English

ضرورت مشارکت و همکاری نهادهای اجرایی و افراد توانمند در احداث مسکن

رئیس هیئت مدیره خیریه قمربنی هاشم گفت: با توجه به افزایش هزینه های احداث مسکن و افزایش تقاضا، اگر امروز مراکز و نهادهای مسئول در زمینه مسکن نقش خود را به درستی ایفا نکنند، در سالهای آینده با مشکلات جدی در عرضه و تقاضای مسکن مواجه خواهیم شد.

ضرورت مشارکت و همکاری نهادهای اجرایی و افراد توانمند در احداث مسکن
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

،سید اصغر مستولی زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج اصفهان ، به تشریح فعالیت های این خیریه در زمینه ساخت مسکن پرداخت و  اظهار کرد: به دلیل تجربه و آشنایی با راهکارهای توسعه مسکن بویژه برای افراد نیازمند، با همکاری گروهی از خیران وارد فرایند احداث مسکن شدیم.

وی با اشاره به بیش از 35سال سابقه فعالیت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: از زمان جنگ در زمینه بازسازی مناطق به مدت 8سال تجربیات فراوانی کسب نمودم و همینطور مشارکت در بازسازی مناطق زلزله زده و سیل زده با توجه به ساختار سازمانی بنیاد مسکن کمک کرد تا ما به توانمندی بیشتری در این عرصه دست یابیم.

مستولی زاده در ارتباط با چگونگی شکل گیری خیریه قمربنی هاشم گفت: ابتدا مرکز فعالیت ما در خیریه حضرت ابوالفضل بود اما چون تمرکز این خیریه بر مباحث درمان و بیماران قلبی و کلیوی بود، برای ادامه فعالیت در زمینه مسکن، خیریه قمربنی هاشم راه اندازی شد و از طرفی با توجه به وضعیت گرانی مسکن در کشور، ضرورت هم اندیشی، فراهم نمودن امکانات و تسهیلاتی برای دهک های با شرایط سخت اقتصادی احساس می شد.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین از سالهای قبل با تلاش دست اندرکاران بر اساس مصوبات و تصمیمات هیات امنا و اعضای هیئت مدیره،  تعدادی از واحدهای مسکونی به قیمت تمام شده به متقاضیان واجد شرایط تحویل شد.

 او با اذعان به اینکه بخش عمده در احداث مسکن، عامل زمین است، افزود: اکنون برنامه ریزی برای احداث و واگذاری تعداد دیگری از واحدهای مسکونی را در دست اجرا داریم که زمین آنها توسط افراد خیر واگذار شده و یا بصورت مشارکت در ساخت همکاری می کنند که در کاهش قیمت تمام شده بسیار موثر است و قابل مقایسه با قیمت های بازار نیست.

رئیس هیئت مدیره خیریه حضرت قمربنی هاشم با اشاره به تعدد خیریه ها و سمن ها در اصفهان، عنوان کرد: تفکر حاکم بر خیریه قمربنی هاشم این است که اگر بتوانیم نیاز به مسکن را ازجمله نیازهای اساسی خانواده تعریف کنیم، تلاش برای جلب مشارکت افراد در جهت تامین منابع، امکانات ساخت و ساز به قیمت تمام شده، خرید مصالح با قیمت مناسب و آگاه سازی عرضه کنندگان منابع مختلف نسبت به اینکه این منابع به افراد نیازمند اختصاص می یابد، می تواند در کاهش هزینه ها و با حداقل قیمت تمام شده، بسیار موثر باشد و مامنی برای مخاطبان خود فراهم نماید.

او افزود: البته ممکن است بخشی از دهک های 1 تا 3 جامعه را نتوانیم پوشش دهیم که این مشکل جامعه است هرچند نهادهای حمایتی وجود دارند ولی هنوز جوابگوی افراد نیازمند نیست و ما نیز می توانیم در حد محدود به افراد آبرومند کمک کنیم.

مستولی زاده بیان داشت: خوشبختانه، اعضای هیات مدیره و هیات امنا در این زمینه همت جدی دارند و همچنان از دارایی خویش بذل و بخشش می کنند تا این مجموعه پایدار بماند.

او با اشاره به مشکلات مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، گفت: پروژه مسکن، موضوعی پیچیده و چندبخشی است و باید بقیه نهادها و سازمان های مسئول به موقع خدمات و سرویس های لازم را به مردم تحویل دهند. ضمن آنکه در تعیین شرایط پرداخت، باید وضعیت مردم در نظر گرفته شود.

مستولی زاده از برگزاری اولین همایش در زمینه اطلاع رسانی درباره فعالیت های خیریه قمربنی هاشم با هدف جذب مخاطبان و حامیان بیشتر در جهت ارتقای مشارکت ها و توسعه پروژه های ساخت مسکن خبر داد و با ابراز قدردانی از خبرگزاری موج اصفهان، نقش رسانه ها در این امر را حائز اهمیت دانست.

او در بخش دیگری از این گفتگو، یادآور شد: امروز باید برای زوج های جوانی که درگیر چالش مسکن هستند و همینطور خانواده هایی که با مشکلات اجاره نشینی دست و پنجه نرم می کنند، چاره ای اندیشیده شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: براین اساس، در خیریه قمربنی هاشم، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و ساختار آن آماده است. او ادامه داد: اگر امکاناتی فراهم گردد تا افراد خودشان با ما همکاری و حتی در فرایند ساخت بتوانند مدیریت نمایند، قدرمسلم نتایج بهتری حاصل می شود.

رئیس هیئت مدیره خیریه حضرت قمربنی هاشم با ابراز قدردانی از افراد خیر و دوراندیشی که می توانند امکاناتی را در اختیار خیریه قرار دهند، گفت: با توجه به فرصت هایی که در خیریه فراهم شده می توان با همکاری و تعامل، پروژه های احداث مسکن ارزان قیمت را برای زوج های جوان، سالمندان، کارگران و کارمندان با بضاعت ناچیز را سریع تر پیش برد.

مشارکت افراد توانمند در احداث مسکن کمک به کاهش مشکلات آتی جامعه

در ادامه، عزیزالله رحیمی، مدیرعامل خیریه حضرت قمربنی هاشم با بیان اهمت مسکن در زندگی افراد جامعه، رکود ساخت و ساز در سالهای اخیر و اینکه اتفاق خوبی در حوزه مسکن رخ نداده است را از دغدغه های این مجموعه عنوان کرد و گفت: ورود ما به این عرصه بویژه زمانی که سامان گرفتن خانواده ای را شاهدیم، موجب نشاط و تجربه لذتبخشی است.

او با ابراز نگرانی از مشکلات کمبود مسکن در آینده، فراهم سازی بستر مناسب برای تولید انبوه مسکن به همت خیریه ها را مطرح کرد و افزود: اگر بتوانیم مشارکت افراد توانمند بیشتری که دارای زمین، مجموعه های آپارتمانی، منابع قرض الحسنه و تسهیلات ارزان قیمت هستند را در اختیار داشته باشیم، می توانیم مددجویان بیشتری را پوشش دهیم.

رحیمی در اشاره به مصوبه ای با عنوان "وصیت نامه" در اساسنامه خیریه، اظهار کرد: طبق اهداف خیریه، افراد می توانند بخشش اموال خود را برای احداث مسکن افراد نیازمند در وصیت نامه  اعلام نمایند که این نیز به افزایش حجم منابع خیریه در این شرایط کمک قابل توجهی می کند.

او در ادامه از نیازهای فراوان بخش مسکن نام برد و افزود: خوشبختانه، اعضای هیات مدیره به امور مسکن واقف هستند و علاوه بر ملاحظات تخصصی بودن حوزه مسکن، انجام کار خیر بعنوان یک هدف دنبال می شود. چنانچه، تلاش هایی برای استفاده اقلام اهدایی مختلف دنبال می شود تا خروجی خوب و رضایت بخشی را برای مخاطبان رقم زنیم.

مدیرعامل خیریه قمربنی هاشم در صحبت از سابقه فعالیت این نهاد توضیح داد: شروع کارهای ما از سالهای 1370 بوده است که در این سالها بیش از 300 واحد مسکونی در سطح شهر اصفهان احداث کرده ایم. البته، از سال 1391، خیریه قمربنی هاشم بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون حدود 65 واحد احداث و در اختیار متقاضیان قرار داده ایم. همچنین، بخش دیگری در حال تکمیل است.

او افزود: زمینی در باغ ابریشم توسط یک خیر نیک اندیش در اختیار خیریه قرار گرفته  و قرار است در سال 1403، استارت کار زده شود. در این پروژه نیز 43 واحد به متقاضیان تحویل می شود.

رحیمی با بیان آنکه در حال حاضر حدود 500 خانواده در فرایند دریافت مسکن ثبت نام کرده و در انتظار هستند، ضرورت جلب مشارکت و همکاری بیشتر نهادها و افراد توانمند را مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری اولین همایش خیریه قمربنی هاشم ، فرصتی در جهت جذب مشارکت و حمایت افراد توانمند باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه