ایفا کرده، می‌طلبد که مجموعه کلان حاکمیتی در سطح ملی، استانی و شهری، دارای اندیشه و ظرفیت‌های بالایی باشند تا از فرصت استثنایی و بالقوه اصفهان در تولید کار و ثروت برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده کنند و این در حالی است که اصفهان از کمترین حمایت‌ها برخوردار است. دراین‌باره می‌توان به مدیریت غیربومی میراث، پالایشگاه، دانشگاه و موارد فراوان دیگری اشاره کرد که در طول این سال‌ها زمینه‌ساز مشکلات و گلایه‌هایی از سوی مردم اصفهان شده است.

 

بی‌مهری نسبت به حقابه قانونی و طبیعی اصفهان

نادرالاصلی از تلاش‌های ایثارگرانه و مدبرانه مردم اصفهان در شرایط دفاع مقدس سخن گفت و افزود: وصیت‌نامه شهدا و رشادت‌های فرماندهانی همچون شهید خرازی‌ها، مصداق‌هایی از توانمندی و ایثارگری مردم اصفهان است و این در حالی است که سال‌ها نسبت به حقابه قانونی و طبیعی اصفهان برای جریان زاینده‌رود بی‌مهری شده است و بدون توجه به نیاز استان، آب به استان شرقی همجوار ما منتقل شد و کشاورزان ما به‌ویژه در شرق که روزی زکات‌دهنده بودند، درگیر مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

 

بدهی هزار میلیارد تومانی پالایشگاه اصفهان بابت آلایندگی

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به استقرار صنایع بزرگی مانند فولاد، پالایشگاه، نیروگاه‌هاو... و تولید انبوه آلاینده‌های زیست‌محیطی و مصرف مازوت، رتبه اول ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و مصائب دیگر، اعلام کرد: پالایشگاه اصفهان هزار میلیارد تومان بابت آلایندگی به اصفهان بدهکار است و اکنون مدعی صنعت سبز است در حالی که اگر درآمدهای آلایندگی صنایع برای اصفهان هزینه می‌شد، امروز با حجم عدیده مشکلات در بخش‌های حمل‌ونقل، عمران، آب، محیط‌زیستی و چالش‌های فرهنگی-تفریحی مواجه نبودیم.  توسعه شهرک‌ها و واحدهای صنعتی از دیگر موضوعات جدال‌برانگیز برای اصفهان است و این پرسش وجود دارد که چرا درآمدهای آلایندگی برای اصفهان هزینه نمی‌شود.

 

آیا درآمدهای آلایندگی صنایع استان در اصفهان هزینه می‌شود؟

او ادامه داد: باید ببینیم در قبال تولید و درآمدهای بالا، مجموعه‌های نفتی مانند پتروشیمی، پالایشگاه و درآمد فوق‌العاده فولاد مبارکه در حالی که خود را فوق‌اقتصادی مطرح می‌‌کنند، چه خدماتی به اصفهان عرضه می‌دارند؟ زمانی که حتی جریمه آلایندگی خود به این شهر را نمی‌پردازند، باید مدیریت استان و کشور پاسخ دهند پالایشگاه در قبال توسعه و با این حجم آلایندگی، برای اصفهان چه زیان یا منافعی داشته، تولید و درآمد در کجا مصرف می‌شود؟ چرا درآمدهای آلایندگی صنایع استان در اصفهان هزینه نمی‌شود؟ البته، ما افتخار می‌کنیم که فرصت‌هایی برای توسعه صنعت، زیست خوب، تولیدات مواد لبنی و... داشته باشیم، اما سود آن‌، وقتی که اصفهان بالاترین میزان آلایندگی را تحمل می‌کند، کجا هزینه می‌شود؟

این مقام مسئول ادامه داد: این تعداد واحدهای صنعتی در سطح استان و آسیب‌هایی که از ناحیه فعالیت صنایع به اصفهان تحمیل می‌شود، فرصت است یا تهدید؟ تاسیس نیروگاهی در اصفهان به‌منظور تامین برق کشور، توسعه پالایشگاه و افزایش آلایندگی‌ها و مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها بخشی از مواردی است که جای بحث و بررسی دارد و مطالبه‌ای است که باید پیگیر آن باشیم.

 

وزارت نیرو متولی اصلی تامین و مدیریت آب است

نادرالاصلی با اذعان به چالش‌های موضوع آب و حقابه اصفهان، از مشکلات شهرداری اصفهان در تامین آب فضای سبز گفت و یادآور شد: شهرداری و مدیریت شهری وظیفه‌ای برای تامین آب ندارد و وزارت نیرو متولی اصلی و سپس نهادهای دیگر ازجمله محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید توجه داشته باشند که علاوه بر تهدیدات فرونشست، زیست مردم با مشکلاتی مواجه شده است. چنانچه استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز و متاسفانه برخی محصولات کشاورزی، زیبنده مردم اصفهان که رتبه اول صرفه‌جویی در مصارف آب را دارند، نیست.

 

انتقال آب دریا، حرکت جهادی و متهورانه دولت سیزدهم

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت نهادهای متولی تامین آب اصفهان، تخصیص هزینه‌ها و افزایش سرمایه طبق مصوبه شورا برای انتقال آب به اصفهان، توضیح داد: تونل سوم کوهرنگ به طول 25 کیلومتر با هزینه اصفهان ساخته شد، ولی با اماواگرهای فراوان در ذخیره‌سازی آب در پشت تونل مواجه شدیم.

نادرالاصلی گفت: با آورده 20 تا 40 میلیون مترمکعب آب که می‌تواند به پشت سد منتقل شود، هنوز مشخص نیست استفاده‌کننده آب چه کسی است. از طرفی، بهشت‌آباد بهترین فرصت‌های گردشگری، توسعه و ارتقای کیفیت موارد زیست‌محیطی، کشاورزی و دامداری را می‌توانست برای چهارمحال ایجاد کند که متاسفانه، عده‌ای مردم‌فریب این ادعای کذب که اصفهان می‌خواهد آب را ببرد را مطرح کردند و این طرح نیز به‌جایی نرسید. حال گزینه انتقال آب دریا به‌عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب در دو فاز عملیاتی شده و با توجه به 530 کیلومتر لوله‌گذاری در کمتر از 18 ماه بدون اعتبار ملی و صرفا با پول صنعت، حرکت جهادی و متهورانه‌ای است که در دولت سیزدهم تحقق یافت.

 

ضرورت توقف بارگذاری بر زاینده‌رود و استفاده از آب‌های زیرزمینی

مجید نادرالاصلی با بیان موقعیت جغرافیایی و استراتژیک اصفهان، اعلام کرد: اگر صنعت در اصفهان مصارف انرژی خود را مدیریت و به‌ویژه آب خود را تامین کند، ما مخالف رشد و توسعه صنعت براساس رعایت الگوهای استاندارد زیست‌محیطی نیستیم.

این مقام مسئول افزود: با ورود آب دریا به‌عنوان یک مطالبه جدی، لازم است بارگذاری بر زاینده‌رود و استفاده از آب‌های زیرزمینی نیز متوقف شود. علاوه بر این، نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مجموعه مدیریت استان و شهرداری هم می‌توانند با تعاملات منسجم و هماهنگ، حقابه اصفهان را مطالبه کنند. در واقع، زمانی که اصفهان از حمایت بالادستی برخوردار شود، می‌تواند مسائل خود را حل کند.

 

نرخ بالای آسیب‌های اجتماعی متاثر از پدیده مهاجرت

وی درباره دیگر معضلات شهر اصفهان گفت: امروز اصفهان با رتبه اول ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و گسترش و نرخ بالای آسیب‌های اجتماعی متاثر از پدیده مهاجرت بدون برنامه‌ریزی و ارزیابی ظرفیت این شهر که زمینه‌ساز رشد مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار را رقم زده، ما را با فقدان مدیریت بهره‌ورانه روبه‌رو کرده که موجب تشدید مشکلات مردم شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درباره معضل مهاجرت در اصفهان، اظهار کرد: یک میلیون مهاجر در اصفهان نیازمند یک میلیارد مترمکعب آب (سالانه 1000 میلیون مترمکعب به ازای فرد) هستند، میزان آلایندگی که این جمعیت ایجاد می‌کند، فرصت‌های اشتغال، حمل‌ونقل، مدرسه، بهداشت و درمان و دیگر خدماتی که دریافت می‌کنند، مستلزم نگاه مسئولانه دولت در این زمینه است. اگر در مجموعه مدیریت شهری و حاکمیتی انسجام و برنامه‌ریزی داشته باشیم، می‌توانیم برای اصفهان گام‌های موثری برداریم.

 

جایگاه برتر اصفهان در پرداخت مالیات و ارزش‌افزوده

نادرالاصلی، جایگاه اصفهان در پرداخت مالیات و ارزش‌افزوده را حائز اهمیت دانست و گفت: استان اصفهان در رده‌های برتر پرداخت مالیات قرار دارد در حالی که در بهره‌مندی از آن و تخصیص بودجه به این موضوع توجه نمی‌شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: بودجه در سال 1402، 22 هزار میلیارد بوده که باید جذب می‌شد تا هزینه شود. امسال حدود 30 هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده و اگر در تخصیص بودجه، فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه اصفهان در نظر گرفته شود، بودجه 60 هزارمیلیاردی هم می‌توانست هزینه شود؛ بنابراین باید آنچه حق اصفهان است را مطالبه کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی اصفهان اضافه کرد: ثروت‌های فراوانی در اصفهان سرگردان هستند. به دلیل استفاده نکردن از فرصت‌ها و سرمایه‌ها و اینکه نتوانسته‌ایم فرش قرمز برای افراد موثر پهن کنیم، گام‌های موثری نیز برای اصفهان برنداشته‌ایم.

نکته دیگر در سخنان نادرالاصلی این بود که از 30 هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری، 10 هزار میلیارد تومان مربوط به فروش تراکم در سال 1403 برآورد شده که به نظر می‌رسد ساخت‌وسازها انجام می‌شود و مردم نیز پرداخت‌ها را انجام می‌دهند. همان‌گونه که در سال 1402 از محل فروش تراکم، بیش از 7 هزار میلیارد تومان درآمد کسب و هزینه شده است.

 

اصفهان نیازمند بیش از 1100 دستگاه اتوبوس است

 مجید نادرالاصلی با اذعان به مشکلات حمل‌ونقل و کمبود وسایل نقلیه عمومی، بیان کرد: امروز اصفهان نیازمند بیش از 1100 دستگاه اتوبوس است و این در حالی است که از افتخارات صنایع بزرگ در اصفهان صحبت می‌کنیم، اما این پرسش مطرح است که برای حمل‌ونقل پاک و دسترسی مردم به وسایل حمل‌ونقل عمومی چه کرده‌ایم؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه