English

چهل و هشتمین سالروز ثبت تیمچه تاریخی امین الدوله کاشان در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، تیمچه تاریخی امین الدوله را یادگار ارزشمند خاندان غفاری در کاشان دانست و از تصویب ساماندهی این مجموعه بی نظیر در ستاد بازآفرینی شهری خبر داد.

 چهل و هشتمین سالروز ثبت تیمچه تاریخی امین الدوله کاشان در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، احمد دانائی‌نیا به بهانه چهل و هشتمین سالروز ثبت تیمچه تاریخی امین‌الدوله در فهرست آثار ملی گفت: کاشان دارای یکی از طولانی‌ترین بازارهای تاریخی جهان است و نشان دهنده تعاملات اقتصادی پویا با حرف متنوع بوده است. با عنایت به نقش حیاتی بازار کاشان، مصوب شد تا برای ساماندهی بخشی از این بازار، مبلغی بالغ بر ١۵٠ میلیارد ریال با مشارکت میراث فرهنگی و ستاد بازآفرینی شهری هزینه شود که خوشبختانه طرح های احرایی آن توسط میراث فرهنگی تهیه شده و به محض تخصیص اعتبار آماده اجرا خواهد بود.

وی، تیمچه‌ امین الدوله را یکی از مهم‌ترین و زیباترین تیمچه‌های ایرانی دانست و تأکید کرد: بازار کاشان که از عهد سلجوقیان تا زندیان از مهم ترین و زیباترین بازارهای ایران بوده، در اواخر قرن دوازدهم هجری قمری بر اثر زلزله به کلی ویران شد اما در دوران قاجار به دست معماران چیره دست ایرانی به نحو مطلوب بازسازی شد و رونقی دوباره گرفت. تاریخ دقیق اتمام ساخت این بنا ۱۲۸۵ هجری قمری است که به دستور فرخ خان غفاری کاشی ملقب به امین‌الدوله ساخته شد.

دانائی‌نیا افزود: خاندان غفاری کاشی یکی از مهمترین خانواده‌های اصیل کاشانی بودند که جد بزرگ این خاندان میرزا معزالدین، از عمال و صاحبان قلم کاشان بود که در سال ۱۱۶۲ه.ق از جانب کریم‌خان زند به حکومت کاشان، قم، نطنز و جوشقان منصوب شد. در میان خاندان غفاری کاشانی چندین نفر جزو رجال معتبر و مؤثر و صاحب نام بودند که چند تن از آنان در دربار ناصرالدین‌شاه نخست متصدی امور حکومتی و ریاست تفنگ‌داری بوده و بعدها به مقامات مهم مملکتی رسیدند.  فرخ‌خان امین‌الدوله (۱۲۳۰-۱۲۸۸ق) که از روزگار پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار به دستگاه درباری راه یافت، نخستین فرد شاخص و کاردان و پرتوان و سرسلسله یکی از ده شاخه پسری این خاندان بود که مناصب مهم دولتی و دیوانی و درباری را بر عهده داشت.

عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه کاشان اضافه کرد: تیمچه امین‌الدوله دارای سه طبقه بنای مستحکم و مسقف مرتفع با دهانه وسیعی است که نظیر آن کمتر دیده نشده و علاوه بر زیبایی‌های خیره‌کننده و شاهکارهای هندسی که این بنا را ممتاز و در نوع خود بی مانند ساخته، در استحکام ساختمان، طرح و اجرای آن چنان دقت و مهارتی به کار برده شده که پس از گذشت بیش از صد سال، کوچکترین خللی در بنیان این بنا پدیدار نشده است.

این استاد دانشگاه، تزئینات هندسی آسمانه تیمچه امین‌الدوله را که با مقرنس‌کاری و پیوند آجر و کاشی اجرا شده، نمونه بارز سبک ایرانی دانست و تصریح کرد: هندسه دقیق و هارمونی رنگ، زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.

تیمچه امین الدوله در تاریخ 27/10/1353 به شماره 1016 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه