English

مدیر کلینیک خانه زخم اصفهان در گفتگو با موج مطرح کرد:

مغفول ماندن رشته تخصصی مدیریت و درمان زخم در وزارت بهداشت / نقطه ضعف اساسی در آموزش های آکادمیک و دانشگاهی

مدیر کلینیک خانه زخم اصفهان از مغفول ماندن رشته تخصصی مدیریت و درمان زخم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ابراز تاسف کرد.

مغفول ماندن رشته تخصصی مدیریت و درمان زخم در وزارت بهداشت / نقطه ضعف اساسی در آموزش های آکادمیک و دانشگاهی
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

،حمیدرضا زینلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، با بیان آنکه درمان زخم بویژه در بیماران دیابتی روشی مبتنی بر یافته های علمی و دانش تخصصی است ، بیان داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بصورت یک رشته تخصصی وابسته به رشته های پزشکی و پیراپزشکی مورد توجه قرار گرفته است، از مغفول ماندن این موضوع در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان ابراز تاسف کرد.

وی که فارغ التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است با اشاره به علاقمندی خود به حیطه درمان و تلاش هایی که در جهت ارتقای سطح دانش و تخصص خود در زمینه مدیریت زخم نموده است، گفت: از همان ابتدا بجای آنکه صرفا درگیر فعالیت روتین پرستاری شوم، با علاقمندی که به موضوعی فراتر داشتم، با رشته درمان و مدیریت زخم آشنا شدم. رشته ای که در بسیاری از کشورها دارای دانشکده های اختصاصی است، در قالب یک رشته فن آموز تخصصی مطرح است و فراگیران این رشته می توانند بصورت تخصصی اقدامات درمانی لازم را برای بیماران مبتلا به زخم انجام دهند.

زینلی با بیان اینکه فراگیری دوره های تخصصی مدیریت و درمان زخم از طریق ارتباط با کمپانی ها و شرکت های دانش بنیان که محصولات درمان زخم را ابداع و تولید می کنند، افزود: با تمرکز بر مدیریت زخم به منظور فراگیری کار با این محصولات، آموزش های دانش تخصصی و آکادمی محور با کسب گواهی های مورد تایید از شرکت WCET از کشور استرالیا، ICW از آلمان و کسب سرتیفیکیت بین المللی دوره پیشرفته از اتحادیه زخم اروپا((EWMA وارد عرصه درمان زخم شدم.

کارشناس تخصصی مدیریت زخم با اذعان به مغفول ماندن این رشته در وزارت بهداشت و درمان کشور، یادآور شد: این در حالی است که بیماران فراوانی که دچار زخم های مختلف شده اند و بویژه بیماران دیابتی نیازمند دسترسی مطمئن به شیوه های درمان زخم مبتنی بر دانش روز هستند. این موضوع بعنوان یک نقطه ضعف اساسی در آموزش های ما مطرح است و هنوز جایگاهی برای آن تعریف نشده است.

حمیدرضا زینلی در صحبت از دهمین کنگره بین المللی زخم که به تازگی در تهران برگزار گردید، از پذیرش مقاله های خود در این کنگره خبر داد و گفت: در این کنگره، تعریف نشدن فعالیت کلینیک درمان زخم در وزارت بهداشت کشور نیز مطرح شد که اگر مجوزهای لازم برای مراکز مورد تایید درمان زخم صادر نمی شود، فعالیت آنها تابع چه شرایطی است؟ و اگر فعالیت آنها مورد تایید است، چرا نسبت به صدور مجوزهای لازم اقدام نمی شود؟ البته، در حال حاضر درمانگران زخم می توانند در مطب پزشکان فعالیت نمایند ولی امکان نصب تابلو "کلینیک درمان زخم" وجود ندارد و می توانند از واژه "واحد مراقبت از زخم " استفاده نمایند که خود جای نقد و بررسی دارد.

مدیر کلینیک خانه زخم اصفهان در ادامه، به فرصت های سوء استفاده برخی افراد سودجو در ارتباط با کمپانی های عرضه محصول اشاره کرد که بدون تخصص و گذراندن دوره های لازم مبادرت به درمان زخم بیماران نموده و مشکلاتی را نیز برای آنها ایجاد کرده اند.

زینلی توضیح داد: در کشور ما کلینیک های متعددی وارد عرصه مدیریت و درمان زخم بصورت متمرکز شده اند و افراد آموزش دیده طبق تشخیص مراحل و وضعیت زخم می توانند با اطمینان قلبی به بیمار اطلاع دهند که امکان بهبودی وجود دارد  و در غیر اینصورت، هشدارهای لازم در هنگام نکروز و گانگرن (تشدید عفونت در هنگام مرگ بخشی از بافت) را به بیمار می دهیم. بافتی که گانگرن شده است، از حیطه درمان ما خارج شده و در این مرحله با ارجاع به متخصص مربوطه، قطع عضو بعنوان یک روش درمان مانع از پیشروی عارضه می شود.

کارشناس تخصصی زخم و استومی در بیان روند کلینیکال درمان، انتقال حس صمیمیت با رعایت اصول اخلاقی به بیماران را موجب همراهی و اعتماد بیمار به روند درمان  دانست و گفت: روزانه بین 25 تا 45بیمار داخل درمانگاه پذیرش می شوند و به حدود 20 تا 30 نفر در منزل خدمت رسانی می کنیم و خوشبختانه تا این لحظه هیچ شاکی نداشته ایم و به لطف دعای مردم توانسته ایم خدمات بهتری ارائه دهیم.

او یکی از مشکلات در پروسه درمان زخم را ناآگاهی افراد عنوان کرد و افزود: در عین حال که زخم عارضه وحشتناکی است وقتی در کنار سابقه ابتلا به سندرم متابولیک مانند چاقی، ابتلا به دیابت و دیگر بیماری های زمینه ای باشد، مستلزم دقت بیشتری در بررسی شرح حال بیمار ازجمله سن، چگونگی رژیم غذایی، فیزیک بیمار، مشکلات گوارشی و...است تا بر اساس مشاهدات وضعیت زخم و دانش تخصصی درمان زخم  وارد عمل شویم. کمبود اطلاعات و دانش زخم در دانشگاه های ما از چالش های درمان است که می تواند منجربه تشدید مشکلات بیماران شود.

به گفته زینلی، دانشجویان رشته های پرستاری و پزشکی بصورت تخصصی درباره درمان زخم مطلبی نمی آموزند و برخی بیماران به دلیل فقدان اطلاعات کادر درمان، به قطع عضو رهنمون می شوند. چنانچه، طبق آمارها، سالانه بالغ بر 500تا 1000بیمار در بیمارستان ها در مسیر لازم و درست درمان زخم قرار نمی گیرند و درگیر قطع عضو می شوند.

او یکی از اهداف خود را آموزش آکادمیک رشته درمان زخم و دسته بندی متفاوت براساس اطلاعات کمپانی ها و دانش بنیان هایی که محصولات مناسبی برای درمان زخم عرضه می کنند، عنوان کرد و سختی این روند را مربوط به مشکلات تحریم و ارز که باعث حضور فصلی محصولات و نمایندگان کمپانی ها در کشور و محدودیت امکان دسترسی منظم به این محصولات می شود، دانست.

کارشناس تخصصی زخم و استومی با ابراز خرسندی از تخصیص ارز دولتی به داروهای درمان زخم بیماران دیابتی، آن را نکته طلایی و امید بیشتری در کوتاهتر شدن دوره درمان بیان کرد و افزود: اکنون  با اطمینان بیشتری می توان به بیماران تضمین داد که با ابزار و داروهای در دسترس، درمان زخم بصورت قطعی نتیجه بخش باشد. هرچند باید درنظر داشت که در علم پزشکی هیچ چیز صددرصد و قطعی نیست. 

مدیر کلینیک خانه زخم اصفهان از فعالیت های خود با هدف گسترش این تخصص در سطح کشور سخن راند و اظهار کرد: از سال 96برگزاری کلاس های آموزشی درمان زخم را راه اندازی کردیم و از سراسر کشور فراگیرانی هستند که بصورت متمرکز در اصفهان برای کسب آموزش مراجعه می کنند. ضمن آنکه در بیش از 20 استان کشور دوره های تدریس را برگزار کرده ام.

او از برگزاری سالانه 4تا5 دوره آموزشی و استقبال پزشکان و پرستاران برای حضور در این کلاس ها خبر داد و گفت: علاوه بر توسعه این دانش در سطح کشور و کمک به بیماران، بلحاظ ایجاد اشتغال و کسب درآمد حائز اهمیت بوده است.

درمانگر زخم های فشاری، دیابتی، عروقی، سوختگی و زخم های حاد با بیان آنکه در دنیا کار تخصصی مدیریت زخم مربوط به رشته پرستاری است، توصیه کرد: درمانگران باید توجه داشته باشند که درمان زخم، بیمار محور و از فرد به فرد متفاوت است. درمان به عوامل متعددی ازجمله بدزخمی و خوش زخمی وابسته است، تفاوت درمان بافت ها و هر عضو با عضو دیگر فرد، وضعیت ترشحات زخم، نوع بافت و موارد دیگر باید درنظر گرفته شود.

او، کاربرد تجهیزاتی مانند وکیوم تراپی را بعنوان یک اقدام تخصصی در درمان زخم بیماران دیابتی و از روش های درمانی پر از شواهد مبتنی بر عملکرد و مورد تایید سازمان غذا داروی امریکا نامید و افزود: البته روش های اوزن درمانی، پی آر پی، لیزر، پلاسما و کربوکسی نیز گاهی انجام می شود که شواهد علمی متقنی برای آنها هنوز ارائه نشده و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز برخی از این موارد مانند اوزن تراپی را فاقد کارایی لازم و ممنوع اعلام کرده است. همچنین، استفاده از سلول های بنیادی برای درمان زخم های مزمن، از روشهای موثر شناخته شده است.

مدیر کلینیک خانه زخم اصفهان ارائه آموزش به بیماران در مورد اطلاح سبک زندگی، تغذیه، نحوه راه رفتن، حمام کردن و عواملی که در تسریع روند درمان و بهبود بیماران کمک می کند را، بخش دیگری از پروسه درمان و مدیریت زخم عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه