English

مدیرکل گمرکات استان اصفهان تشریح کرد؛

تسهیلات و بسته های حمایتی گمرکات استان اصفهان از تولید صادرات

مدیرکل گمرکات استان اصفهان عملکرد ، تسهیلات و بسته های حمایتی گمرکات استان اصفهان را تشریح کرد.

تسهیلات و بسته های حمایتی  گمرکات استان اصفهان از تولید صادرات
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

،رسول کوهستانی پزوه بیان داشت: گمرک با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی در سال ۹۵ ارتباط آنلاین صاحبان کالا را با گمرک و کلیه دستگا ه های همجوار برقرار نموده و صاحبان کالا ( صادرکنندگان و واردکنندگان ) می توانند به صورت آنلاین و برخط در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته اظهارنامه های خود را بدون مراجعه به گمرک  تنظیم و اظهار نمایند و کلیه مراحل رسیدگی به اظهارنامه را مشاهده نمایند، حتی در صورت نیاز به اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی به صورت آنلاین به دستگاه های متولی ارسال و آنها نیز نظر خود را به صورت کامنت و یا بارگذاری اسناد انجام می دهند.

 وی تصریح کرد: مزایای این سامانه این می باشد که  به صورت شیشه ای و شفاف صاحب کالا و دستگاه های همجوار و نظارتی کلیه مراحل کار و زمان انجام را مشاهده می نمایند .

مدیرکل گمرکات استان اصفهان خبر داد: سامانه جدید گمرک در بهمن 1402 رونمایی شد و پس از طی شدن مراحل آزمایشی به زودی در سراسر کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

بسته های حمایت از تولید صادرات و شرکت های دانش بنیان

رسول کوهستانی اظهار داشت: اداره کل گمرکات استان اصفهان  در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پنج سال اخیر مطابق شعار سال و راستای حمایت از تولید ، صادرات و شرکت های دانش بنیان در ابتدای هر سال، پس از برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی  با خبرگان اقتصادی استان، بسته های حمایتی را تدوین و در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصویب می نماید و در پایان هر سال نیز گزارش اقدامات انجام شده به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ارائه می نماید و همواره در اخبار منتشر سعی شده حقوق مکتسبه صاحبان کالا و عملکرد گمرکات استان به طور شفاف و صادقانه  اطلاع رسانی گردد.

وی افزود: با توجه به اینکه کلیه رویه ها و خدمات  گمرکی فعال در گمرکات استان اصفهان به صورت کامل به استان اصفهان تفویض اختیار شده و تشریفات امور گمرکی صاحبان کالا به طور کامل و در کمترین زمان ممکن در گمرکات استان اصفهان انجام می پذیرد و از اهم تسهیلات به فعالان اقتصادی استان می توان به  موارد زیر اشاره کرد:

1.ارزیابی در محل کالاهای صادراتی و‌ وارداتی

۲.حمل یکسره

۳.ارزیابی در پایانه ها بار و سردخانه های استان

۴. انبار اختصاصی

۵. اخذ ضمانت نامه بانکی

۶.ورود موقت و ‌ورود موقت برای پردازش

۷.تشکیل جلسات مشورتی

۸.استرداد حقوق ورودی

9. سایر تسهیلات

1.ارزیابی در محل و حمل یکسره  :

مدیرکل گمرکات استان با اشاره به ماده ۵۷ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی گفت: به موجب قانون کالاهای صادراتی  به منظور انجام تشریفات گمرکی صادرات "باید" به انبارهای گمرکی تحول گردد یعنی کالای خود را در انبارهای گمرک تخلیه نمایند ولی قانون گذار تسهیلاتی در نظر گرفته و بیان داشته بنا به درخواست کتبی صاحب کالا گمرک "می تواند"اجازه انجام عملیات ارزیابی در خارج از این اماکن ( ارزیابی در محل و یا حمل یکسره) را صادر نماید.

وی خاطر نشان کرد : حال به منظور ارائه تسهیلات حداکثری به فعالان اقتصادی استان در سال ۱۴۰۲ ، از ۲۹ هزار و 590 اظهارنامه صادراتی فقط ۱۸ فقره اظهارنامه تخلیه در انبار داشته و ۹۹ و ۹۴ صدم درصد از محموله های صادراتی استان به صورت ارزیابی در محل ( واحد تولیدی،انبار صاحب کالا و یا سردخانه های استان ) و یا بر روی وسیله حمل انجام پذیرفته است و افزود: این موضوع غیر از اینکه زمان و هزینه های صاحب کالا را به شدت کاهش داده است و نیازی به تخلیه و بارگیری مجدد در محوطه گمرک نیست؛ در محل تولید و یا انبار صاحب کالا فقط برای یک بار بارگیری صورت می پذیرد و ارزیابان گمرک در سراسر استان پهناور اصفهان در کمترین زمان ممکن به محل صاحب کالا  مراجعه می کنند و یا بر روی وسیله حمل؛ تشریفات ارزیابی و پلمپ محموله صادراتی انجام می پذیرد.

گمرک

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به آمار صادرات سال گذشته بیان داشت: در سال 1402  بالغ بر 2 میلیون 260 هزار تن کالا از گمرکات استان اصفهان صادر گردیده که با لحاظ 20 تن برای هر کامیون یعنی روزانه ( 365 روز سال بدون تعطیلی ) تشریفات صادراتی بیش از 300 کامیون به طور متوسط  در روز  از طریق گمرکات استان اصفهان انجام پذیرفته است. 

این مقام مسئول اضافه کرد: در زمینه واردات نیز در موارد خاص بنا به درخواست صاحب کالا ارزیابی در محل واحد تولیدی انجام می شود و توضیحات تکمیلی در قسمت انبار اختصاصی ارایه می گردد.

2.انبار اختصاصی:

رسول کوهستانی پزوه بیان داشت: یکی از تسهیلاتی که گمرک در اختیار واحد‌های تولیدی قرار داده است انبار اختصاصی تحت نظارت گمرک می باشد.

وی در ادامه  توضیح داد: واحد‌های تولیدی می توانند در خواستی مبنی بر موافقت با ایجاد انبار اختصاصی را به گمرک استان ارائه دهند و طبق تفویض اختیار صورت گرفته و همچنین مطابق قانون امور گمرکی و قانون رفع موانع تولید، گمرکات استان می تواند تحت شرایطی با انبار اختصاصی تحت نظارت نزدیکترین گمرک، در محل واحد تولیدی در سراسر استان پهناور اصفهان و حتی به صورت روباز موافقت نماید و تاکید کرد: تشریفات انعقاد قرارداد انبار اختصاصی تحت نظارت گمرک به طور کامل در استان صورت می پذیرد.

این مقام مسئول انبار اختصاصی تحت نظارت گمرک به زبان ساده تشریح کرد و گفت:انبار اختصاصی تحت نظارت گمرک یعنی؛ داشتن یک گمرک در واحد تولیدی به گونه ای که صاحب کالا می تواند محموله های وارداتی خود را با کمترین تشریفات گمرکی و تحت رویه ترانزیت داخلی از تمامی مرزهای مجاز کشور به طور مستقیم به مقصد واحد های تولیدی خود ( انبار اختصاصی) بارگیری و تخلیه نماید و عملا هزینه تخلیه و بارگیری در گمرک اصفهان حذف می گردد.

وی اذعان داشت: صاحب کالا ، محموله های وارداتی را در انبارهای خود قبل از انجام تشریفات ترخیص قطعی نگهداری می کند و بنابراین با کمترین ریسک ، هزینه و با مسئولیت خود در انبار اختصاصی نگهداری می کند و در زمان مقرر مطابق قانون درخواست ارزیابی و ترخیص می نماید.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در سال 98  تعداد انبارهای اختصاصی در استان 8 باب بوده و در سال 1403 این تعداد به بیش از 40 انبار اختصاصی افزایش یافته  به طوری که رتبه اول کشور را دارا هستیم

وی اضافه کرد:  واحد‌های تولیدی که انبار اختصاصی ندارند ولی محموله ترافیکی و یا خطوط تولید وارداتی دارند نیز می توانند درخواست حمل یکسره به واحد تولیدی بنمایند و پس تخلیه در واحد تولیدی ارزیابان و کارشناسان گمرکات استان اصفهان به واحد تولیدی مراجعه می نمایند و تشریفات ترخیص را انجام می دهند

3.انبارها و سردخانه های عمومی:

مدیرکل گمرکات استان اصفهان اظهار داشت:  در بند ت ماده یک و مواد  31 قانون امور گمرکی و 53 آیین نامه اجرایی آن در مورد انبارهای عمومی و سردخانه های عمومی رسمی  که جز اماکن گمرکی محسوب می شود ( غیر از انبارهای گمرکی) قانون گذار پیش بینی های لازم را در نظر گرفته و گمرکات استان اصفهان نیز حداکثر تسهیلات را به صاحبان کالا در این خصوص می دهد.

وی گفت: در سال ۹۸ با راه اندازی کارگو ترمینال و گمرک تجاری فرودگاه شهید بهشتی اصفهان امکان ارسال محموله های صادراتی از طریق مرز هوایی اصفهان فراهم گردید و افزود : با توجه به داشتن سردخانه های مجهز صفر و زیر صفر درجه در کارگو ترمینال (به صورت انبار و سردخانه عمومی)  امکان صادرات محموله های سریع الفساد نظیر محصولات کشاورزی و آبزیان و... وجود دارد.

گمرکات اصفهان

رسول کوهستانی در خصوص ارسال خرد بار از طریق مرز هوایی استان بیان داشت:  نیازی به مراجعه صاحب کالا به فرودگاه نیست و به صورت رایگان( کرایه داخلی شهری تا فرودگاه) کارکنان کارگو ترمینال درب منزل و یا انبار صاحب کالا، محموله صادراتی(درصورت اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی در صورت لزوم)  و یا شخصی را تحویل و با تکمیل مدارک نزد صاحب کالا به  مقصد هر کشور  دنیا ارسال می نمایند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در گمرکات استان اصفهان مستقر شد و با  توجه به توان بالای تجهیزات تخلیه و بارگیری در سراسر کشور نسبت به تامین تجهیزات مورد نیاز در اصفهان نیز اقدام نمود و در ادامه تصریح کرد: با استقرار بارانداز کانتینری زیر مجموعه انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در گمرک اصفهان امکان تهیه و تامین کانتینرهای مورد نیاز صاحبان کالا با کمترین هزینه فراهم گردیده است .

این مقام مسئول یکی از زیر ساختهای مهم گمرک اصفهان ریل آهن باز برشمرد و اظهار داشت: گمرک اصفهان جز معدود گمرکات کشور است که دارای ریل آهن باز می باشد و محموله صادراتی و وارداتی می تواند به طور مستقیم از داخل گمرک اصفهان بارگیری و ارسال و یا تخلیه گردد.

4- ضمانت نامه بانکی :

وی گفت:  به منظور رفع مشکل نقدینگی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی، گمرک "می تواند"  به جای تسویه نقدی از صاحبان کالا ضمانت نامه بانکی مدت دار دریافت نماید و اداره کل گمرکات استان اصفهان در این خصوص حداکثر تسهیلات ممکن را ارائه می دهد.

5- استرداد حقوق ورودی:

مدیرکل گمرکات استان اصفهان  به استناد مواد 66 تا 68 قانون امور گمرکی بیان داشت:  صادرکنندگان که در محصول نهایی آنها  مواد اولیه و یا بسته بندی وارادتی استفاده و حقوق ورودی آنرا پرداخت کرده اند می توانند به موجب قانون درخواست استرداد حقوق ورودی را به اداره کل  گمرکات استان اصفهان ارائه دهند و حقوق ورودی پرداختی مسترد می گردد.

6- ورود موقت و ورود موقت برای پردازش :

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به موجب مواد 50 و 51 قانون امورگمرکی این دو رویه گمرکی کمک شایانی به واحدهای تولیدی، معادن و صادرات کالا می نماید و هر دو رویه به طور کامل توسط گمرک ایران به گمرکات استان اصفهان تفویض اختیار گردیده است .

7-میز خدمت و جلسات مشورتی:

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: جهت حل مشکلات مردم پیشنهاد برگزاری میز خدمت در اتاق بازرگانی توسط این اداره کل مطرح و از سال گذشته تاکنون ۱۲ میز خدمت در دوشنبه پایانی هر ماه در اتاق بازرگانی برگزار گردیده است که با کاهش مراجعات می توان نتیجه گرفت رضایت مندی  فعالان اقتصادی افزایش یافته است.

جلسات مشورتی با صاحبان کالا، اتحادیه ها و انجمن های مرتبط و اتاق بازرگانی جهت اخذ تصمیم درست و رعایت حقوق مکتسبه صاحبان کالا برگزار می گردد.

8- طرح های عمرانی  :

رسول کوهستانی پزوه سایر اقدامات گمرکات استان اصفهان راتشریح کرد و گفت: در چند سال اخیر با جذب اعتبارات مناسب از گمرک جمهوری اسلامی ایران طرحهای عمرانی مختلفی انجام پذیرفته است که اهم آنها به شرح زیر می باشد:

۱.محوطه سازی ، زیبا سازی و ایمن سازی گمرک اصفهان  به گونه ای که راه های ورود خروج، باسکول درب خروج انتظامات در شأن مردم شریف اصفهان احداث گردیده است.

۲.نصب برجهای نوری؛ با توجه اینکه تعدادی از رانندگان شب در محوطه گمرک هستند در شبها محوطه کاملا روشن و ایمن فراهم گردیده و همچنین رستوران و مکان استراحت موقت در گمرک اصفهان در نظر گرفته شده است.

۳.آغاز احداث گمرک کاشان در سال ۱۴۰۲

۴.تامین برق اضطراری به وسیله  ژانراتور و UPS ها با استفاده از  سخت افزارها کاملا به روز که کمترین ایستای خدمات لازم ارائه می گردد و حتی با قطع برق نیز هیچ وقفه ای در کار گمرک اصفهان پیش نمی آید.

۵.اصلاح شبکه قدیمی برق گمرک اصفهان و احداث پست توزیع برق جدید با تجهیزات کاملا بروز

۶. احداث آسانسور برای جانبازان و معلولین عزیز و افراد مسن و ایمن سازی ورودی های اداره

۷.بهسازی سالن اجتماعات گمرک اصفهان و انتخاب گمرک اصفهان به عنوان مرکز آموزش منطقه ای

۸. در نظر گرفتن سالن چند منظوره جهت مواقع بحران و بهسازی و ایمن سازی آن

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: اداره کل  گمرکات استان اصفهان تعطیل پذیر نبوده درایام سخت کرونا ، آلودگی هوا، گرما و سرمای هوا و... حتی ایام نوروز تعطیل نبوده و همکاران خدوم گمرکات استان اصفهان به خدمت رسانی به مردم شریف اصفهان مشغول بوده اند که نتیجه مجموعه این اقدامات افزایش رضایت مندی مراجعین داشته و طی چهار سال اخیر دوبار گمرکات استان اصفهان به عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفته است.

گمرک اصفهان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه