English

رئیس میراث فرهنگی کاشان خبر داد؛

برگزاری همایش مقام نکوداشت عبدالرزاق کاشی در کاشان

رئیس میراث فرهنگی کاشان از برگزاری همایش مقام نکوداشت عبدالرزاق کاشی در کاشان در دوره زند و قاجار خبر داد.

برگزاری همایش مقام نکوداشت عبدالرزاق کاشی در کاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، دانایی نیا همزمان با سالروز ثبت خانه تاریخی عبدالرزاق کاشی در تجلیل از مقام عبدالرزاق کاشی حاکم قدرتمند و ارزشمند کاشان گفت: عبدالرزاق کاشی که اواخر دوره زندیه و قاجار می زیست شخصیتی است که در طول ۴ دهه دوره حکمیت خود درکاشان آثار فاخر به جا گذاشته از جمله مرمت و باز سازی بازار کاشان و ابنیه های مختلف در سطح شهر کاشان بوده است.

وی با بیان اینکه کاشان یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران است، اظهار داشت:کاشان تاریخ پرفراز و نشیبی داشته و بزرگانی در آن رشد کرده اند که خورشید روزگار خود بودند.

 این مقام مسئول هم چنین گفت: این شهر کم ستاره درخشان به خود ندیده است. عالم، مفسر، فقیه، نقاش، خطاط، منجم و پرورش یافته خاکی هستند که از دیرباز نخبه پرور بوده هست.

دانایی نیا افزود: صحبت از عبدالرزاق کمی سخت است مردی که بعد از زلزله ویرانگر  سال 1192 هجری قمری بناهای متعددی را مرمت کرد یا از نو ساخت از جمله" بازار، حمام خان، آب انبار خان، مسجد خان، مرمت مسجد جامع "و ... مرد والامقامی که تاریخ کاشان مدیون اوست. عبدالرراق پرورش یافته دو خاندان پرصلابت و اصیل غفاری ها و شیبانی است. دست پرورده میرمعزالدین غفاری که یکی از بی نظیرین شخصیت های صاحب قلم در کاشان است. سرسلسله شجره غفاری در گوهر و نژاد از اولاد ابوذر غفاری هستند. جد اعلای این خاندان میرزا معزالدین است که از عمال و صاحبان قلم کاشان بود که در سال ۱۱۶۲هجری قمری از جانب کریم‌خان زند به حکومت کاشان، قم، نطنز و جوشقان منصوب شد. طبق شواهد تاریخی گویا عبدالرزاق خان داماد میرمعزالدین غفاری بوده یا نسبت نزدیکی داشته است واقعا جای اینگونه همایش ها برای معرفی مفاخر و مشاهیر کاشان خالی است.

 گردشگردی پرسودآورترین صنایع جهان و بهترین گزینه برای جایگزین صنعت نفت

 وی با اشاره به اینکه از بعد گردشگری نیز این همایش اهمیت چندانی دارد، افزود: خانه ای که منسوب به عبدالرزاق خان است و یکی از قدیمی ترین و فاخرترین  خانه های هست که  اکنون در آستانه ویرانی است. معلوم نیست چند زمستان و باران را تحمل کند. این خانه اگر مرمت و بازسازی شود و به همت بخش خصوصی  می طلبد که این خانه منحصربه فرد را تبدیل به یک هتل زیبا نماید یا حتی موزه ای شود که داشته های فرهنگی را دو چندان کند. کاشان به شدت تشنه موزه های تخصصی است. این خانه با وسعتی که دارد می تواند همزمان چند موزه را در خود جا بدهد. شهری که هم مظهر تاریخ است هم مظهر تشیع شهری که مذهب، دین، تاریخ و فرهنگ را همزمان دارد و نمونه بارز یک شهر با الگوی ایرانی- اسلامی است.

این مقام  مسئول اظهار داشت:امروزه در جهان کشورهایی راه توسعه را در پیش گرفته اند که گردشگری نگاه ویژه ای دارند.

رئیس میراث فرهنگی کاشان گفت: گردشگردی به عنوان یکی از پرسودآورترین صنایع جهان می تواند بهترین  گزینه برای جایگزین نفت باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه