English

یک خبر خوب/نبرد و پیروزی علم بر بیماری؛

اهدای سلول های بنیادی خونساز ردی به رنگ زندگی/گیلان پیشرو در فناوری سلول های بنیادی کشور

شبکه ملی سلول های بنیادی خونساز (شاخه گیلان) از سال 1399 در بیمارستان رازی رشت فعالیت خود را آغاز کرده و با مشارکت بیشتر مردم و اهدای سلول های بنیادی خونساز در آستانه تحولی بزرگ قرار خواهد گرفت.

اهدای سلول های بنیادی خونساز ردی به رنگ زندگی/گیلان پیشرو در فناوری سلول های بنیادی کشور

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، سلول‌های بنیادی اصطلاحی که امروزه در بسیاری از گزارش‌های خبری مربوط به دنیای زیست‌شناسی و پزشکی شنیده می‌شود. در واقع این سلول‌ها برای بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های جدی، نویدبخش روش‌های درمانی جدید است. این سلول‌ها با قابلیت‌های ویژه در تمایز، بازسازی و ترمیم بافت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخور دارند.

واضح‌ترین تعریف برای این نوع از سلول‌ها این است که این سلول‌ها در واقع یاخته‌های بنیادی بدن هستند و تمام سلول‌های دیگر با عملکردهای تخصصی از این سلول‌ها منشعب می‌شوند.

یاخته‌های بنیادی این قابلیت را دارند که تحت شرایط مناسب در بدن یا آزمایشگاه، به تقسیم سلولی ادامه دهند.

درمان با سلو­ل­ های بنیادی برای بیماری­ های صعب العلاجی که تاکنون غیر قابل درمان تلقی می­ شدند راه حل ارائه می کند.

ویژگی­ های استثنایی سلول ­های بنیادی در مقایسه با سایر روش ­های درمانی و داروها باعث شده این سلول ها از سال­ ها پیش تاکنون ابزار درمانی مورد توجه پزشکان باشند.

بافت ­ها و اندام­ های آسیب دیده با کمک سلول­ های بنیادی ترمیم می­ شود. قابلیت­ های کم نظیر سلول­ های بنیادی در ترمیم و احیا، باعث شده این سلو­ل­ ها ابزار درمانی مناسبی برای محققان و پزشکان باشد.

پیشرفت­ های اخیر و تحقیقات گسترده در این حوزه باعث شده ایران یکی از کشورهای موفق در حوزه سلول درمانی به شمار آید. درمان­ های مبتنی بر سلول­ های بنیادی در ایران به ویژه گیلان و رشت، در مقایسه با سایر کشورها به عنوان یک خدمت با کیفیت و در عین حال ارزان در دسترس است.

اهدای سلول های بنیادی خونساز ردی به رنگ زندگی

در این راستا، با دکتر بهرام دربندی، فوق تخصص خون و سرطان کودکان و مسئول مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز (شاخه گیلان) که در بیمارستان رازی رشت مستقر است؛ به گفت و گو نشستیم تا در این راستا بیشتر بدانیم.

 وی با اشاره به نقش سلول های بنیادی و پیوند مغز استخوان به عنوان یکی از روش های درمانی موثر برای برخی بیمارانی که روش های درمانی دیگری ندارند اظهار کرد: ثبت نام از خیرین و اهدا کنندگان سلول های بنیادی در گیلان، هدف از راه اندازی این شبکه  است که به یاری خدا و مدد و همراهی آنان بتوانیم به درمان برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج کمک کنیم.

 این مسئول، بیماری های بدخیم و سرطان ها، بیماری‌های نقص ایمنی و بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج را از جمله بیماری هایی دانست که برای درمان نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارند.

دربندی تصریح کرد: بهترین اهداکنندگان به این بیماران در واقع برادران و خواهران شخص بیمار هستند که به صورت ژنتیکی با هم سازگارترند اما از آنجایی که در خانواده های امروزی تعداد فرزندان کم شده است و حتی شانس درمان از این طریق نیز بین 25 تا 50 درصد وجود دارد؛ بسیاری از بیماران در این خصوص دچار مشکل می شوند که با راه اندازی چنین مراکزی سعی در رفع این کمبود داریم.

اهدای سلول های بنیادی خونساز ردی به رنگ زندگی

مسئول مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز (شاخه گیلان) با ابراز اینکه خوشبختانه با تلاش و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی گیلان این مرکز در بیمارستان رازی رشت راه اندازی شده است تا افراد داوطلب نیکوکار و خیر در این مرکز ثبت نام کرده و در صورت تطابق ویژگی‌های ژنتیکی آنان با بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی، در اهدای سلول های بنیادی مشارکت کنند؛ اظهار داشت: این نوع مراکز در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و تاکنون نیز بسیاری از بیماران ما از اهدا کنندگان آن مراکز استفاده کرده اند، از این رو امیدواریم امروز در کشور و استان ما با راه اندازی این مراکز نجات بخش زندگی بیماران صعب‌العلاج باشیم.

دربندی با بیان اینکه امروزه با توجه به پیشرفت‌های علمی و پزشکی، دریافت سلول‌های بنیادی مانند گذشته به صورت مستقیم از مغز استخوان با شرایط دردناک قبلی انجام نمی شود؛ افزود: در بسیاری از موارد با دریافت یک واحد خون کامل از رگ محیطی، این اقدام صورت می‌گیرد و برای فرد اهدا کننده نیز هیچ گونه خطر و ضرری نداشته و ندارد.

وی همچنین یادآور شد: این نوع مراکز به صورت شبکه ملی و جهانی در حال فعالیت هستند و افراد ۱۸ تا ۴۵ سال سن، از سراسر جهان توانایی اهدای سلول بنیادی را دارند.

این مسئول، با شاره به اینکه انجام این پروسه به گونه ای است که از متقاضی، ۵ تا ۶ سی سی خون محیطی گرفته می شود، ادامه داد: برای کارشناس آزمایشگاه به منظور بررسی و آزمایش ژنتیک (HLA typing)  ارسال می شود و اگر آزمایش فرد اهداکننده با گیرنده خاصی همخوان شد طی ۳ الی ۴ روز با دریافت دارو یا ماده ای به بدن که موجب افزایش سطح استم سل خون می شود، یک واحد خون از اهدا کننده گرفته و استم سل ها طی یک پروسه بسیار پیچیده جداسازی شده و به فرد گیرنده پیوند زده می شود.

وی با بیان اینکه، بزرگترین مسئله ای که با آن درگیر هستیم پایین بودن احتمال اینکه دو نفر ژنتیک همسانی داشته باشند است؛ تاکید کرد: از آنجایی که ادامه زندگی و درمان قطعی بیماران به ویژه کودکان سرطانی و صعب العلاج با انجام شیمی درمانی های متعدد امکان پذیر و امید بخش نیست؛ پیوند سلول های بنیادی تنها روش درمان این بیماران محسوب می شود.

این پزشک گیلانی فوق تخصص خون و سرطان کودکان با بیان اینکه تاکنون در گیلان کد خونی 261 نفرگیلانی ثبت شده است؛ افزود: در آلمان 4 میلیون نفر در پذیره نویسی سلو های بنیادی خونساز ثبت نام کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هرچه بانک سلول های بنیادی خونساز ما غنی تر باشد، کار ما نیز تاثیر بیشتری خواهد گذاشت زیرا به تعداد بیشتری از بیماران چشم انتظار درمان می توانیم کمک کنیم.

 دربندی در پایان از همه مردم و خیران خواست تا با مراجعه به مرکز مذکور و اهدای سلول های بنیادی خونساز، این مرکز را هر چه بیشتر همراهی نمایند.

گفتنی است، این مرکز در طبقه دوم بخش اورژانس بیمارستان رازی مستقر بوده و داوطلبان ثبت نام در این مرکز می توانند همه روزه در ساعات اداری به آن مرکز مراجعه نموده و یا برای هماهنگی با شماره مستقیم ۰۹۹۳۶۳۴۲۲۰۹ (@Stemguilan)تماس حاصل نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه